Avatar billede denero Juniormester
28. oktober 2009 - 10:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Wba - fjerne sidehoved/sidefod første side i word doc.

Kan man fjerne sidehoved og sidefod (sidenummer) på første side i et eksisterende doc. med noget vba kode? Har prøvet at indspille processen, men når den afspilles, virker det ikke???
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. oktober 2009 - 14:25 #1
Ja, det kan man. F.eks. sådan:

Sub DeleteFirstPageHeaderFooter()
    With ActiveDocument.Sections(1)
        .Headers(wdHeaderFooterFirstPage).Range.Text = ""
        .Footers(wdHeaderFooterFirstPage).Range.Text = ""
    End With
End Sub

Men der er lige nogle forbehold:
Hoved/fod hører til sektioner, og hver sektion har 3 hoveder og 3 fødder. Koden ovenfor sletter indholdet af hoved/fod på side 1 under forudsætning af, at "Speciel første side" er slået til for sektion 1. Hvis der er flere sektioner, og hvis næste sektion(er) også har "Speciel første side", hvor hoved/fod er kædet sammen med første sektion, skal du først have slået dette fra, da hoved/fod ellers også vil forsvinde fra den/de sektioner.
Avatar billede denero Juniormester
01. november 2009 - 19:57 #2
Tak for hjælpen og undskyld "ventetiden". Ligger du et svar?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
01. november 2009 - 22:38 #3
Kommer her.
Avatar billede BSN Praktikant
15. august 2016 - 12:40 #4
er der ikke en nemmere end 4000 tegns uforståeligt volapyk- word påstår man kan slette sidehovedet- fod  ved to enkelte ordrer- men det virker ikke- sku måske ha købt en mac Bjarne
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. august 2016 - 13:19 #5
BSN:
Se mit svar på dit spørgsmål i denne tråd:
http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/898041?k=8229102&nid=90492

Selv om det ikke kan udledes af din post ovenfor, gætter jeg på, at det nok er det samme problem, du taler om.

Word til Mac og Word til Windows virker efter helt ens principper.