Avatar billede boeniz Novice
06. februar 2010 - 15:01 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Semi-hastighed på trådløs Stofanet

Min kæreste har en 6 mb Stofanet-forbindelse, men når den bliver koblet fra Stofas "Scientific Atlanta EPR 2320" modem til hendes "Trendnet TEW-432 BRP" router, så det kan køre trådløst, svinger Stofas egen hastighedstest på en downloadhastighed på mellem 2 og 3 mb. Kablet direkte fra Stofa-modemet til den bærbare er resultatet et overbevisende 7 mb downloadhastighed.

Hvad kan det mon skyldes? Er det en simpel opsætningsfejl, eller er det blot en bedaget router, som er flaskehalsen? Eller noget helt tredje?

Jeg er ikke selv nogen netværksnørd, så håber nogen hér, vil være i stand til at hjælpe mig, så hun slipper for at betale de der irreterende 25/md for at få lov at være trådløs hos Stofa.
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. februar 2010 - 17:09 #1
I skal først bytte modem ud med et alm. af slagsen.
Dvs. få et modem hvor der også er flere lan porte.
Så kobler i bare router til modem med kabel, så spiller det max.
Avatar billede noltus Novice
06. februar 2010 - 17:34 #2
Hvorfor ikke få en trådløs router fra stofanet,de er bedre en at koble flere ting efter hinanden
Avatar billede boeniz Novice
06. februar 2010 - 18:54 #3
Det lyder jo meget simpelt :-) Men lige for at skære det ud i pap for mig... Det er Stofas modem, jeg skal ha' skiftet ikke sandt? Og kan man mon bare få det byttet hos Stofa uden de store falballader?

noltus: Stofa ta'r 25 kr om måneden for trådløs internet. Det er 300 om året. Tror egentlig hellere, jeg vil bruge dem på et par flasker vin eller en flad nytårsraket, end forære dem til Stofa ;-)
Avatar billede noltus Novice
06. februar 2010 - 19:38 #4
Du kan ikke sætte et andet modem til stofanetforbindelsen,det accepterer de ikke,du kan ikke snyde da de ser på MAC adressen på modemmet,og så er det et kabelmodem,de er som regel sat op til din udbyders konfigaration.
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. februar 2010 - 21:15 #5
noltus
Stop med at lave svar til alting tak, for kommentar #4 er simpelthen det værste gang mundbavl jeg længe har set!

boeniz
Du går bare ned i butikken, og siger at du ikke kan lave internt netværk med det modem du har nu, så finder i en løsning.
Avatar billede boeniz Novice
06. februar 2010 - 21:42 #6
Ja, jeg kunne da heller ikke helt forstå det, eftersom jeg har kunnet læse mig til, at andre ikke har problemer med det :-)Så tak til dig john_stigers. Jeg dribler i Stofabutikken på mandag og får en snak med dem. Også tak til noltus for garanteret velmenende hjælp.

Hvod'n er det nu lige man uddeler point hér? Er der noget med, du skal svare på det her stiger?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. februar 2010 - 21:55 #7
Jep det kommer her :)
Avatar billede noltus Novice
06. februar 2010 - 22:00 #8
"Stop med at lave svar til alting tak, for kommentar #4 er simpelthen det værste gang mundbavl jeg længe har set!"

Du kan kun købe det ved stofa,så hold selv op med at "bavle"
Avatar billede boeniz Novice
06. februar 2010 - 22:09 #9
Nu prøver jeg lige at prøve stigers model... så skal jeg gerne melde tilbage, NÅR det kommer til at virke :-D
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. februar 2010 - 22:12 #10
Jeg har vist heller ikke sagt andet...
Avatar billede smartebenny Nybegynder
07. februar 2010 - 10:13 #11
Når du har Stofanet, ville jeg også bare gå med Stofanets udstyr. For de har så underlig en opsætning at alt andet bliver bare ballade.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. februar 2010 - 12:01 #12
Lige et indspark fra en, der har Stofanet:

Det er korrekt, at man ikke kommer uden om Stofas eget modem, hvilke der vist heller ikke har været på tale her.

Mig bekendt har de desværre kun modems uden switch, hvorfor det kræver tilslutning af switch eller router, såfremt flere enheder skal kunne tilgå internettet samtidig.

Det er korrekt, at Stofa aflæser MAC-adresse, men denne kan klones i de fleste routere. Dertil skal man logge sig på "Mine sider" hos Stofa og sætte sin opkobling til "Always on".

Men nu tyder spørgers egen test jo ikke på problemer med Stofas modem, men snarere Trendnet routeren...
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. februar 2010 - 13:44 #13
Grunden til at jeg skriver at der skal skaffes et andet modem, er at en google søgning viser at det er et trådløst modem...???
Samt at der ikke er en LAN udgang, men kun Ethernet indgang, samt USB...?

Kan jeg få dette bekræftet?
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. februar 2010 - 13:46 #14
Hvis ovenstående er korrekt skal der skiftes til alm. Stofanet modem for at få det til at virke optimalt.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. februar 2010 - 15:46 #15
Det er korrekt, at modemet kan bruges trådløst, men det behøver det ikke.

Og Ethernet er det man som regel bruger til LAN :)

Så nej, modemet skal ikke skiftes, men abonnementet ændres, så spørger slipper for at betale unødigt for den trådløse del.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. februar 2010 - 19:18 #16
Ok.
Et stykke tid siden jeg havde stofanet :)

Men det er jo også det jeg skriver :)
Nyt alm. modem = nyt abonnement.
Avatar billede boeniz Novice
07. februar 2010 - 22:37 #17
Ok... nu troede jeg ellers lige, jeg havde fod på det :-D

Som sagt er det min kærestes net, jeg leger lidt med, så jeg er slet ikke inde i det der Stofa hejs, men den nuværende og fungerende trådløse opsætning er som nævnt den hersens Scientific Atlantic router/modem ting, og det er korrekt, at der ikke er lan-udgange på den. Modemet er forbundet fra dets ethernet indgang til Trendnet-routerens wan-indgang, og det er på Trendnet routeren, der er lavet kryptering osv. På den måde er vi i stand til at være koblet på nettet med to bærbare og en iPhone på samme tid, så det fungerer tilsyneladende nogenlunde.. hvis man altså lige ser bort fra det med udnyttelsen af båndbredden. Som nævnt i første spørgsmål, udnyttes kun ca halvdelen af det, der betales for.

Min første tanke var slf. at det var Trendnet routeren, som på en eller anden måde blev en flaskehals, eftersom det jo kører max, når det er kablet direkte til Stofas router, men det er jo lisssom ikke meningen ;-) Vil da også godt lige sige, at det ikke er de 25 kr., der vælter budgettet, men en nysgerrighed om, hvorfor faen det forholder sig, som det gør.

Det der med at kopiere mac adresser osv har jeg aldrig prøvet før, og det lyder forvirrende, men med rette hjælp, kan det vel også læres... det er jo lidt interessant det her :-) Takker for Jeres respons indtil videre. Måske nogen kan byde ind med mere?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. februar 2010 - 23:05 #18
Er din hastighedstest foretaget via WLAN eller LAN?

Er det ens for alle pc'ere, at hastigheden svinger?
Avatar billede boeniz Novice
08. februar 2010 - 10:41 #19
Øhhh... nu blir' det kompliceret for moi :-D
MEN den halve hastighed opnåes med begge de bærbare, når de er trådløse - enten når de er "på" begge to, men også, når kun en enkelt er logget på.

Da jeg testede med kabel satte jeg sådan et ethernet kabel fra Scientific-modemet direkte i den ene bærbare, og der var fuld knald på...

Håber, det er svar nok :-)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
08. februar 2010 - 11:13 #20
Og hvis du bruger kabel mellem Trendnet router og bærbar?

Hvilken kryptering anvender du?

Hvilken 802.11 standard bruger du?

Er alle drivers og OS fuldt opdaterede?

Har du prøvet en anden kanal?
Avatar billede boeniz Novice
08. februar 2010 - 16:32 #21
Af en eller anden grund har jeg ikke forsøgt mig med kabel fra Trendnet. Det vil jeg lige prøve, når jeg får lejlighed til det...

Så vidt jeg lige kan se benytter jeg standard 802.11g lige nu, men her er jeg ikke helt sikker. Det er dét, der står på Trendnet routerens opsætningsskærmbillede. Kan jeg teste det på anden vis?

Den er krypteret med: WPA-PSK

Kører lige nu på kanal 6. Kan jeg bare forsøge at skifte uden videre, eller vil det medføre at jeg skal ændre indstillinger andre steder?

Hun bor på 4. sal og lige pt. kan den bærbare se 14 andre forbindelser... har det noget med det kanal-halløj at gøre?
Avatar billede boeniz Novice
08. februar 2010 - 18:14 #22
Så fik jeg også lige testet hastigheden med kabel gennem Trendnet router, og der er så også lige fuld speed...
Avatar billede thesheriff Nybegynder
08. februar 2010 - 19:59 #23
Alt tyder på interferens, så prøv at skifte kanal og se om du kan opnå en mere stabil trådløs forbindelse.

Dette gøres udelukkende på routeren.
Avatar billede boeniz Novice
09. februar 2010 - 17:31 #24
Holy moly. Tror sågu det virker :-) I aftes forsøgte jeg at skifte til en tilfældig kanal... kanal 12, hvorefter hele skidtet gik ned. Jeg ga' op, så først i dag resettede jeg Trendnet routeren og startede med kanal 1, hvilket så har vist sig at være den mest effektive. Har siden søgt lidt viden om kanaler her på siden, og er blevet en hel del klogere. Det er jo dejligt :-) Men jeg har lige et par spørgsmål:

Er det kun muligt at skifte mellem 9 kanaler, selvom routeren giver mig mulighed for at skifte mellem 13 kanaler?

Kan jeg på nogen måde se, hvilke kanaler de nærmeste naboer benytter uden at skulle indstallere ekstra software?
Avatar billede boeniz Novice
09. februar 2010 - 17:32 #25
Ups... kom til at skrive 9 kanaler. Jeg mener 11 valgfrie kanaler... :-)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
09. februar 2010 - 19:43 #26
Vi bruger kun 11 kanaler i DK. Kanal 1, 6 og 11 er mest optimale.

Du kan læse mere om wifi here:

http://da.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi

Du kan scanne med fx Netstumpler:

http://www.netstumbler.com/
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. februar 2010 - 19:50 #27
Alligevel har jeg 13 kanaler på min router... :)
Avatar billede smartebenny Nybegynder
09. februar 2010 - 20:19 #28
Vi bruger kanal 1-13 i Danmark og det meste af Europa. Men 1-11 i USA.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
09. februar 2010 - 20:56 #29
Godt at se, at min test om der rent faktisk er andre, der læser tråden har båret frugt :)
Avatar billede boeniz Novice
10. februar 2010 - 15:57 #30
Ok... lidt underligt at min tilsyneladende kun går til 11 så, men nevermind. Det kører optimalt nu :-) Det vil altså sige, at vi kører med trådløs forbindelse med flere pc'ere samtidigt på Stofanet, hvor der IKKE er tegnet et særligt trådløst abonnement hos dem (altså Stofa), og hvor jeg ikke har været inde hverken at kopiere mac-adresser eller noget. Det er fjong :-)

Tak for hjælpen til alle og i særdeleshed "thesheriff". Jeg var åbenbart lidt for hurtig til at kaste mine point i grams... håber det går.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
10. februar 2010 - 17:12 #31
Ingen problem - vigtigst at du fik den korrekte løsning :)