Avatar billede rene1111 Juniormester
17. januar 2010 - 09:50 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Formatere disk..

Jeg har fået virus på harddisken, og derfor jeg har prøvet at formatere disken, men det kan ikke lade sig gøre, idet computeren meddeler tilbage at "formatering kan ikke gennemføres fordi diskenheden er i brug, afslut den først og forsøg igen". Hvordan gør jeg det? jeg kan ikke se, at der er noget som kører.
Avatar billede vejmand Juniormester
17. januar 2010 - 09:58 #1
Vil du installere forfra?
Hvilket OS?

Her er en guide til XP: http://www.eksperten.dk/guide/1104
Avatar billede haverslev Novice
17. januar 2010 - 10:32 #2
Du kan [IKKE] formatere windows, når du er inde i det.
Du skal slukke din maskine og start den op og så skal du sikre dig, at Din bios skal stå til at være first boot device på cd rom drevet .
For at komme ind i BIOS, tryk på "Del"knappen under opstart - gå ind under menu "Advanced Setup" og vælg cd-rom som 1.boot device. Tryk herefter på "F10" for at gemme/save dine indstillinger i bios.

Nogle pc`ere har dog en boot menu og det derfor ikke er nødvendigt at komme i bios, her skal der der blot skal trykkes på f. eks F11 eller F12  - så kan man vælge DVD/CD-drev.

Hvis du har en maskine hvor der ikke er CD/DVD med, så skal du f.eks ved
ACER: trykke på Alt+F10 for at komme ind i en recovery menu og installere derfra

HP: Her skal du trykkke på F11 i opstarten og du kommer i recovery menu.

Nogle DELL maskiner: Her skal du trykkke på F8 i opstarten og du kommer i recovery menu. (skal ikke forveksles med fejlsikret)
Avatar billede rene1111 Juniormester
17. januar 2010 - 11:25 #3
Tak for svar. Nu har jeg gjordt alt det, hvordan kan jeg så
nu formatere disken, alså hele C disken.
Avatar billede anders-j Nybegynder
17. januar 2010 - 11:30 #4
Du skal komme en Windows cd i, og så lade den boote op på den, og så ellers bare køre derud af..

Den kommer nok og spørger om den skal reparere el. lign, men der vælger du at den skal starte ny installation.
Avatar billede haverslev Novice
17. januar 2010 - 11:39 #5
Nu skriver du ikke, hvad det er for et styresytem du har / vil installere?

XP:
http://www.helgec.dk/xp-install.html

Vista:
http://www.helgec.dk/vista-install.html

Win 7:
Valg af Brugerdefineret installation, hvis der ikke er installeret et operativsystem

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/Installing-and-reinstalling-Windows-7
Avatar billede vejmand Juniormester
17. januar 2010 - 12:16 #6
rene1111 >> Har du læst allerførste indlæg???

PS: Husk at sende egne indlæg som "Kommentar" og ikke som "Svar".
"Svar" er tiltænkt løsningen, så der kan tildeles point som tak for hjælpen.  :-)
Avatar billede rene1111 Juniormester
17. januar 2010 - 12:52 #7
Tak for det, det hjalp
Avatar billede haverslev Novice
17. januar 2010 - 13:00 #8
Skriv lige hvad der hjalp osv.
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede vejmand Juniormester
17. januar 2010 - 14:33 #9
rene1111 >> Læser du overhovedet de indlæg vi sender?????

Husk at sende egne indlæg som "Kommentar" og ikke som "Svar".
"Svar" er tiltænkt løsningen, så der kan tildeles point som tak for hjælpen.

Hvilken løsnin brugte du?
Avatar billede rene1111 Juniormester
17. januar 2010 - 15:27 #10
Ja, jeg læser alle indslag. Jeg fulgte rådet i indslag nr. 2. Det hjalp, problemet er løst nu. Tak for hjælp
Avatar billede rene1111 Juniormester
17. januar 2010 - 15:29 #11
Ja, jeg læser alle indslag. Jeg fulgte rådet i indslag nr. 2. Det hjalp. Tak for hjælp.
Avatar billede haverslev Novice
17. januar 2010 - 15:58 #12
Kan godt forstå at du evt. ikke overkom at læse den manual igennem som der er lagt i første indlæg (link)
Jeg vil dog også til den sige, at det minder mere om en manual til et nyt styresystem eller manualen til en ny rumfærge :-)

Men ikke destro mindre, så ville du nok også have fundet løsningen der - så bed vejmand om et SVAR
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede vejmand Juniormester
17. januar 2010 - 16:12 #13
Hmmm, jeg tror ikke helt på du læser alle indlæg, du retter dig i hvert fald ikke efter det.  :-)

Derfor skriver jeg nu for 3. gang:
Husk at sende egne indlæg som "Kommentar" og ikke som "Svar".
"Svar" er tiltænkt løsningen, så der kan tildeles point som tak for hjælpen.

haverslev og jeg hunne evt. dele pointene......