Avatar billede swiatecki Novice
26. januar 2010 - 21:39 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Problem med Nvdia drivere

Hej Alle

Jeg har lige geninstalleret windows 7, og er nu stødt ind i et problem.
Når jeg forsøger at køre fx. COD MW2 eller lign 3D-spi(det kan også fremprovokeres ved at benchmarke med http://freestone-group.com/video-card-stability-test.htm)  kører dette i kort tid hvorefter det lukker og jeg får fejlen:

"Display driver stopped responding and has recovered
Display driver NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 196.21 stopped responding and has successfully recovered"

Det har virket helt fint på samme maskine før geninstall af windows, og den eneste forskel jeg kan komme på kan være GFX driver versionen (8.17.11.9621 eller blot 196.21)  (jeg har hentet nyeste fra nvidias side)

Det er windows 7 pro 64bit med et NVIDIA GeForce 8800 GTS 320 MB kort i
Derudover er det en Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz på et gigabyte G31M-S2L med 4 GB ram

Er der nogle der har samme problem eller en idé til hvad jeg kan gøre for at finde ud af mere om fejlen og evt. løse mit problem?

Jeg har prøvet diverse andre drivere fra NVIDIA, men effekten er ca. det samme.
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2010 - 00:26 #1
Kører blæseren, og har du prøvet at pille kortet ud og sætte det i igen?
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2010 - 08:15 #2
prøv i exe filen at højre klikke og gå i egenskaber - kompabilitet - sæt hak i kør og så videre og slå de ned på et andet styresytem
du må prøve dig frem - hvis det ikke virker så tager vi den derfra.
Avatar billede swiatecki Novice
27. januar 2010 - 18:25 #3
milter: jeg tjekker lige senere, men det er jeg ret sikker på, alt virkede som sagt før geninstallationen

Treatmenice: jeg har prøvet et par andre, vista/xp, men ingen forskel. Jeg mistænker enten driveren eller noget direct X
Avatar billede poko1 Ekspert
28. januar 2010 - 09:24 #4
Hvis du vil se om dit grafikkort kører optimalt og om det har de rigtige drivere så prøv at køre disse 2 links
Tving Aero
http://www.windows7guide.dk/tweaks/regedit/181-hack-windows-7-til-at-tvinge-aktivering-af-aero
Aktiver Aero
http://www.windows7guide.dk/tips-a-tricks/41-tips-a-tricks/180-sadan-aktiverer-du-aero-i-windows-7
Avatar billede swiatecki Novice
28. januar 2010 - 10:45 #5
poko1: hvilken effekt skulle det have? Aero fungere fint, det er først når jeg skal køre 3D-spil(tror måske det er direct 3D) det går galt
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2010 - 11:03 #6
et vildt skud

hent SIW standalone og se under sensors hva dine temps er

http://www.gtopala.com/siw-download.html

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2010 - 11:06 #7
for at udelukke at det er en driver så prøv det her

http://www.devicedoctor.com/
Avatar billede poko1 Ekspert
28. januar 2010 - 11:06 #8
Det var netop for at få at vide om driverne var der eller der manglede noget Men du må da undskylle jeg skal ikke blande mig igen!
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2010 - 11:12 #9
rolig nu poko1 - ikke være nærtagende.

foreløbig skyder vi os ind på det -

husk at en bemærkning kan afføde en løsning uden du aner det
Avatar billede swiatecki Novice
28. januar 2010 - 17:50 #10
Poko1: undskyld hvis du føler dig stødt, det var på ingen måde meningen!

treatmenice: SIW siger ca. 68 grader når den belastes

Jeg prøver lige DeviceDoctor
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2010 - 17:57 #11
68 grader på et graffikkort er ikke meget så det er næppe det men hvad med temp på alt det andet - det kan jo have en sammenhæng..
Avatar billede swiatecki Novice
28. januar 2010 - 18:13 #12
CPUen er omkring 45 grader, diskene i omkring 43

Kan en geninstallation af windows afhjælpe det? Umiddelbart må det kunne fikses uden?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2010 - 19:18 #13
det er ikke varme der er problemet formentlig andet end hvis graffikkortet bliver meget varmt under spil
geninstalering tja måske men men

lad os være kreative

pil graffikkort og dit batteri på bundkortet ud i 5 minutter (ca) og saml det igen  -du skal sikkert lige ind i bios bagefter og save den - for at sikre at den ikke bare er låst den vej.

så er der også alternativ driver omega du kunne prøve
de laves både til ati og nvidia
men jeg tror ikke helt på den men man kan aldrig vide

http://www.omegadrivers.net/

den jeg har valgt er til vista 64 bit

http://www.omegadrivers.net/nvidia_vista64.php

tror ikke de er lavet endnu til win 7

så er der din chipset driver som du måske skal have opdateret men lad os lige vente med den til sidst

m.v.h
Avatar billede swiatecki Novice
28. januar 2010 - 21:56 #14
Jeg har lige prøvet at geninstallere windows og hentet nyeste driver = samme fejl..

Har prøvet at skille den ad og samle igen, ikke noget der gav nogen forskel

Jeg prøver lige de alternative drivere
Avatar billede swiatecki Novice
28. januar 2010 - 22:24 #15
De alternative drivere giver samme fejl..

Findes der et program der kan teste forskellige grafiske ting så jeg evt. kan isolere problemet?
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2010 - 08:40 #16
det pudsige er at jeg kun læser om problemer med 64 bit drivere til graffikkort så jo jeg hælder også til at driverne er dårlige

hvad er det for et bundkort du har
lad os lige kigge på det
Avatar billede swiatecki Novice
29. januar 2010 - 11:21 #17
Jeg har et gigabyte "GA-G31M-S2L" mener jeg, bekræfter lige senere idag :)
Avatar billede swiatecki Novice
29. januar 2010 - 18:43 #19
Har prøvet at installere chipset driver.. ingen effekt

Jeg prøver lige at smide en 32bit win7 på her i weekenden og se om det gør nogen forskel
Avatar billede swiatecki Novice
31. januar 2010 - 15:46 #20
Jeg har ikke lige en Win7 32-bit hjemme, men kan få adgang til en mandag. Har du/i nogle bud til andet jeg kan prøve?

Evt. et/nogle debug-programmer?
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2010 - 16:28 #21
ok så lad det komme an på en prøve

http://www.devicedoctor.com/

lad den teste din pc

m.v.h
Avatar billede swiatecki Novice
31. januar 2010 - 17:23 #22
Devicedoctor fandt intet.

Jeg har netop fået fat i en 32bit w7 så den prøver jeg lige.
Avatar billede swiatecki Novice
31. januar 2010 - 19:12 #23
Prøvede lige en 32bit w7, og samme symptomer, ydermere bemærkede jeg at der nogengange er hvide prikker på skærmen, lidt flimrende om man vil - kan dette betyde noget?

Ydermere, er der nogen grund til ikke at geninstallere 64-bit og så fejlsøge videre derfra?
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2010 - 08:19 #24
har du ikke mulighed for at låne et andet graffikkort - kunne godt være defekt.

har lige skiftet mit eget.
ati 4870x2 begyndte pludselig at starte op med 4 hvide streger men kunne godt få det til at virke på den hårde måde ud og ind med det igen
men så kom der polygon fejl selv i bios

det nye

http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/ati-radeon-hd-5000/hd-5870/Pages/ati-radeon-hd-5870-overview.aspx

du kunne tage siden af kabinettet og forsigtigt mærke på kortets kant om det ikke skulle være varmt alligevel - det kunne jo være en censor der viste forkert
Avatar billede swiatecki Novice
01. februar 2010 - 22:51 #25
Jeg fik løst problemet!

Jeg undersøgte hvad polygon-fejlene kunne skyldes og det kunen være 2 ting: defekt blæser eller for høj clock-frekvens.

Jeg vidste min blæser,og temperatur var fin så jeg tæntke jeg måtte undersøge frekvensen...

Vha. Nvidia's værktøjer så jeg at core frekvensen var 640 Mhz og memory-frekvensen var 1000 mhz - jeg sammenlignede så med specifikationerne for kortet og her sagde den at det skulle være 500/800 mhz - meget underligt!

Af en eller anden obskur grund overclocker mit grafikkort sig selv(nogle ideer til hvorfor???), og jeg har nu via. RivaTuner sat frekvenserne ned og alt spiller nu!

MANGE MANGE tak for hjælpen, det er fandme rart at se man ikke kun kan give hjælp herinde :)

Skriv svar(og evt. grund til hvorfor den OC'er sig selv?) så får du point :)
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2010 - 08:10 #26
det er svært at svare på hvorfor men det må skyldes en indstilling far en driver der har lavet det.

det er generelt man skal tune sit graffikkort med rivatuner med forsigtighed ikke sådan er det går i stykker med det samme men det kan være svært at få til at virke igen - det skal ud og bios batteri ud og så videre.

hvis du har et godt kort der kan tunes skal du købe en anden køler til det ellers kan du brænde det af

http://www.coolerkit.dk/vga_kølere-c-32.html?bgsid=c17s2ko3t49oqhht3t3b1t01p0

jeg nåede at købe en til mit gamle og den gik fra 67 grader til 43 på dem ene kerne og 41 på den anden men det gik i stykker alligevel
m.v.h
Avatar billede swiatecki Novice
05. februar 2010 - 08:31 #27
Jeg overvejer at købe en køler, men det andet ser ud til at spille fint.

MANGE tka for hjælpen :)