Avatar billede alloedee Nybegynder
03. januar 2010 - 15:39 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

MIn MacBook har slettet alle mine filer på min eksterne hardisk ved synkronisering. HJÆÆÆLP!!!

Efter flere års tovtrækkeri med windows, besluttede jeg endelig at skifte til machintosh.

Men men men, da jeg så skulle til at overføre mine textdokumneter fra min eksterne harddisk (WD Passport) satte jeg den i mac'en usb indgang og den spurgte om jeg ville bruge den som foretrukne til at gemme på. Det ville jeg gerne, og derefter begyndte den at synkronisere med mac, der var helt tom. Hvilket vil sige at den slettede alt indhold og lavede den (edit: den eksterne) om til GPT beskyttelsepartition. (what the f**k  is that?)

Nu kan den ikke læses af windows, og heller ikke af mac'en har ikke prøvet med linux. Noget der kan gøres, udover at betale et firma 1000 bobs får at restore den?

PS. Jeg kan se harddisken under manage, når jeg højreklikker på "denne computer" i winxp. Hvis jeg sætter den i mac'en, spørger den om jeg vil initialiserer den, men den kan ikke reparerer den
Avatar billede haverslev Novice
03. januar 2010 - 16:09 #1
Det er fordi den har kørt med FAT eller NTFS filsystem i din Windows og det kan Mac IKKE se/bruge, da den kører med et andet filsys. - HFS eller HFS+

Prøv at sætte den til Windows op se om du kan oprette filtabelen på den igen og derefter hente alle dine data ud.
Når det er gjort, så skal du formatere den i Mac`en
http://www.helgec.dk/lost%20partition.html

Formatting your drive for a Mac
STEP 1: Open Disk Utility like this:

a.Click Finder.

b.Click Applications.

c.Click Utilities.

d.Click Disk Utility.

STEP 2: Select the drive you want to format. Be sure it's the correct drive.

STEP 3: Go to the Partition tab.

STEP 4: Click on the Current Volume Scheme drop-down menu and select One (1) partition.

STEP 5: Click Options. From the Partition Schemes provided:

•Click on the GUID Partition Table radio button.
--OR--
•Click on the Apple Partition Map radio button.
STEP 6: Click OK. Select other options as desired (e.g., Volume Name, Format, etc).

STEP 7: Click Apply. The Partition Disk screen opens.

STEP 8: Click Partition. At this point, the volume dismounts from the desktop and the drive is partitioned and formatted.
Note: When Volumes are created, Time Machine may open, asking if you would like to use the volume for backups. Click Cancel to proceed.

STEP 9: When finished, select the Disk Utility from the Apple Menu and choose Quit Disk Utility
Avatar billede alloedee Nybegynder
03. januar 2010 - 16:25 #2
Det er bare lidt mærkeligt, for jeg har jo tit sat en windows harddisk til en mac, uden problemer. Det er ikke andet end 4-5 dage siden at jeg overførte nogen filer til en helt ny macbook pro fra en windows ntfs harddisk. Men jeg prøver lige dine guids ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2010 - 16:31 #4
Læs indlægget hvor der står Rado wrote!
Avatar billede haverslev Novice
03. januar 2010 - 16:34 #5
#2 > så er det fordi du kører windows på din Mac også - ellers kan de filsystemmer ikke bruges hos "hinanden" :)
http://www.macwindows.com/disks2.html
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2010 - 16:36 #6
Kom den ikke med en advarsel, alá:
- er du sikker på at du vil reformattere den "nye" disk; evt. data slettes!!!

Hvis ikke, synes jeg du skal anslå en pris/værdi på dine data, og kræve erstatning fra Apple, for dét er sguda uacceptabel opførsel.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2010 - 16:39 #7
Tror ikke der er noget at hente:
"satte jeg den i mac'en usb indgang og den spurgte om jeg ville bruge den som foretrukne til at gemme på. Det ville jeg gerne, og derefter begyndte den at synkronisere med mac"
Avatar billede alloedee Nybegynder
04. januar 2010 - 11:47 #8
100.000 tak, det virkede med R-Studio :D
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2010 - 16:14 #9
Det var godt. Håber den kunne gendanne dine ting. Det er ærgerligt at miste ting man troede der var sikret. Jeg lægger et svar.
Avatar billede haverslev Novice
04. januar 2010 - 19:10 #10
Husk at du kan IKKE sætte den til din Mac, såfremt du kører i mac OS, da det er HFS eller HFS+ filsys.

Du må kun sætte den til og synkronisere på mac`en, såfremt du har installeret windows på den også og den er startet op i windows. - f.eks NTFS filsys
De 2 filsystem han ikke snakke/se hinanden og den vil foreslå at synkronisere

Hvis du kun skal bruge den externe i Mac systemet, så er det bedste at sætte den til mac`en og formatere den i henhold til  #1
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2010 - 12:27 #11
Skal du ikke lukke tråden????