Avatar billede punnishment Nybegynder
21. november 2009 - 14:24 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Cybercity router med IP telefoni forward til ny trådløs N-router

Hej

Jeg har en gammel Cybercity modem; ZyXel Prestige 2000. Jeg har både ip-telefoni og bredbånd, som bliver trukket over denne router. Da denne router er lidt gammel, vil jeg gerne sætte den nye trådløse router op D-Link DIR-655 til at være den primære router (DHCP-server). Zyxel routeren skal altså bare sende alt bredbånds traffik videre til min nye D-Link router, og lade alt telefoni gå gennem den oprindelige. Hvordan gør jeg det?

I følge support afdelingen kan dette ikke lade sig gøre, da jeg både har ip-telefoni og bredbåndsforbindelse, ergo skal alt traffik gå igennem Zyxel routeren.

Fordelen ved at have D-link routeren til at være min DHCP server, er at den har
- 4 stk gigabit switch porte
- 1 usb 2.0 port til printer/harddisk
- Trådløs N-teknologi som understøtter draft 1.0 og draft 2.0

Jeg tænkte selv på noget i stil med at:
- videre sende alle porte fra Zyxel (10.0.0.1) til D-link (10.0.0.2)
- Smide udgangsstikker fra Zyxel ind i WAN-porten
- Slukke for Zyxels DHCP server
... men det er vidst ved sidste step det går galt. Jeg må ifølge kundesupport ikke slukke for min DHCP server i Zyxel, men han lød ikke til at have helt styr på det. Er der nogle der har mere erfaring?
Avatar billede bdf Mester
21. november 2009 - 14:38 #1
ZyXEL Router
Router Ip 10.0.0.1
Subnet 255.255.255.0

D-Link Router
Connection Type: Static Ip
Internet Ip: 10.0.0.2
Router Ip: 10.0.1.1
Subnet: 255.255.255.0

Forward evt alle porte til 10.0.0.2 så det er din D-Link som håndterer portene :)

Telefonstik > ZyXEL > WAN på D-Link
Genstart begge routere og det kører ;)
Avatar billede punnishment Nybegynder
21. november 2009 - 15:02 #2
Det var da en smart løsning. Nu skal jeg lige forstå dette rigtig: fordi jeg bruger et anden router-ip, så tvinger jeg min D-Link router til at være DHCP serveren? Samtidig undgår jeg at ændre på indstillinger ved min Zyxel router?
Avatar billede bdf Mester
21. november 2009 - 15:10 #3
DHCP Server skal være aktiveret på begge routere!
ZyXEL sender sådan set bare al internet videre til D-Link mens telefonen stadig fungerer igennem ZyXEL :)

Hvis du "åbner" alle porte/Port Forward på ZyXEL til 10.0.0.2 så er det din D-link som "styrer" internettet :)
Avatar billede punnishment Nybegynder
21. november 2009 - 15:18 #4
Min d-link spørger om følgende oplysninger når jeg sætter den op som du siger. Jeg udfylder det åbenbart forkert, fordi jeg får en fejlmeddellelse

WAN IP Address: 10.0.0.2
WAN Subnet Mask: 255.255.255.0
WAN Gateway: 10.0.0.1
Primary DNS: 0.0.0.0
Secondary DNS: 0.0.0.0
Avatar billede punnishment Nybegynder
21. november 2009 - 15:19 #5
fejl meddellelsen lyder noget i stil med at jeg skal vælger et ugyldigt nr/adresse: skal vælge noget mellem 1 og 23... der henviser ikke til noget bestemt felt.
Avatar billede bdf Mester
21. november 2009 - 15:25 #6
Du skal være 110% sikker på at routeren har fået sin rigtige IP (10.0.1.1)

Prøv så dette:
WAN IP Address: 10.0.0.2
WAN Subnet Mask: 255.255.255.0
WAN Gateway: 10.0.0.1
Primary DNS: 208.67.222.222
Secondary DNS: 208.67.220.220
Avatar billede punnishment Nybegynder
21. november 2009 - 15:44 #7
RETTELSE: Jeg har selvfølgelig tastet WAN Gateway 10.0.1.1 tidligere, som du selv skriver.

Men det første problem ser ud til at være løst, jeg skulle bare indtaste mine DNS-adresser. Men nu har jeg et andet problem, jeg har ikke forbindelse til nettet gennem min D-link. Fejlen lyder på:
WAN gateway ip adress must be withing the WAN subnet adress. Det virker som om den ikke kan håndtere en WAN ip i 10.0.0.2 og en gateway i 10.0.1.1
Avatar billede bdf Mester
21. november 2009 - 15:47 #8
Din Gateway er IKKE 10.0.1.1

D-Link Router IP: 10.0.1.1
Static IP
WAN IP Address: 10.0.0.2
WAN Subnet Mask: 255.255.255.0
WAN Gateway: 10.0.0.1
Primary DNS: 208.67.222.222
Secondary DNS: 208.67.220.220
Avatar billede punnishment Nybegynder
21. november 2009 - 15:55 #9
Arrh okay, nu er jeg med. Nu har jeg sat det op præcis som du siger, men der er stadig ingen internet forbindelse. Jeg er online gennem et 3G-modem, men når jeg slukker det er der ingen forbindelse.

Jeg får en rigtig ip på min computer: 10.0.1.100
og jeg kan forbinde til min D-link router: 10.0.1.1
Avatar billede punnishment Nybegynder
21. november 2009 - 16:15 #10
Jeg har lige prøvet at smide WAN kablet fra Zyxel over i bærbaren. Det virker fint, jeg har både internet og ip-telefoni. Fejlen ligger åbenbart i indstillingen af D-link. Er du sikker på, at der ikke er andre features der skal slåes til eller fra? Her tænker jeg på relay, broadcast, PPPoE, UPnP
Avatar billede punnishment Nybegynder
21. november 2009 - 16:21 #11
Fandt lige et billede af manuel set-up via browseren. Her kan du se alle de indstillinger jeg kan slå til og fra. Jeg har faktisk slået præcis de samme indstillinger til, men mine ipadresser er forskellige
10.0.1.100 -> 10.0.1.199

http://techgage.com/viewimg/?img=/reviews/dlink/655_router/dlink_655_router_26.jpg&desc=D-Link%20Xtreme%20N%20DIR-655%20Router
Avatar billede bdf Mester
21. november 2009 - 16:48 #12
Hm kan jeg ikke helt forstå...

Fortæl lige hvile info du har under dit netkort "Understøttelse / Detaljer"
Avatar billede bdf Mester
21. november 2009 - 23:44 #13
Lykkes det at få de 2 routere til at snakke sammen?
Avatar billede punnishment Nybegynder
23. november 2009 - 13:52 #14
Hej igen, jeg fik ikke lige tid til at kigge på det lørdag og søndag. Men jeg har stadig problemer med at få adgang til internettet. Kan det virkelig passe af Zyxel routerens udgangsport skal kobles til Linksys routeren WAN port?

Nogle steder siger de, det skal gå fra Zyxel udgang -> en af Linksys' switch porte.

Jeg foretrækker godt nok din løsning, da jeg har brug for alle 4 porte i linksys'en
Avatar billede bdf Mester
23. november 2009 - 15:43 #15
Hm forstår det ikke, det skal virke :)
Ellers må du disable DHCP på Linksys og forbinde en kabel fra ZyXEL Lan til D-link Lan og køre det på den måde...
Avatar billede punnishment Nybegynder
23. november 2009 - 23:48 #16
Så har jeg fået det til at virke... jeg skulle åbenbart bare genstarte begge routere. Noget andet er at jeg faktisk har en mærkbar forbedring på min internet hastighed. Det kan eksempelvis mærkes når jeg ser youtube-klip. Min nye router ser udtil at være bedre til at fordele pakkerne på netværket. Mange tak for hjælpen