24. september 2009 - 14:21 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Sharepoint.dll - får "FileNotFoundException"

Jeg har oprettet en konsolapplikation i C# i Visual Studio 2008. Har tilføjet en reference til Microsoft.Sharepoint.dll, som jeg har kopieret fra serveren til min udviklingsmaskine. I programmet har jeg skrevet "Using Microsoft.Sharepoint" i toppen og erklærer senere en SPSite variabel. Når jeg kører programmet får jeg en "FileNotFoundException": "Could not load file or assembly 'Microsoft.SharePoint.Library, Version=12.0.0.0, ". Hvorfor får jeg denne fejl? Filen er der, da jeg har placeret den på min harddisk og tilføjet en reference til den placering. Er jeg nødt til at installere Visual Studio på serveren? Det er jeg ikke meget for, selvom det er en testserver.

Jeg vil være meget glad for enhver hjælp. På forhånd tak.
Avatar billede bvli Praktikant
24. september 2009 - 14:33 #1
Din Microsoft.SharePoint.Library.dll skal ligge enten i gac'en eller i samme directory (eller et specielt sub-dir) som dit program ligger i.

Hvis ikke det er problemet, så prøv at slå logging til i fusion log vieweren. (Start visual studio commando prompt, skriv "fuslogvw") Og se om ikke du kan finde ud af hvor den søger efter assembly'et - og hvorfor den ikke finder det.
24. september 2009 - 15:22 #2
Jeg har prøvet at lægge Microsoft.Sharepoint.dll i det samme directory, men det gjorde ingen forskel.

Jeg kan ikke finde nogen gacutil.exe, men Microsoft.Sharepoint ligger i c:\windows\assembly. Hvis den er med i GAD, burde Microsoft.Sharepoint så ikke stå under .NET fanebladet, når man vælger Add reference?

Har prøvet at åbne Assembly Binding Log Viewer fra Visual Studio command prompt, men der står ikke noget. Har valgt "Log in exception text" under Settings. Er det ikke korrekt?
Avatar billede bitmatic Nybegynder
24. september 2009 - 15:24 #3
Har du tilføjet den som reference i dit projekt ?
Avatar billede bvli Praktikant
24. september 2009 - 15:34 #4
Øh.. Nu _er_ det også version 12.0.0 af Microsoft.SharePoint.Library der ligger i din gac på din server?

Nej - at noget ligger i gac'en er ikke ensbetydende med, at det står under .NET-fanebladet når du vælger Add reference. Men havde fået opfattelsen, at det virkede lokalt hos dig, men ikke på jeres server?
24. september 2009 - 15:41 #5
Til bitmatic -> Ja, den er tilføjet som reference
Til bvli -> Filen er kopieret fra serveren til udviklingsmaskinen, derfor må det være samme version. Jeg kan builde koden, men når jeg vil køre den, så får jeg fejlen.
Avatar billede bvli Praktikant
24. september 2009 - 15:59 #6
Ah.. Du har ikke sharepoint installeret på din udviklingsmaskine? Mon så ikke den dll du ikke kan loade har andre referencer den ikke kan resolve. Så vil den heller ikke loade.
24. september 2009 - 16:03 #7
Men kan man ikke kun installere WSS på en server?
Avatar billede bvli Praktikant
24. september 2009 - 16:08 #8
Jeg har ikke udviklet til sharepoint, men det skulle godt nok undre mig om det var sådan. Om ikke andet må der da være et wss-sdk du kan installere på din maskine.
25. september 2009 - 10:55 #9
Jeg talte med nogle Sharepoint-udviklere i går, og de udvikler allesammen på serveren, så vil jeg også gøre. Det vil formentlig løse problemet.
Avatar billede bvli Praktikant
25. september 2009 - 12:24 #10
Jo - det er jeg ret sikker på det vil. (eller installér den lokalt - det ville jeg nok gøre)
25. september 2009 - 14:46 #11
Ja, det virker nu.
Avatar billede bvli Praktikant
26. september 2009 - 08:50 #12
Ah.. Så du tog points'ne selv?
28. september 2009 - 09:57 #13
-> bvli:
Ja, det gjorde jeg af to årsager:
1. Der var ikke blevet lavet nogle svar, kun kommentarer
2. Jeg spørger om det er nødvendigt at installere Visual Studio på serveren, og finder selv ud af, at det er det.

Hvis du havde lagt et svar, havde jeg gerne givet ihvertfald nogle af pointene for dine gode kommentarer. Jeg håber ikke, at du er skuffet over dette. I givet fald opretter jeg gerne et nyt spørgsmål, hvor jeg kan give dig points.