Avatar billede poochie Nybegynder
31. januar 2010 - 19:06 Der er 10 kommentarer

Nysamlet computer starter og genstarter

Kunne virkelig godt bruge noget hjælp til denne her fejl...

Jeg har netop samlet en computer med følgende specs:

Cpu: Intel i5 2,66Ghz
MB: Asus P7P55D Pro
GSU: XFX HD5850 1GB
Ram: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9
PSU: Coolermaster Silent 850W modulær

Jeg har bare den almindelige stock-køler på til at starte med.

Problem:
Da jeg havde sat alle delene i, sat 8pins strømstik i MB og 24pins strømstik i MB, og alle andre strømstik som nu skal være i de forskellige dele, og sat begge ramblokke i henholdsvis DimmA1 og DimmB1 som man skal når det er Dual. Når jeg så trykkede på tænd- og sluk knappen på kabinettet så startede systemet kortvarigt op og alle blæserne startede kort op i 1-2 sekunder, hvorefter de slukker. Efter 3-5 sekunder starter de så op igen, og så bliver det ved. Jeg bliver nødt til at slukke på PSU'en for at få det til at stoppe. Jeg har prøvet at rykke rundt på rammene hvor den stadig gør det.

Jeg har også set at mit MB ikke understøtter de ram jeg har, og jeg har bestilt nogle nye ram hvor der står de er understøttet.

Men jeg har samtidig også prøvet at tage alle rammene ud og starte systemet op, hvor den laver nøjagtig det samme problem, så er bange for at det ikke er rammene men noget andet??? Burde man ikke kunne starte et system uden ram???

jeg har desværre ikke forskellige løsdele liggende så jeg kan teste via udelukkelsesmetoden så håber på jeg kan få noget hjælp af nogle smarte hoveder herinde fra. :-)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
31. januar 2010 - 19:31 #1
Hmmm, prøv at tjek at ram og grafikkort sidder korrekt ned i stikket...det kan af og til være svært at få gfx helt ned i PCIe slottet.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2010 - 19:47 #2
Hvis du ikke har ram i bundkortet skal der komme bip fra det. (Mener det er 3 bip).
Hvis den ikke bipper uden ram, så tror jeg der er problemer med bundkortet. Som du beskriver der lyder det om som den slt ikke starter op i bios.
Avatar billede poochie Nybegynder
31. januar 2010 - 20:05 #3
Altså da jeg havde puttet ram i så startede den op, slukkede og genstartede alt indenfor et par sekunder som jeg skriver.. Og nu når jeg har returneret de ram som ikke passede i følge manualen til MB, og går og venter på de nye ram skal komme, prøvede jeg at starte computeren op uden ram, og der gjorde den nøjagtig det samme.... Den kommer slet ikke med noget bib af en art, og der kommer slet ikke noget skærm billede frem.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
01. februar 2010 - 09:52 #4
Kunne være en defekt on/off-knap på kabinettet.
Avatar billede poochie Nybegynder
01. februar 2010 - 18:21 #5
Har nu fået nye ram ind af døren og har prøvet at putte dem i.
Den gør nøjagtig det samme uden nogen ændring.
Er nu rimelig desperat da det er en helt ny computer, og jeg meget gerne vil have gang i den..

Jeg har prøvet:
Tjekke om CPU sidder forkert, og har monteret CPU-køleren igen.
Jeg har sat GFX-kortet i igen, og tjekket at det sidder helt i.
Har prøvet at tjekke om Ram sidder ordentligt..
Har tjekket at alle strøm stik sidder som de skal
Har tjekket at pins til tænd- og sluk knappen sidder som de skal

Jeg har også prøvet at koble nogle af tingene fra MB, og der kommer den med et bib før den går ud. Men den starter stadig op i 1-2 sekunder, og går derefter ud. For at genstarte igen..
For at stoppe det, bliver jeg enten nødt til at tage strømmen bagpå, eller holde tænd- og slukknappen inde..

Nogen der kan komme med nogen foreslag hvad der er galt eller hvad jeg gør galt?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2010 - 18:34 #6
Monter de nye ram, og reset din bios (hvis den virker????). I manualen til dit bundkort kan du se hvordan det gøres. Som du beskriver kommer den ikke ind i bios!! Måske defekt bundkort.
Avatar billede poochie Nybegynder
01. februar 2010 - 18:44 #7
Har monteret de nye ram, og der kommer slet ikke noget billede frem... Hvordan tjekker man om MB er defekt??
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2010 - 18:51 #8
Normalt når en computer starter op, ser man startbilledet fra bios med den hardware der er i pc, og der kommer også et enkelt bip fra bundkort når Power on self test (POST) kører. Disse ting har du ikke på din computer. Og det er derfor jeg tror dit MB er defekt.
Nede på bundkortet sidder der et lille 3,2 volt batteri. Prøv at tage det ud i 5 minutter. Der må ikke være strøm på computeren når du tager bundkort batteri ud. Det skulle nulstille bios. Er der på bundkort en knap eller en jumper der står reset cmos på? Så gør det, og prøv igen.
Avatar billede poochie Nybegynder
02. februar 2010 - 08:33 #9
Har nu lånt min lillebrors PSU en Corsair 550W som ikke er modulær og her virker det hele!!

Den starter op og er i øjeblikket ved at installere Win7 på den..

Nogen der ved hvorfor det ikke virker med min Coolermaster Silent 850W modulær??? Kan den bare ikke sammen med bundkortet eller hvordan?? For Dioden på bundkortet lyser når jeg slutter strøm til med den, den genstarter bare konstant..??

Nu skal jeg bare lige have returnet den Coolermaster og have købt en ny..

Nogen der har nogen foreslag til en ny PSU den skal dog være modulær da jeg gerne vil undgå kabelrod..? :-)
Avatar billede jesperpress Nybegynder
10. februar 2010 - 06:58 #10
Strømforsyningen kan altså også blive for stor. I databladet står en min. strøm for hver spænding og hvis du ikke trækker denne strøm, vil spændingsregulatoren ikke kunne holde de korrekte spændinger, hvilket får komputeren til at lukke ned.
Så det er ikke sikkert der er noget galt med din 850 W strømforsyning.