Avatar billede weblex Nybegynder
21. februar 2010 - 12:06 Der er 14 kommentarer

Udskiftning af bundkort

Jeg har haft en PC inde hos en PC-reparatør, jfr. et råd fra en tidligere tråd:

http://www.eksperten.dk/spm/900279#reply_7535705

Dommen var, at bundkortet er røget, og at de ikke kan skifte det, da den type bundkort er udgået. Men de antyder, at man måske kan finde et kort på nettet og selv skifte det.

Det kunne jeg godt finde på at prøve. Jeg har meget lille erfaring i denne type operationer, så jeg får brug for jeres hjælp til opgaven :-)

Først og fremmest skal jeg have fundet et billigt egnet bundkort. Ifølge den oprindelige faktura har kortet følgende specifikationer:

Gaming Standard AMD Athlon 64 S939 3500  Veni

Kan man finde et der matcher dette?

Derudover skal jeg bruge vejledning til fremgangsmåden, defor søger jeg links m.m. gerne med billeder/film.

Og så er alle tips og tricks selvfølgelig velkomne :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
21. februar 2010 - 13:50 #1
Hvis det er en bærbar, så glem det.
Hvis det er en stationær, kan du sagtens skifte bundkortet.
Hvis du på nettet kan finde et magen til, er den jo klaret.
Men ellers er det et spørgsmål, om du kan bruge din cpu og
rammene på det nye kort. Er du indstillet på det, er det bare
at gå igang. Det er faktisk ganske let, at se sig til rette,
og du kan jo bare spørger her under vejs.
Avatar billede weblex Nybegynder
23. februar 2010 - 17:03 #3
Bundkortet ser ikke helt ud som i linket. Jeg kan få øje på følgende forskelle:

Slots (hedder de det?) til ram sidder vandret og ikke lodret som på billedet.

Processoren sidder der hvor rammen er placeret på billedet.

Giver ovenstående mening? Ellers må jeg lige se om jeg kan uploade et billede et sted.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. februar 2010 - 17:10 #4
Det behøver du ikke. Da det er en stationær computer, behøver det jo ikke være et identisk kort du køber. Det der er vigtigt, er at du får et kort der er kompitabelt med processor og ram, som off-line skriver i #1. Men jeg prøver lige at søge en gang til på det for at se om jeg kan finde det du har.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. februar 2010 - 17:18 #5
Kunne ikke finde yderligere billeder.
Avatar billede weblex Nybegynder
23. februar 2010 - 18:11 #6
Hvis du nu får alle specifikationer, kan du så hjælpe med at finde et anvendeligt kort?

Gaming Standard AMD Athlon 64 S939 3500  Veni
MSI K8N NEO4-F Nforce4 S939 SATA DDR
Onboard Netkort
Onboard Lydkort
Arctic Alpine 64 S754/939/940/AM2
AMD Athlon 64 S939 3500+ Venice
Mushkin RAM 512 MB DDR PC3200
Samsung SP 200 GB SP2004C 7200 RPM SATA II
Samsung DVD+RW SH-S182D/BEBE bulk Black
Casebuy Miditower 400Watt 12CM PFC SATA
Club 3D Radeon PCI-E X1600Pro 256MB 2x DVI +
Avatar billede 220661 Ekspert
23. februar 2010 - 19:09 #7
Avatar billede weblex Nybegynder
23. februar 2010 - 19:52 #8
Hehe... nå, det var den linie der beskrev bundkortet. Jeg troede det var den første.

Men ja det må være det. Billedet her:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=324556&view=detailed

ligner perfekt.

Men Google-søgningen giver da ikke lige et sted at købe? Jeg kan deltage i lidt auktioner, og der er et par fulde systemer i den blå avis, men jeg kan sgutte lige finde et sted at købe?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. februar 2010 - 19:55 #9
Nej det har du ret i. Jeg må indrømme jeg ikke har den store erfaring med at sammensætte hardware. Off-line har du mere styr på det end jeg har?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. februar 2010 - 20:03 #10
Jeg er ikke sikker, og skal have en andens vurdering. Kan dette kort køre med de ram og cpu der er til stede?
http://www.pricerunner.dk/pi/35-2571692/Bundkort/Asrock-939A785GMH-128M-Produkt-Info
Avatar billede off-line Nybegynder
24. februar 2010 - 15:15 #11
Næh jeg har ikke mere styr på det, end hvad jeg har skrevet i #1.
Men når man er nød til at skifte sit bundkort, at det bestemt værd
at overveje, at købe netop det man synes bedst om, selv om man
også skal købe en ny cpu. Så er det selvfølgelig et spørgsmål om
ram. Passer dem man har, OG er de hurtige nok, til at udnytte det
nye bundkort? Rammene er jo yders vigtige, når det skal køre optimalt. Hvis man ikke kan svare positivt ja til de ram man har,
er køb af nye det eneste rigtige. Man kan få en masse bøvl når
man flikker gamle ting sammen på et nyt bundkort.
#6 Mushkin RAM 512 MB DDR PC3200  Er efter min mening alt for lidt.
Jeg vil i stedet foreslå at købe f.eks. Kingston 2GB DDR2 ram.
eller måske DDR3 ram, hvis bundkortet kan køre med dem.
Køb det hele samtidig, så sælger garanterer, at det passer sammen.
DET HELE FORUDSÆTTER SELVFØLGELIG, AT DEN EKSISTERENDE STRØMFORSYNING KAN TRÆKKE ALT DET NYE.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. februar 2010 - 15:35 #12
Ps. Du skal så lige tænke på, at du kan få en køreklar computer
med Windows7, som er betydelig bedre, end det du har, for ca. 3.000 kr.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. februar 2010 - 16:23 #13
Fandt du ud af noget?
Avatar billede off-line Nybegynder
26. februar 2010 - 19:00 #14
Jeg hopper af, og afmelder spørgsmålet.