Hejsa, Jeg sidder med en udfordring i Excel. Jeg ønsker at hvis jeg indtaster en bestemt tekst, skal jeg få et output der hedder et bestemt time/minuttal. F.x. Jeg indtaster "vagt1", og enten erstatter den dette med 7:30 eller også skriver den dette i cellen ved siden af, alt afhængig af hvad der er muligt. Det er til arbejdsbrug, og jeg ønsker at når jeg indtaster et vagtnummer, får jeg længden i t:mm på vagten. Teksten/vagtnummeret skal altså sammenkædes med et bestemt t:mm tal. Jeg indtaster i A1, A2 og A3 henholdsvis følgende vagt1, vagt2, vagt1, og outputtet i celle B1, B2 og B3, bliver så 7:30, 7:40, 7:30 A B 1 Vagt1 7:30 2 Vagt2 7:45 3 Vagt1 7:30
Kan dette lade sig gøre, og i så fald hvordan? Jeg kunne forestille mig jeg skal have nogle "skjulte" celler et sted i dokumentet hvor værdierne er angivet, så den kan hente outputtet herfra. Håber i kan knække denne nød, for jeg kan ikke :( På forhånd tak!
Hvis du vil have en mere fleksibel løsning kan du anven de LOPSLAG()-funktionen. Fordelen er at du kan ændre på f.eks. timetallet for de enkelte vagter, uden at du skal ind og ændre i formler.
Indsæt din oversigt på Ark2: A B 1 Vagt1 7:30 2 Vagt2 7:45 3 Vagt1 7:30
Herefter indtaster du i B1 på dit oprindelige ark: =LOPSLAG(A1;Ark2!$A$1:$B$3;2) Kopier herefter formlen nedad.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.