Avatar billede Claus Wøbbe Juniormester
08. januar 2010 - 11:09 Der er 8 kommentarer

Avanceret søgning på Internet

Jeg har jævnligt behov for at søge efter hjemmesider, hvor et søgeord forekommer på én side på domænet, mens et andet søgeord forekommer på en anden side på samme domæne.

F.eks. kunne jeg søge efter webshops der leverer grønne markiser (ville typisk stå på en produktside) og hvor de leverer til Sjælland (ville typisk stå på en side med leveringsbetingelser).

Hvis jeg søger efter forekomster af "grøn markise" og "sjælland", ville jeg sandsynligvis ikke finde nogen sider, da disse ord godt nok forekommer på samme domæne, men ikke på samme side.

Hvordan foretager jeg en sådan søgning i fx Google eller et andet søgeprogram?
Avatar billede showsource Seniormester
08. januar 2010 - 11:19 #1
Har du prøvet en avanceret søgning på google ?
Avatar billede Claus Wøbbe Juniormester
08. januar 2010 - 11:24 #2
Mja, det har jeg da, men jeg kan ikke se at det er muligt at foretage denne søgning, selv med avanceret søgning på Google.

På Google kan du fx søge på "grøn markise" og "sjælland", men som jeg forstår det vil Google søge efter disse forekomster på SAMME side, og altså ikke evt. på to forskellige sider.

Eller hvad?
Avatar billede 50573433 Nybegynder
08. januar 2010 - 23:53 #3
Hvad med at åbne 2 x Explorer.
Den ene indsætter du "grønne markiser".
Danden " leveringsbetingelser".
Avatar billede Claus Wøbbe Juniormester
09. januar 2010 - 08:34 #4
Hmm jo, hvis jeg kunne bruge resultatet fra den ene søgning som afgrænsning på den anden, så den anden søgning kun søgte på sider, der var fundet i den første søgning, så ville det løse problemet. Men det kan jeg vel ikke?
Avatar billede 50573433 Nybegynder
09. januar 2010 - 10:01 #5
Hej Wobbe
Hvis du først har ser, hvem som leverer "grønne markiser", er det jo simpelt koble de enkelte adresser sammen med ordet "leveringsbetingelser" på i den anden Explorer.
Avatar billede Claus Wøbbe Juniormester
11. januar 2010 - 15:14 #6
Hvordan? Ikke forstået?! Hvis jeg først søger på "grønne markiser", får jeg 100.000 hits. Hvordan søger jeg dernæst iblandt disse, hvor anden betingelse (leveringsbetingelse) desuden er opfyldt?
Avatar billede 50573433 Nybegynder
11. januar 2010 - 17:27 #7
"100.000" det lidt for mange til at mit forslag kan bruges.
Avatar billede Claus Wøbbe Juniormester
27. april 2010 - 17:05 #8
Er der virklig ingen der kender en løsning på dette problem?? Findes der andre søgemaskiner/robotter, der kan foretage en tilsvarende søgning?