Avatar billede mac10 Nybegynder
09. oktober 2009 - 17:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Produkt i kategori, hvad med underkategori?

Hej,

Jeg har sorteret mine produkter i kategorier. Jeg har desuden underkategori til disse kategorier. I kategori tabellen er der et felt som hedder "parent_id", hvis dette er 0 er det en hovedkategori, er det et ID er det underkategori til det ID som står i den.

Jeg skal hente mine produkter, som jeg gør sådan her:

$cat_id = $_GET['cat_id'];
SELECT *
FROM products
WHERE products.category_id = '$cat_id'
ORDER BY date_added DESC

Lad os sige jeg har følgende:

Hovedkategori: Scripts (ID 1)
Underkategori 1: ASP (ID 2)
Underkategori 2: PHP (ID 3)
Underkategori 3: Javascript (ID 4)

Og hvis et produkt ligger i PHP, så skal det også vises hvis jeg klikker på Scripts, da PHP er en underkategori til Scripts.

Håber jeg forklare godt nok ellers må i meget gerne spørge, da jeg virkelig har brug for hjælp til dette.

På forhånd mange tak.
Avatar billede Gudiik Nybegynder
09. oktober 2009 - 21:23 #1
Det burde da virke det du har lavet der.
Avatar billede mac10 Nybegynder
09. oktober 2009 - 22:32 #2
Det virker netop ikke, da produktet kun tager udgangspunkt i den kategori som er tilknyttet det enkelte produkt.

Er et produkt f.eks. tilknyttet ID 3, som i ovenstående eksempel er PHP, hvordan skal ovenstående kode så vide at den kategori er tilknyttet Scripts som er hovedkategori for PHP?
Avatar billede Gudiik Nybegynder
09. oktober 2009 - 22:47 #3
Vil du have det lavet sådan her:

-Scripts
--PHP
---Undermenu til PHP
-Java
---Undermenu til Java

Osv osv?
Avatar billede hermandsen Juniormester
10. oktober 2009 - 09:29 #4
Noget i denne stil?

$cat_id = $_GET['cat_id'];

$sql = <<<End
SELECT
  parent.*
FROM
  products AS p JOIN
  products AS parent ON
  p.parent_category_id = parent.id
WHERE
  p.category_id = '$cat_id'
End;

Husk at escape $cat_id!!

Når du har med en træ-struktur at gøre i en database bør du desuden overveje at bruge MPTT (Modified Pre-order Tree Transversal), som er langt mere effektiv, men lidt besværlig at vedligeholde.

MySQL har selv en ok forklaring på problemstillingen:
http://dev.mysql.com/tech-resources/articles/hierarchical-data.html

God weekend!

// hermandsen
Avatar billede mac10 Nybegynder
10. oktober 2009 - 15:11 #5
Hej hermandsen,

Er ikke helt med på ovenstående. Min tabel hvor kategorierne ligger hedder products_categories. Hvordan kan den hente parent_id ud uden at hente fra den?

Jeg har:

products
- id
- title
- category_id

products_categories
- id
- title
- parent_id

Men med ovenstående henter den jo ikke parent_id ud fra products_categories?
Avatar billede hermandsen Juniormester
10. oktober 2009 - 16:41 #6
SELECT
  p.*
FROM
  product_categories AS c JOIN
  products AS p ON
  p.category_id = c.id OR
  p.category_id = c.parent_id
WHERE
  c.id = '$cat_id';

(ikke testet)

Du får dog et problem når du dit træ bliver dybere, da du så skal bygge rimelig mange joins op, eller kalde SQL rekursivt.