Avatar billede ozman Nybegynder
05. marts 2010 - 12:46 Der er 3 kommentarer

Geninstallering af Macbook

Hej Eksperter

Problem: Jeg har efterhånden haft min Macbook i nogle år og har bl.a. opdateret styresystemet nogle gange og har installeret og afinstalleret en masse programmer og lignende.
Jeg synes at det hele kører lidt langsommere og havde det været en windows maskine havde jeg for længst reinstalleret den, men jeg har dog hørt at det ingen forskel gør på en MacOsX 10.6 maskine.

Spørgsmål: Vil det give en ydelsesmæssig forbedring at formatere og reinstallere OSx 10.6?

På forhånd tak
Thomas
Avatar billede aeblenet Nybegynder
05. marts 2010 - 13:28 #1
Måske.....
-det nemmeste du kan gøre er dog at "rydde op på disken"

Åbn > "Diskværktøj"

Herinde skal du opdatere dine rettigheder og rydde op på disken.
-så kører maskinen mere effektivt - HVER gang du har ryddet op og rettet på rettighederne.

Det er en større forklaring hvorfor - så jeg svarer alligevel; fordi det hjælper ENORMT meget.

Formattering og geninstallering er spild af tid.....

Go' fornøjelse!
Avatar billede ozman Nybegynder
13. juni 2010 - 20:14 #2
kom med svar hvis du vil ha point :)
Avatar billede Skoven Praktikant
26. august 2010 - 22:45 #3
Det er jeg absolut ikke enig i.
Jeg har lige re-formatteret min mackbook og indstalleret stort set de samme programmer som før - den kører betydeligt hurtigere.
Men ja, jeg havde også en forestilling om at en mac ikke kunne blive "træt" ligesom windows gør det, men det gør den altså lidt.
Brugte os disk-værktøjet før, uden nogen forbedring af performance.

Men det kan også sagtens være at du ikke behøver at genindstallerer OSX - du kan evt. prøve programmet CleanMyMac som kan rydde op i alle ubrugte system/programfiler + ting som gamle programmer har efterladt. Ud over det kan du evt. bruge programmet Drive Genius til at defragmenterer din HDD (ja, jeg ved godt at folk siger at det behøver man ikke i OSX, men der kan være situationer hvor der kan være nyttigt: store filer og fyldt HDD f.eks.).
Håber det hjælper.