Avatar billede krogsager Nybegynder
21. november 2009 - 16:51 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

WinXP, gl. harddisk i ny computer

Jeg har en WinXP PC hvor motherboard'et er crashed! Jeg har så sat Harddisken i en anden PC, og kan tilgå de fleste filer, dog ikke dokumenter tilhørende min egen "ADMIN"-konto som var password beskyttet. Jeg har password'et, men hvordan kommer jeg i forbindelse med mine gamle filer?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2009 - 17:01 #1
Du har ikke mulighed for at sætte den som boot i den "nye" computer?
Avatar billede eyvind Seniormester
21. november 2009 - 17:20 #2
Det er muligt at du kan trække dem ud med en Linux ubuntu Live CD

Forsøger du at starte harddisken op, så gå straks i fejlsikret (F8)tilstand, så der inlæses et minimum af drivere som sikkert ikke passer til den nye com.
Avatar billede krogsager Nybegynder
21. november 2009 - 19:32 #3
Jeg ville gerne undgå at starte op på den gl. HD, men hvis det er eneste mulighed??
Avatar billede eyvind Seniormester
21. november 2009 - 19:45 #4
Jeg går så ud fra at du har den gamle harddisk kørende som slave i den nye comp. eller som master i en ekstern USB holder.

Du kan du se den harddisk, men ikke hente dokumenter osv.

Der findes en CD som kan downloades og brændes.
det er en boot cd og den kan som regel hente filer ud.

Her hentes ubuntu (Linux) og den fylder ca. 697 MB og kan lige ligge på en CD
Det er en iso fil og den kan brændes med eks.
Nero > kopi > billedefil.

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Den er absolut gratis til privatbrug.
Vend tilbage inden du bruger den.
Avatar billede krogsager Nybegynder
21. november 2009 - 19:59 #5
OK, det bliver først i morgen, da jeg ikke lige har nogle CDer her! Foreløbig tak!
21. november 2009 - 20:28 #6
Ref #1 -> det skal du på ingen måde forvente at ville gå godt!!!
Avatar billede Gardevoir_DK Nybegynder
22. november 2009 - 10:35 #7
Hvorfor ikke det?
Beklager, er bare lidt nyskerrig :D
22. november 2009 - 14:19 #8
... Under instalationen på den 'gamle' PC har XP gjort klar til diverse driver mm. passende præcist til netop den kombination af Hardware/Chipsæt mm.
Hvis den så direkte kommer over i en anden PC med anden kombination af Hardware/chipsæt så går det helt galt...
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2009 - 14:26 #9
Ja men gør den også det i fejlsikret som eyvind skriver i #2.
Windows bruger vel ikke de drivere i fejlsikret tilstand?
Er der nogle den har prøvet det, så havde det været fint med lidt respons på det, for hvis der ikke er andre alternativer, kan man være nødt til at prøve det!
Avatar billede chalde Seniormester
22. november 2009 - 14:29 #10
#0 Det plejer at være nok med at ændre ownership i tilfælde som dette (hvor kodeordet kendes), istedet for at skulle rode med div. linux distributioner.
Se http://support.microsoft.com/?kbid=308421 for vejledning til at ændre ejerskab.

#7 Fordi det ikke er samme hardware, og windows ikke uden videre kan flyttes til nyt hardware (især ikke når det er bundkortet).
Man vil med al sandsynlighed blive mødt af blå skærm eller andre fejl.
Avatar billede eyvind Seniormester
22. november 2009 - 14:57 #11
Jeg har prøvet men garanterer ikke for noget.

At lave et image af en partition med win XP
At lægge den over på en anden og anderledes comp.
Starte op i fejlsikret tilstand et par gange.
Og installere drivere
Win XP kunne nu køre på en anden comp som ikke var magen til.

Jeg vil ikke anbefale det med vigtige data.
Avatar billede krogsager Nybegynder
22. november 2009 - 22:38 #12
> chalde
Har brugt din løsning som jeg fandet det nemeste! -og DET VIRKER, tak for hjælp og et svar udbedes!
Avatar billede chalde Seniormester
22. november 2009 - 23:28 #13
Velbekomme :)
Avatar billede krogsager Nybegynder
23. november 2009 - 05:56 #14
-og tak igen!