Avatar billede gah1 Nybegynder
13. januar 2010 - 23:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Naive spørgsmål om g/n netværk.

Jeg overvejer at købe en bærbar computer som desværre kun kan fås med type "g" og ikke "n" netværk.
Mit spørgsmål er, vil jeg opleve nogen forskel med et type "g" i forhold til et type "n" trådløst netværk?

Jeg har for øjeblikket en 4Mbit linje ind i huset.
Denne hastighed er jeg ganske tilfreds med, men den må ikke være lavere, kan jeg forvente også at få de 4Mbit via det trådløse netværk?
Hvis ja, hvornår opnår man så forbedringen ved et "n" netværk?

M.v.h.
Avatar billede justrace Novice
13. januar 2010 - 23:47 #1
Altså det er teoretiske hastigheder der er tale om, men N  skulle være 300 mbit/s og G 54 mbit/s.

Det kommer hastighederne aldrig op på i den rigtige verden, så N ligger typisk på op mog 100 mbit/s, og G tilsvarende lavere.

Men en N usb-dongle kan jo sættes i, og så har du N-hastighed.
Avatar billede serverservice Praktikant
13. januar 2010 - 23:55 #2
Hvis du kun tænker i internet hastighed vinder du ikke noget med en N router - men hvis du flytter store filer lokalt på netværket eller du får dig en netværksdisk kan N nemt være gavnligt.

Pt kører jeg selv med en Nadapter som justrace foreslår - og så til min zyxel N router - min max hastighed ligger på 270Mbit iflg windows og ved godt man ikke helt kan regne med den teoretisk angivelse i windows. Men det er noget hurtigere når jeg tager backup til min netværksdisk.

Det er den her jeg anvender med en tilhørende N adapter
http://edbshoppen.dk//product_info.php?cPath=28_29&products_id=696

Jeg plejer selv at anbefale Linksys - men har ikke lige testet deres nye N router , men vil tro det er
Avatar billede gah1 Nybegynder
14. januar 2010 - 00:14 #3
Det er alt sammen meget godt, det jeg skal bruge er alm. internet surf og jeg vil ikke have en usb-dongle.

Så mit spørgsmål kan vel koges ned til, vil jeg ved en 4 - 10Mbit linie, ved alm. internet-surf, opleve en forskel på en computer med henholdsvis g eller n netværk?

Og kan jeg forvente, at en 4Mbits linie også vil give 4Mbit når den sendes trådløst?

Grunden til spørgsmålet er, at vi jo ikke er oppe i nærheden af de teoretiske hastigheder for g og n netværk.

M.v.h
Avatar billede serverservice Praktikant
14. januar 2010 - 00:24 #4
Nej på internettet skal man nok vente til der kommer fiber ind i huset for at kunne udnytte N - men der er rigtigt mange der har gavn af høj hastighed på netværket lokalt til at overføre store filer.

Men er det kun internet kan du da nøjes med en G - men prisen er omtrent den samme - op til dig,
Avatar billede gah1 Nybegynder
14. januar 2010 - 00:37 #5
Serverservice.
Skal jeg forstå dig sådan at jeg med en "g" computer trådløst uden problemer vil kunne få mine 4Mbit?

Men at du anbefaler en "n" router fordi jeg evt. senere kan få behov for at flytte meget store filer trådløst, og jeg til den tid så blot kan købe en N-adapter.

M.v.h.
Avatar billede justrace Novice
14. januar 2010 - 00:50 #6
Det lyder som en ret fornuftig løsning. :)
Avatar billede serverservice Praktikant
14. januar 2010 - 00:52 #7
Ja det er rigtigt forstået - men du kan jo stadig anvende dit g netkort med en N router - de routere jeg har kendskab til er alle bagud kompatible -
Avatar billede gah1 Nybegynder
14. januar 2010 - 10:00 #8
Serverservice.

Takker for svar.
Skriv venligst et svar så du kan få points.

M.v.h.