Avatar billede slitch Nybegynder
16. januar 2010 - 03:00 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

IQ puzzle - træbræt med kugler ?

Hej jeg var til psykolog-test her den ene dag og jeg vil bare gerne hvide hvor man kan købe sådan nogle ting hene..

jeg har tegnet et en simpel tegningen af hvad jeg søger..

det er et træbræt med 3 pinde som har nogle farvede plastik-kugler.
det er man meningen at man skal flytte kuglerene fra en pind til en anden pind så man til sidst danner et format/rækkefølge som psykologen har fremsat. man må kun flytte én kugle af gangen med en hånd.

billedet ser sådan her ud:

http://www.plldesign.dk/wp-content/2010/01/psykologi-test-iq-kugler.jpg

håber der er nogen som kan hjælpe mig ..
Avatar billede vejmand Juniormester
16. januar 2010 - 03:12 #1
Avatar billede vejmand Juniormester
16. januar 2010 - 03:13 #2
Hmmm, det er vist ikke enhver der kan købe dem der, sorry....
Avatar billede lollaenderen Nybegynder
16. januar 2010 - 08:32 #3
Spillet hedder "Hanois tårn" eller "Brahmas tårn": http://da.wikipedia.org/wiki/Hanois_t%C3%A5rn , så prøv at google efter det.
Avatar billede vejmand Juniormester
16. januar 2010 - 08:40 #4
lollaenderen >> Nope, som du kan se i mit link, hedder det "Tower of London"  :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
16. januar 2010 - 08:55 #5
Avatar billede lollaenderen Nybegynder
16. januar 2010 - 09:05 #6
Min kilde er Politikens Forlag, Alle tiders tal, fra 1972, side 330, oprindeligt hed det "Brahmas Tårn" med 64 skiver, det blev solgt i en forenklet udgave i 1883 med 8 skiver, (ved n = skiver, antal flytninger = 2 i n potens).
Avatar billede lollaenderen Nybegynder
16. januar 2010 - 09:07 #7
UPS: Det er 2 i n potens -1.
Avatar billede vejmand Juniormester
16. januar 2010 - 09:19 #8
"Hanois tårn" og "Tower of London" er to forskellige ting.

"Hanois tårn" er et spil, bestående af ringe af forskellig diameter.

"Tower of London" er en "sykologi" test, bestående af ringe/kugler af forskellig farve.

Har du læst det link, jeg har lagt i min første kommentar?
Avatar billede lollaenderen Nybegynder
16. januar 2010 - 09:43 #9
Ikke forskellige ting, men en nyere variant af "Brahmas Tårn", brugt af psykologer. I begge spil skal der først planlægges og derefter flyttes "ting" i en bestemt rækkefølge.
Avatar billede slitch Nybegynder
19. januar 2010 - 09:50 #10
tusind tak for al din hjælp.. det var lige et jeg ledte efter.. hilsen poul
Avatar billede lollaenderen Nybegynder
19. januar 2010 - 21:09 #11
Hej slice, du skal acceptere vejmand Svar i #1 og give point for at lukke spørgsmålet.
Avatar billede vejmand Juniormester
19. januar 2010 - 22:43 #12
Velbekomme, du lukker spørgsmålet ved at sætte flueben i "Accepter dette svar" ud for mit svar, og klikke på "Accepter svar og afgiv point" nederst.

PS: Husk at sende egne indlæg som "Kommentar" og ikke som "Svar".
"Svar" er tiltænkt løsningen, så der kan tildeles point som tak for hjælpen.  :-)