Avatar billede pm1 Juniormester
21. marts 2010 - 11:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

kan man se hvilke ip adresser der downloader

Hejsa.

Jeg deler internet med 2 andre jeg bor sammen med. Jeg snakker ikke meget med dem. Internettet er oprettet i mit navn.
Nu sidder jeg så og tænker på. Hvis de sidder og downloader alt muligt ulovligt fra nettet, kan det så spores at det er deres ip adresse, der gør det, og ikke min?

Jeg tænker bare, når det er oprettet i mit navn, vil jeg jo ikke have skylden for noget jeg ikke har gjort.

Med Venlig Hilsen
Mads
Avatar billede jokerper Nybegynder
21. marts 2010 - 11:18 #1
Jeg er meget overbevist om at man kan spore det ned til en mac-adresse altså netværkskortet. Men om du slipper for straf ved jeg ikke.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. marts 2010 - 11:27 #2
Vi du ikke have skylden, så lad være med at dele din Internetforbindelse. Man kan kun spore til IP-adressen hos din Internet-udbyder, og ikke ned til den enkelte maskine.
Avatar billede egmose Novice
21. marts 2010 - 12:09 #3
I første omgang vil den ryge tilbage til dig, da det er dig der står for det.
Det foregår typisk sådan at APG får en ide om der foregår noget på den IP-adresse,de overvåger så trafikken i en tid,de får så en dommerkendelse, og kan få Navn og adresse, fra din udbyder. Derefter vil du højst sandsynligt modtage et erstatningskrav.

MEN hvis du efterfølgende nægter og ikke har noget snavs på din PC, vil de nok undersøge sagen nærmere AKA. finde Mac-adressen, som er et nummer der er unikt og tilknyttet ET netkort. Lidt ligesom en nummerplade til bilen.

Kort fortalt - Du har faktisk ikke noget og frygte, da det er afgjort ved dansk ret at APG kun kan knalde en hvis de har fysiske beviser. Altså en harddisk eller nogen brændte cd´er eller  lignende...

APG fortæller det selv i det her indslag: http://vimeo.com/10247315

Skulle du alligevel komme i knibe, så spørg dig til råds på www.piratgruppen.org, der er mange derinde der har 100% styr på reglerne
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. marts 2010 - 12:18 #4
MAC-adressen kan ikke bruges. Den passerer ikke en router, fx hvis man har en almindelig hjemme-NAT-router.
Avatar billede pm1 Juniormester
21. marts 2010 - 13:24 #5
Hejsa.

Tak for input. Jeg har tilføjet deres MAC adresser til routeren. Jeg tænker bare hvis man kan sende en lille ubemandet maskine til mars, og samle jord prøver. Så burde man vel også at kunne se hvilken computer i et netværk, der har downloadet forskellige ting fra nettet...

jeg lader lige spørgsmålet stå lidt endnu.

Med Venlig Hilsen
Mads
Avatar billede smartebenny Nybegynder
22. marts 2010 - 09:10 #6
Tja, de skal have fysisk beviser.

Men hvis nu nogen af de andre downloader f.eks. børneporno, så er det i første omgang dig der bliver mistænkt. Hvilket naturligvis ikke er så behageligt.
Avatar billede nfssister Forsker
28. marts 2010 - 11:19 #7
Hvis du frivilligt deler din forbindelse, så hæfter du desværre også selv med ansvaret. Muligvis kan det laves om til kun medansvar.

Hvis jeg var dig, så sig til dine lejere at de må bestille deres eget internet. Eller få sat en ordenlig router op der kan logge alt hvad der bliver lavet.
Avatar billede pm1 Juniormester
25. december 2011 - 11:21 #8
Det er vist lukketid her... Tak for hjælpen og undskyld forsinkelsen. Ligger i et svar`?
Avatar billede pm1 Juniormester
06. april 2014 - 09:10 #9
svar