Avatar billede nythjem Nybegynder
24. februar 2010 - 23:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Find alle records i forespørgsel (mySql + limit + FOUND_ROWS)?

Kære alle,

Jeg har en lettere bøvlet problemstilling, som jeg har forsøgt at løse i en del tid nu..

Jeg skal lave en slags paginering - og begrænser derfor udtrækket med LIMIT og viser de næste rækker med offset (eller LIMIT 10, 0)

Problemet er nu, at jeg gerne vil vide hvor mange rækker der i virkeligheden findes indenfor forespørgslen.

Sql = "SELECT city_name, city_dist AS distance FROM cities HAVING distance < 30 ORDER BY distance LIMIT 10 OFFSET 0"

Jeg har set i mySql´s dokumentation, at der findes en funktion der hedder FOUND_ROWS().

Er der nogen meget kloge hoveder, der kan give et eksempel på brugen af det med understående kode?

På forhånd tak tak tak!

SQLserveradr    = "..."
SQLdatabase        = "..."
SQLlogin        = "..."
SQLpassword        = "..."

'-- Create connection
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conStr = "driver={MySql};server=" & SQLserveradr & ";database=" & SQLdatabase & ";uid=" & SQLlogin & ";pwd=" & SQLpassword & ";"
Conn.Open conStr

Sql = "SELECT city_name, city_dist AS distance FROM cities HAVING distance < 30 ORDER BY distance LIMIT 10 OFFSET 0"

Set Record =  Conn.Execute(Sql)

If Record.EOF Then

        '-- Found nothing
        Response.Write("<pre>No records found..</pre>")

    Else

        Do While Not Record.EOF

            ....

        Record.MoveNext
        Loop

    End If

'-- Clean object
Record.Close
Set Record = Nothing

'-- Close connection
Conn.Close
Set Conn = Nothing
Avatar billede showsource Seniormester
25. februar 2010 - 01:22 #1
Nu kender jeg ikke lige FOUND_ROWS(), men

SELECT COUNT(*) FROM cities WHERE distance < 30

skulle gerne gi' dig det samlede antal rows
Avatar billede showsource Seniormester
25. februar 2010 - 02:07 #2
Nåh, læste lidt i docs,

Sql = "SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS city_name, city_dist AS distance FROM cities HAVING distance < 30 ORDER BY distance LIMIT 10 OFFSET 0"

rowsialt = "SELECT FOUND_ROWS()"

Du afvikler første sql, og med den næste får du antal af rows ialt
Avatar billede nythjem Nybegynder
25. februar 2010 - 11:19 #3
Hej Steffen,

Tak fordi du gider :)

Jeg har naturligvis været inde ovre count, men grundet min LIMIT, så kan den ikke bruges :)

Jeg kan simpelthen ikke få det til at fungere - måske er jeg helt hen i vejret mht. syntaks. Kan du eventuelt give et kraftigt vink med en vognstang?

Forsøg 1:

'-- Execute
Sql = "SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS city_name, city_dist AS distance FROM cities HAVING distance < 30 ORDER BY distance LIMIT 10 OFFSET 0"
Set Record =  Conn.Execute(Sql)
rowsialt = "SELECT FOUND_ROWS()"

Udskriver jo bare "SELECT FOUND_ROWS()".

Forsøg 2:

'-- Execute
Sql = "SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS city_name, city_dist AS distance FROM cities HAVING distance < 30 ORDER BY distance LIMIT 10 OFFSET 0"
Set Record =  Conn.Execute(Sql)
Set rowsialt = Conn.Execute("SELECT FOUND_ROWS()")

Giver en fejl på variabel navnet
Avatar billede showsource Seniormester
25. februar 2010 - 15:39 #4
Øhh, nu er jeg til php.

Og flg. virker fint for mig:

$sql = "SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS varenavn, varepris FROM  tabel  ORDER BY varenavn ASC LIMIT 3";
$sqlrows = mysql_query($sql) or die (mysql_error());

echo mysql_num_rows($sqlrows);

$sqltotal = "SELECT FOUND_ROWS()";
$rowstotal = mysql_query($sqltotal) or die (mysql_error());

echo"<p>Rows i tabel: ".mysql_result($rowstotal,0);

Men du burde jo kunne lave en COUNT() som det første, UDEN brug af LIMIT, og på den måde få samlet antal rows.
Avatar billede nythjem Nybegynder
27. februar 2010 - 04:39 #5
Hej Steffen,

Tusinde tak for dine svar.. Jeg er en spadser til at gætte "ny" syntaks - jeg fandt dog ud af det på din foranledning..

Du må meget gerne lægge et svar - og tak for tiden / hjælpen!

Løsning:

Sql = "SELECT city_name, city_dist AS distance FROM cities HAVING distance < 30 ORDER BY distance LIMIT 10 OFFSET 0"

Set Record =  Conn.Execute(Sql)

If Record.EOF Then

        '-- Found nothing
        Response.Write("<pre>No records found..</pre>")

    Else

        Do While Not Record.EOF

            ....

        Record.MoveNext
        Loop

    End If

'-- Clean object
Record.Close
Set Record = Nothing

'-- Get all objects within query without limit
Set AllFound = Conn.Execute("SELECT FOUND_ROWS()")

    Response.Write("<pre>All found -> " & AllFound(0) & "</pre>")

'-- Close all
AllFound.Close
Set AllFound = Nothing

'-- Close connection
Conn.Close
Set Conn = Nothing
Avatar billede showsource Seniormester
27. februar 2010 - 09:30 #6
Godt du fandt ud af det :O)