06. januar 2010 - 21:21 Der er 15 kommentarer

Hvordan programmer man ?

Hej.
jeg ville gerne lærer at programmere.
Jeg har ingen erfaring med det, så jeg ved renfaktisk slet ikke hvor jeg skal starte.
Jeg leder efter en guide til hvordan man gør, og så tænkte jeg nok at dette forum nok vil vær det bedste at bruge, da jeg har læst nogle få artikler herinde.
jeg kan ingen programmeringssprog og aner ikke hvilket af dem man skal starte med at lærer.

jeg håber jeg kan få noget hjælp.
:-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. januar 2010 - 21:29 #1
Der er jo mange guides på nettet.

Her til C++: http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/
Og JAVA: http://java.sun.com/docs/books/tutorial/
Avatar billede bertelbrander Praktikant
06. januar 2010 - 21:47 #2
Tillad mig at gøre lidt reklame:
http://www.udvikleren.dk/C/Article.aspx/286/
Avatar billede dtm Nybegynder
06. januar 2010 - 21:58 #3
Avatar billede arne_v Ekspert
06. januar 2010 - 22:24 #4
Jeg vil nok anbefale dig at starte med et sprog som Python, PHP, JavaScript og laere lidt om programmering inden du kaster dig over nogle af de lidt tungere sprog.
06. januar 2010 - 22:54 #5
- Tusinde tak for at i vil hjælpe mig.

- Men skal der installeres noget bestemt program eller noget for at kunne bruge alle disse programmerings sprog?

- og hvilken kan anbefales som de næmeste at starte for en som mig?  Java? , PHP? , Python? eller anden ?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. januar 2010 - 22:58 #6
Ja. Du skal have installeret en compiler eller fortolker til det paagaeldende sprog.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
06. januar 2010 - 23:01 #7
Java er først og fremmest et sprog til at lave applikationer med, dvs. programmer til at køre på en maskine, f.eks. en Windows PC. C++ hører til samme kategori.

PHP er (mest) et sprog til at lave (lidt avancerede) hjemmesider.

Python er et scripts sprog, primært til at automatisere opgaver på din PC.

Så valg af sprog afhænger meget af hvad du vil.

Python er ret enkelt at gå til, men er noget begrænset ved store applikationer.

Java er i mine øjne et godt begyndersprog. Du kan bruge Netbeans til at skrive programmerne i og til at oversætte dem. javabog.dk skulle være et udmærket sted at starte med at lære.
06. januar 2010 - 23:02 #8
- Er det noget du måske har mulighed for at hjælpe mig med ?

- Ved du om der er nogle Guides som står på dansk ?
06. januar 2010 - 23:10 #9
Tak, bertelbrander.

men jeg er stadig en smule tvivl om hvor programmeringerne skal forgå henne på ens computter.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
06. januar 2010 - 23:14 #10
Hvis du besøger http://netbeans.org/ kan du downloade netbeans.

Det er en "IDE" dvs. et program der kan alt det du har brug for, når du programmerer. Det er en editor hvori du kan skrive programmerne, det kan oversætte din kode til et program og det kan hjælpe med at debugge, dvs. finde fejl i koden. Editoren svarer lidt til notepad eller word, borset fra at den er beregnet til at skrive Java programmer, så den kan hjælpe dig.
06. januar 2010 - 23:39 #11
Tak Igen, igen.

så jeg skal hente "IDE"... der vist kommet en ny version som hedder "IDE 6.8".

men hvor skal jeg få koderne fra ?

- sådan som jeg har forstået det så er det sådan :

1) Jeg henter programmet, "IDE 6.8"
2) Finder  nogle koder
3) Taster dem ind i programmet ( "IDE 6.8" )
4) og så kommer der noget frem?

... Eller ?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
07. januar 2010 - 00:09 #12
Koderne skriver du selv, eller dem lærer du med tiden at skrive selv.
http://javabog.dk/ er der en fin guide til hvordan du kommer i gang med at lave dine egne programmer, dvs. lærer at programmere.

(Der er ikke så meget ide i at kopiere nogle eksisterende koder, det svarer blot til at man kopierer et program.)
Avatar billede madand Nybegynder
07. januar 2010 - 09:33 #13
Jeg tror ikke du skal rode dig ud i noget programmering.
Tror det der vil være nemmest for dig, er evt. at starte med noget simpelt HTML, lav en lille hjemmeside.

Det er ikke så uoverskueligt. Når du så har bygget en lille hjemmeside, kan du altid ligge noget programmering ind bagved, så du kan gøre den dynamisk.

Her fortæller de dig præcis hvad du skal bruge for at komme igang med HTML og så er det på dansk:
http://www.html.dk/tutorials/html/

Du behøver ikke en IDE, editor osv. Du kan nøjes med Notesblok/Notepad som findes på alle Windows PC'er.

Når du har skrevet noget HTML, så gemmer du som .html eller .htm og vubti. så har du en lille hjemmeside.

Men alt dette står beskrevet i linket ovenover.

Forstå mig ret, hvis du ikke ved hvad programmering er og egentlig går ud på, skal du nok starte i det små. :)

Mvh,
Mads
07. januar 2010 - 18:17 #14
Tusinde tak til jer alle,.

er virkelig glad for jeres hjælp.
jeg vil prøve jeres forslag, og prøve at få det bedste ud af det..

håber i er der igen, til en anden god gang:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. januar 2010 - 23:39 #15
Tid at faa afsluttet her?