Avatar billede Tenletters Juniormester
19. december 2009 - 16:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Specifikt uptræk?

Jeg har en simpel database med 100 navne samt id opbygget på denne måde:

4456 : peter
4457 : niels
4571 : søren
4579 : anders
..
4911 : hans

Hvis jeg tilføjer en ny person så bliver id'et forhøjet automatisk dvs. næste person får id 4912. Dog kan en person godt bliver slettet og det pågældende id bliver aldrig genbrugt, men dette burde være irrelevant for mit spørgsmål.

Først problem var at finde de 10 personer som sidst var indskrevet i databasen, og det blev løst via:

"select * from personer order by id desc limit 0,10"

Det var let nok, men næste problem er at finde de 10 næstesidste personer indskrevet. Dvs. en slags top 20 men minus de 10 nyeste. Giver det mening?

Jeg kunne løse dette i selve scriptet (php) ved at bruge limit 0,20 og så begrænse resultatet, men er noget sjusk og jeg håber en korrekt mysql kommando kan løse det.

Men hvordan?
Avatar billede Tenletters Juniormester
19. december 2009 - 16:21 #1
Jeg ser man skal bruge den anden parameter for at specificere et startpunkt, men resultat bliver lidt mystisk pga. order by id desc.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2009 - 16:26 #2
limit 10,10

??
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2009 - 16:26 #3
Iøvrigt er denne kategori for SQLServer, men du bruger MySQL ikke ?
Avatar billede Tenletters Juniormester
19. december 2009 - 16:32 #4
Ser ud til at virker nu. Underligt.
Avatar billede Tenletters Juniormester
19. december 2009 - 16:34 #5
Ja jeg lukker det bare.
19. december 2009 - 17:01 #6
Tenletters, du stillede et spoergsmaal og du fik et svar som du erkender virker, saa burde du ikke have givet points til svareren i stedet for at beholde pointsene selv?  Det er for sent nu for dette spoergsmaal, men du kan oprette et nyt spoergsmaal med en titel som "Points til xxxx for xxxx."
Avatar billede Syska Mester
19. december 2009 - 21:21 #7
Ja ... hvis folk genkender dit navn senere, så skal du nok ikke regne med de vil hjælpe dig ...

// ouT