Avatar billede pazau Nybegynder
21. januar 2010 - 01:16 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Langsom opstart i Vista

Hej alle.

Jeg har en stationær HP Pavilion a6710sc, der kører Windows Vista Home Premium 32-bit som eneste system.
Efter at have installeret og derefter fjernet bla. SUPER (et konverterings program) samt nogle andre, er computeren opstartstid næsten fordoblet.

Efter afintstallationerne, har jeg ryddet fuldstændigt op i Registreringsdatabasen med Ccleaner, og fjernet nogle dll-filer som SUPER oprettede i System32.

Jeg kan desværre ikke finde siden på Google, som jeg brugte til at finde og fjerne, de oprettede filer mere.

Jeg læste desuden en tråd om, at Windows XP kan vise en graf over hvad den bruger tid på, mens splashscreen er der. Har Vista også sådant et værktøj indbygget?

Hvis det kan hjælpe med at finde en løsning, så er der her en Hijackthis -log:

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 01:13:42, on 21-01-2010
Platform: Windows Vista SP2 (WinNT 6.00.1906)
MSIE: Internet Explorer v8.00 (8.00.6001.18865)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\Windows\system32\taskeng.exe
C:\Windows\system32\Dwm.exe
C:\Windows\Explorer.EXE
C:\hp\support\hpsysdrv.exe
C:\Program Files\Hewlett-Packard\TouchSmart\Media\TSMAgent.exe
C:\Program Files\Hewlett-Packard\TouchSmart\Media\Kernel\CLML\CLMLSvc.exe
C:\Program Files\Hewlett-Packard\HP MediaSmart\SmartMenu.exe
C:\Program Files\HP\HP Software Update\hpwuschd2.exe
C:\Program Files\AVG\AVG9\avgtray.exe
C:\Program Files\Java\jre6\bin\jusched.exe
C:\Program Files\Hewlett-Packard\Media\DVD\DVDAgent.exe
C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe
C:\Windows\ehome\ehtray.exe
C:\Program Files\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe
C:\Users\Nicolas\AppData\Roaming\SanDisk\Sansa Updater\SansaDispatch.exe
C:\Program Files\Windows Media Player\wmpnscfg.exe
C:\Windows\ehome\ehmsas.exe
C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe
c:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\MOM.exe
C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CCC.exe
C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe
C:\Program Files\Hewlett-Packard\KBD\kbd.exe
C:\Program Files\Windows Media Player\wmplayer.exe
C:\Windows\system32\SearchFilterHost.exe
C:\Users\Nicolas\Downloads\HijackThis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://ie.redirect.hp.com/svs/rdr?TYPE=3&tp=iehome&locale=da_dk&c=91&bd=Pavilion&pf=cndt
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = about:blank
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://ie.redirect.hp.com/svs/rdr?TYPE=3&tp=iehome&locale=da_dk&c=91&bd=Pavilion&pf=cndt
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://ie.redirect.hp.com/svs/rdr?TYPE=3&tp=iehome&locale=da_dk&c=91&bd=Pavilion&pf=cndt
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =
O1 - Hosts: ::1 localhost
O2 - BHO: AcroIEHelperStub - {18DF081C-E8AD-4283-A596-FA578C2EBDC3} - C:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelperShim.dll
O2 - BHO: WormRadar.com IESiteBlocker.NavFilter - {3CA2F312-6F6E-4B53-A66E-4E65E497C8C0} - C:\Program Files\AVG\AVG9\avgssie.dll
O2 - BHO: Hjælp til tilmelding til Windows Live - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Notifier BHO - {AF69DE43-7D58-4638-B6FA-CE66B5AD205D} - C:\Program Files\Google\GoogleToolbarNotifier\5.1.1309.3572\swg.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program Files\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll
O4 - HKLM\..\Run: [Windows Defender] %ProgramFiles%\Windows Defender\MSASCui.exe -hide
O4 - HKLM\..\Run: [hpsysdrv] c:\hp\support\hpsysdrv.exe
O4 - HKLM\..\Run: [KBD] C:\Program Files\Hewlett-Packard\KBD\KbdStub.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [StartCCC] "c:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CLIStart.exe" MSRun
O4 - HKLM\..\Run: [HP Health Check Scheduler] c:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Health Check\HPHC_Scheduler.exe
O4 - HKLM\..\Run: [UpdateP2GoShortCut] "c:\Program Files\CyberLink\Power2Go\MUITransfer\MUIStartMenu.exe" "c:\Program Files\CyberLink\Power2Go" UpdateWithCreateOnce "SOFTWARE\CyberLink\Power2Go\6.0"
O4 - HKLM\..\Run: [UpdatePDIRShortCut] "c:\Program Files\CyberLink\PowerDirector\MUITransfer\MUIStartMenu.exe" "c:\Program Files\CyberLink\PowerDirector" UpdateWithCreateOnce "SOFTWARE\CyberLink\PowerDirector\7.0"
O4 - HKLM\..\Run: [UpdatePSTShortCut] "c:\Program Files\CyberLink\CyberLink DVD Suite Deluxe\MUITransfer\MUIStartMenu.exe" "c:\Program Files\CyberLink\CyberLink DVD Suite Deluxe" UpdateWithCreateOnce "Software\CyberLink\PowerStarter"
O4 - HKLM\..\Run: [TSMAgent] "c:\Program Files\Hewlett-Packard\TouchSmart\Media\TSMAgent.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [CLMLServer for HP TouchSmart] "c:\Program Files\Hewlett-Packard\TouchSmart\Media\Kernel\CLML\CLMLSvc.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [SmartMenu] %ProgramFiles%\Hewlett-Packard\HP MediaSmart\SmartMenu.exe
O4 - HKLM\..\Run: [HP Software Update] C:\Program Files\HP\HP Software Update\HPWuSchd2.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "C:\Program Files\Adobe\Reader 9.0\Reader\Reader_sl.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe ARM] "C:\Program Files\Common Files\Adobe\ARM\1.0\AdobeARM.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [AVG9_TRAY] C:\PROGRA~1\AVG\AVG9\avgtray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Java\jre6\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [DVDAgent] "c:\Program Files\Hewlett-Packard\Media\DVD\DVDAgent.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [Sidebar] C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe /autoRun
O4 - HKCU\..\Run: [ehTray.exe] C:\Windows\ehome\ehTray.exe
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Program Files\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [Google Update] "C:\Users\Nicolas\AppData\Local\Google\Update\GoogleUpdate.exe" /c
O4 - HKCU\..\Run: [SansaDispatch] C:\Users\Nicolas\AppData\Roaming\SanDisk\Sansa Updater\SansaDispatch.exe
O4 - HKCU\..\Run: [WMPNSCFG] C:\Program Files\Windows Media Player\WMPNSCFG.exe
O4 - HKCU\..\RunOnce: [Shockwave Updater] C:\Windows\system32\Adobe\Shockwave 11\SwHelper_1150595.exe -Update -1150595 -"Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 6.0; Trident/4.0; SLCC1; .NET CLR 2.0.50727; Media Center PC 5.0; .NET CLR 3.5.21022; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30729)" -"http://www.miniclip.com/games/rc-time-trial/en/"
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [WindowsWelcomeCenter] rundll32.exe oobefldr.dll,ShowWelcomeCenter (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'NETVÆRKSTJENESTE')
O13 - Gopher Prefix:
O16 - DPF: {5D6F45B3-9043-443D-A792-115447494D24} (UnoCtrl Class) - http://messenger.zone.msn.com/DA-DK/a-UNO1/GAME_UNO1.cab
O16 - DPF: {C3F79A2B-B9B4-4A66-B012-3EE46475B072} (MessengerStatsClient Class) - http://messenger.zone.msn.com/binary/MessengerStatsPAClient.cab56907.cab
O16 - DPF: {E2883E8F-472F-4FB0-9522-AC9BF37916A7} - http://platformdl.adobe.com/NOS/getPlusPlus/1.6/gp.cab
O18 - Protocol: linkscanner - {F274614C-63F8-47D5-A4D1-FBDDE494F8D1} - C:\Program Files\AVG\AVG9\avgpp.dll
O20 - AppInit_DLLs: avgrsstx.dll
21. januar 2010 - 06:17 #1
Du kunne gennemføre denne 'pakke' ->

Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den.
http://vistaguide.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763
Lad programmet foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe
Eller herfra ->
http://www.majorgeeks.com/Malwarebytes_Anti-Malware_d5756.html

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.
Kopier indholdet herind sammen med en frisk log fra HiJackThis...

---

PS: Du bør/skal følge op på dine tidligere spørgsmål ->
http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/pazau (Dem der ikke er grønne...)
Avatar billede slammer11 Novice
22. januar 2010 - 17:56 #2
Der kan være mange løsninger på dette problem.

Prøv med "Msconfig" til at starte med og så vælg hvad du selv vil have der skal starte op sammen med Windows. Dette plejer at virke hos mig selv.

Generalt er Windows Vista vist bare langsomt til at starte op....

Venlig hilsen

Ejnar.
Avatar billede pazau Nybegynder
25. januar 2010 - 22:20 #3
Karise_larry: Tror ikke den har Virus, idet den ikke opførerer sig underligt eller er langsom på nogen måde EFTER opstart.

Det jeg godt kunne bruge, var en metode til at se, hvad det er Vista bruger så lang tid på under opstarten.

Slammer11: Er prøvet.
25. januar 2010 - 22:46 #4
Gør det alligevel...

(Jeg ka' godt se flere elementer som men fordel kan tages fra i din opstart...)
Avatar billede pazau Nybegynder
06. februar 2010 - 18:48 #5
Jeg vil først lige prøve at høre, hvad du kan finde i min opstart, som bør tages af. :)
Avatar billede Mathias662 Nybegynder
26. november 2010 - 22:00 #6
Prøv det her program (http://soluto.com/) det finder alle dine programer. finder ud af hvor meget de bruger at din opstarttid, og giver dig mulighed for at udsætte deres opstart, eller helt stoppe dem! det løser det måske ikke... men det virker, og det hjælper:-)
Avatar billede pazau Nybegynder
31. august 2013 - 09:33 #7
Lukker. Vista blev skiftet ud med Win7 for år siden.