Avatar billede repsak Nybegynder
20. november 2009 - 15:34 Der er 9 kommentarer

Send beskeder mellem .NET processer

Jeg har lavet et add-on til Outlook (i .NET 3.5) som skal notificere mit .NET program når en event bliver triggeret.

Hvordan sender/lytter jeg på events over to .NET processer?

Umiddelbart er det ikke en løsning at benytte filsystemet, sockets eller windowsservices til kommunikation.
Avatar billede repsak Nybegynder
20. november 2009 - 15:36 #1
Bemærk at jeg ønsker at sende en tekststreng mellem processerne
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2009 - 15:37 #2
Der er kun et begraenset antal muligheder for direkte kommunikation mellem to processer:
- IP
- named pipes
- shared memory

Hvorfor kan du ikke bruge en socket?
Avatar billede repsak Nybegynder
20. november 2009 - 15:56 #3
Årsagen ovenstående køres via clickonce hvilket gør rettighederne begrænsede. Desuden er det et designkrav at der ikke må kommunikeres igennem ikke porte :-(
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2009 - 16:07 #4
Er der nogen af de 3 muligheder som jeg naevner der er tilladte?
Avatar billede 2c Nybegynder
20. november 2009 - 17:41 #5
Hvad med sådan noget som nservicebus?

http://www.nservicebus.com/
Avatar billede repsak Nybegynder
21. november 2009 - 16:30 #6
Arne, de to sidste skulle være ok. Har dog aldrig kodet imod dem. Erder en af dem som jeg bør farvorisere from for den anden?

2c: måske... det er dog at foretrække med 'build-in/out-of-the-box' teknologi
Avatar billede arne_v Ekspert
21. november 2009 - 16:49 #7
Named pipes er lige ud af landevejen.

Min artikel http://www.eksperten.dk/guide/1153 har et eksempel.

Det fungerer meget ligesom IP men kan naturligvis kune lade sig gøre på samme maskine.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
28. november 2009 - 01:56 #8
Til sådan et formål vil Microsoft Message Queuing være et godt bud :)
Avatar billede repsak Nybegynder
29. november 2009 - 10:39 #9
Jeg løste problemet med unmanaged code: SendMessage. Det krævede kun 2 linjers kode