Avatar billede ircnoob Nybegynder
06. januar 2010 - 11:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Beregne alder

Hej,

jeg har brug for at beregne en alder ud fra en persons fødseldato.
Alderen skal beregnes for hvor gammel han var på en bestemt dag.

Så har et datetime felt med info fx "28-02-1973 00:00:00" - Det skal jeg så have lavet en forespørgsel, der updater en anden kolonne med hans alder pr 01-07-2009 fx. (så de født efter 01-07-2009 er yngre, det skal ikke beregnes på året)

Hvordan kan man lige gøre dette :=)

Tak
06. januar 2010 - 11:19 #1
Det er til at finde ud af, men jeg konstaterer at du har dusinvis af aabne spoergsmaal og mere end 4000 punkter udestaaende.  Du har over de sidste fire aar naesten ikke lukket spoergsmaal.  Jeg ser derfor en stor sandsynlighed for at hvis jeg investerer tid i dette spoergsmaal vil jeg ogsaa bare blive haendende i et evigheds-aabent spoergsmaal.  Luk dine aabne spoergsmaal og lad os saa tale sammen.
Avatar billede ircnoob Nybegynder
06. januar 2010 - 11:30 #2
det gør du ikke
Avatar billede ircnoob Nybegynder
06. januar 2010 - 12:35 #3
så er den lukket, kan du svare nu ?
06. januar 2010 - 13:36 #4
ircnoob, saadan som jeg har forstaaet og praktiseret systemet paa Eksperten i de fire maaneder jeg har vaeret medlem er dette:  En bruger med et problem opretter et spoergsmaal og udlover et antal points for loesning.  Hvis en anden bruger kan komme med et svar der loeser problemet saa accepterer man svaret hvorved points bliver givet og spoergsmaalet lukket.  Hvis man enten selv finder svaret eller der ikke kommer brugbare svar saa opretter man selv et svar og accepterer det hvorved spoergsmaalet lukkes og pointsene kommer tilbage til spoergeren.

Tag nu for eksempel dit spoergsmaal Mystiske problemer med SQL-Forespørgsel, http://www.eksperten.dk/spm/845025, hvor du stiller et spoergsmaal, udlover 100 points for svar, faar et svar fra et medlem (ikke mig) som du tester og accepterer som korrekt, og saa giver du alligevel ikke points men lader indlaegget haenge.  Hvis jeg ikke havde vaeret saa behersket et menneske kunne jeg fristes til at kalde det uforskammet.  Som det er vil jeg noejes med at konstatere at det maaske er mig der har misforstaaet systemet.  Du har trods alt vaeret medlem i 4 aar og har mere erfaring.

Ikke desto mindre vil jeg opfordre dig til nu at lukke dine gamle spoergsmaal, for de gule spoergsmaal accepter svarene (eller forklar hvorfor svarene ikke duede,) for de graa spoergsmaal opret og accepter svar.  Det vil signalere til mig (og medlemmer af min observans) at vi foelger det samme saet af regler.

Og saa skal du nok oprette et nyt spoergsmaal om dette problem - nu har du jo lukket dette og selv taget pointsene.