Avatar billede cozey Nybegynder
12. februar 2010 - 12:16 Der er 14 kommentarer

Hvad hedder min FTP-server?

Hej Eksperter.

jeg har netop sat min egen FTP-server op vha. Filezilla (bruge denne tutorial: http://seedorf.dk/2009/01/14/filezilla-ftp-server )

Alt forløb fint, men mit spørgsmål er nu:
Hvad er servernavnet? Altså brugeren jeg oprettede hedder landing, men hvad hedder hele servernavnet så? (passwordet harj eg jo selv valgt).

På forhånd tak.

/Daniel
Avatar billede Spotgun Seniormester
12. februar 2010 - 12:44 #1
Servernavnet er din ip-adresse.

Din interne ip-adresse, hvis nogen skal forbinde fra dit interne netværk, kan du finde ved at gå i en komandoprompt og skrive "ipconfig".

Din eksterne ip-adresse, hvis folk skal forbinde til din ftp via internettet, kan du finde ved at gå ind på www.myip.dk

For at gøre det nemmere for brugerne, kan du sætte et domænet op til at pege på din eksterne ip-adresse. Så vil man kunne bruge en serveradresse som f.eks. "ftp.dit-domæne.dk". Det forudsætter dog at du har et domæne, og kan finde ud af lidt DNS opsætning.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. februar 2010 - 13:09 #2
...Og for at det virker eksternt, kræver det enten at din PC er monteret som DMZ, eller at der er oprettet en rute til din interne IP adresse på port 21 gennem din router...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. februar 2010 - 13:09 #3
...OG selvfølgelig din PC´s egen firewall.
Avatar billede cozey Nybegynder
12. februar 2010 - 13:53 #4
Tak for svarene, har lige lidt tillægsspørgsmål.

Vil det sige at navnet er:
ftp.minip/landing?

Eller hvor kommer det brugernavn ind som jeg oprettede sammen med serveren?

"...Og for at det virker eksternt, kræver det enten at din PC er monteret som DMZ, eller at der er oprettet en rute til din interne IP adresse på port 21 gennem din router... "

Det er til ekstern brug, hvordan opsættes dette?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. februar 2010 - 14:03 #5
Hvordan du sætter din router op, er en historie for sig selv... - først og fremmest, er det så din egen router, eller er det din internetudbyders?

Førstnævnte - pyha... - så skal du altså have fat i manualen, og som minimum fortælle hvilken router det er.

Er det internetudbyderens - ja, så er det smartest at kontakte dem.

Brugernavnet og password kommer den selv og spørger efter, når du tilgår serveren på:

ftp://aaa.bbb.ccc.ddd/ - hvor aaa.bbb.ccc.ddd er din eksterne IP-adresse (du kan prøve med det samme internt fra din egen pc, ved at sætte din interne ip-adresse ind.)
Avatar billede cozey Nybegynder
12. februar 2010 - 15:24 #6
ole_madsen>>>
takker... efter en masse bøvl er jeg nu kommet så langt at jeg (fra en anden comp) kan du den til at sige
"forbindelse etableret, venter på velkomstbesked"

Men så går den død og siger "kunne ikke forbinde til server"

Hvad kan dette skyldes?

Jeg må da være tæt på nu ;-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. februar 2010 - 15:29 #7
Den må jeg overlade til andre... - jeg er ikke så dybt inde i FileZilla....

Men umiddelbart er mit bedste bud at der ikke er åbnet for FileZilla i din PC´s firewall, så den tillader ikke henvendelser udefra.
Avatar billede cozey Nybegynder
12. februar 2010 - 15:49 #8
Okay, har et lidt andet spørgsmål.

Da jeg portforwardede, benyttede jeg min interne IP, men når jeg logger på (det er jo fra fremmede computere) bruger jeg den externe IP... er det egentlig ikke forkert? Er det så ikke den eksterne der skal sættes til at portforwarde?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. februar 2010 - 16:03 #9
Nej, for det er den eksterne IP du kalder din router på... - så du har fat i din router.

Så skal routeren have fortalt, hvilken IP adresse på det interne netværk, den skal sende forespørgslen videre til... (port 21) - og det er jo netop din interne IP adresse.

Der er den lille krølle, at du sandsynligvis kører DHCP (automatisk tildeling af IP adresse) på dit interne netværk. Så hvis du har andre enheder på, risikerer du på et tidspunkt, at din PC får en anden IP adresse.
Det kan du løse ved at skifte IP adressen til en fast IP, på samme segment (de 3 første cifferpar magen til) som den nuværende adresse, men uden for DHCP scopet (det nummerområde din router tildeler adresser indenfor).
Avatar billede izemate Nybegynder
12. februar 2010 - 21:53 #10
Hej Daniel, Længe siden ;-)

Du skal åbne for port 21 i din router, denne skal så pege ned på din lokale IP adresse fx 192.168.0.10 dette gør at alt trafik der kommer på port 21(FTP) via den offentlige IP automatisk bliver routet ned på din computer! Men som Ole også skriver kræver det også at der er åbnet for porten i din firewall på computeren.

Men hvis alt dette fungere skal man som ole nævner skrive ftp://xxx.xxx.xxx.xxx/ hvor x er din ip adresse! så skulle der gerne komme en dialog boks hvor du kan taste bruger navn og adgangskode ind :-)
Avatar billede Dark-Creation Nybegynder
09. november 2010 - 17:36 #11
Hejsa. takker for fast replys... men må sige dette.

1. det er et gratis program som jeg bruger. så nej. det er ikke en internet udbyder [domæne. min fejl...]

2. mit modem er et ''motorola'' og min router er en ''jensen scandinavia 29150''

og ja. hved jeg kan port forworde. men kan ikke finde ud af det på mit modem. har en lille bitte tanke om at det er det der skal til nemlig... men på den anden side... hvordan kan jeg finde min egen ip igen og så sætte den dertil???

any ideas?
Avatar billede Dark-Creation Nybegynder
09. november 2010 - 17:37 #12
------>izemate.

hvordan kender du mit navn. og hvordan kan jeg åbne det på min router den der port 21?
Avatar billede Dark-Creation Nybegynder
09. november 2010 - 17:38 #13
og lige 1 ting til. hvordan hved jeg vilket ip jeg skal bruge. min routers eller min modems?
Avatar billede Dark-Creation Nybegynder
09. november 2010 - 17:46 #14
lol 2 sec guys. wrong topic. min fejl.

lol fejl 40 -_-