Avatar billede sharkman Nybegynder
14. marts 2010 - 23:03 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Store problemer ved opstart

Min gode, gamle stationære computer har på det seneste fået problemer med at starte op. Den ender hver gang med en sort skærm, hvor der står:
For Realtek RTL 8139 (A/B/C) RTL 8130 PCI Fast Ethernet Controller v/ 2.11 (001205)
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-MOF: Exiting PXE ROM.

Hidtil har jeg haft held med at få den til at starte ved at gå i  Bios (Amibios ver. 3.11) og prøve at åbne nogle af de forskellige indstillingsmenuer. Harddisken kan ikke ses i Bios.
Uden at ændre noget har jeg derefter trykket på F10 og Enter, og computeren er så langt om længe gået i gang med at starte op.
Når den så er kommet i gang, kører computeren som den plejer. Den kan også genstarte, men den kan altså ikke længere selv starte op.

System:
Pentium 4, Maxtor 160 GB i 1 partition, 2048 RAM. Win XP SP 3.

Nogen gode forslag?
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2010 - 06:48 #1
Når du skriver "Min gode, gamle stationære computer" tror jeg at du er nærmere sandheden end du bryder dig om, der er noget der tyder på at harddisken bør fornys, men måske kan en geninstallation løse problemet
15. marts 2010 - 06:57 #2
PS: Hvis den ikke kan se Harddisken under opstart/BIOS, så vil den forsøge at starte op på netværk. (Som den sansynligvis ikke kan finde ud af hos dig?) Derfor denne besked:

For Realtek RTL 8139 (A/B/C) RTL 8130 PCI Fast Ethernet Controller v/ 2.11 (001205)
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-MOF: Exiting PXE ROM
Avatar billede sharkman Nybegynder
15. marts 2010 - 17:26 #3
Hej Helge: Tja, det er nærmest samme konklusion, jeg er nået frem til, og begge muligheder indebærer jo desværre flere dage med at installere og indstille o.s.v., men det er jo nok den vej, det går..
Heldigvis lader det til at være en sej død, så jeg kan nå at tage de nødvendige backups (indtil nu har jeg i hvert fald kunnet sparke den i gang - somme tider dog først efter at jeg har haft åbnet til motorrummet og pillet lidt ved især fladkablet). Ergo har den jo også fundet harddisken til sidst :-)
Norton Disk Doctor har ikke fundet fejl på disken.
Hvor meget fylder et image, jeg har anvendt ca. 1/3 af diskens 160 MB?
Avatar billede sharkman Nybegynder
21. marts 2010 - 16:16 #4
Hej Helge C og Karise_Larry:
Tak for Jeres svar, selv om I ikke har bidraget med noget, jeg ikke vidste i forvejen :-)
Jeg havde nok på fornemmelsen, at der ikke fandtes tilgængelige mirakelkure i mit tilfælde, og mit spørgsmål afspejlede nok mest den grad af desperation, jeg befandt mig i på det tidspunkt.
I mellemtiden har jeg fået reddet alle mine data, og i løbet af den kommende uge investerer jeg i en ny computer. Så har jeg da også lidt at lave i Påsken..