Avatar billede tigertool Nybegynder
28. september 2009 - 11:18 Der er 1 kommentar

Forward trafik mellem 2 subnets

Hej,

Jeg har en intern gateway der har en VPN-forbindelse til et eksternt netværk. Jeg kunne godt tænke mig at lave en forwarding fra mit netværk til det eksterne VPN-netværk.

Mit netværk ser således ud (172.29.234.0/24)

.1 DSL router
.99 gateway

.160 - .199 klienter

Alle klienter benytter .99 som dns og default gateway

Min gateway har 2 interfaces:
eth0 (mit netværk)
tun0 (VPN-netværket, 172.42.42.0/24)

Jeg antager at det kan løses via iptables og noget NAT. Jeg kan bare ikke gennemskue hvordan. Jeg har prøvet:

iptables -A FORWARD -i eth0 -o tun0 -m state --state NEW -p gre -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -i tun0 -o eth0 -m state --state NEW -p gre -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

Uden held.
Avatar billede langbein Nybegynder
28. oktober 2009 - 19:31 #1
Det kan man vel ikke ?

Mon ikke forwarding ikke kun kan ta seg av framsendelse av pakker inn gjennom en nat forbindelse .. og VPN forbindelsen inn på lokal server det er vel ingen nat-forbindelse... ? (Og i så fall så ble jo forwardingen inn på eget nett og ikke inn gjennom tunellen.)

Uansett så inneholder de to konfigureringlinjene heller ingen "forwarding kommando", de åpner kun et "hull" i "forwarding chain" slik at pakker eventuelt kan sendes gjennom. (Men det er ingen kommando i eksemplet som sørger for framsendingen av pakker, og det ville vel i dette tilfellet kanskje heller ikke gitt noen mening ?)

Du mener ikke noe annet enn "forwarding", som for eksempel å binde sammen to LAN nettverkssegmenter på hcer sin side av VPN tunnellen ??!!