Avatar billede nikolai19 Praktikant
23. marts 2010 - 22:17 Der er 10 kommentarer

Trådløst net. Hvad svarer 300 Mbps til?

Hejsa.

Jeg har lige et spørgsmål vedrørende trådløst internet. Jeg har en 60/60 mbit internetforbindelse og kan downloade med ca. 7,5 MB/s når jeg har kabel tilsluttet til den bærbare. Når jeg kører det trådløst, så kan jeg "kun" hente med ca. 2,75 MB/s.

Jeg har en wireless router 300 Mbps - 11n fra jensen scandinavia. Mit spørgsmål er, hvad svarer 300 Mbps til? Altså, hvor mange MB/s kan man downloade med på sådan en? Og lyder de 2,75 MB/s som om min bærbare evt. kun understøtter 54 Mbps eller?

På forhånd tak

mvh Nikolai
Avatar billede preppydude Nybegynder
23. marts 2010 - 22:23 #1
300 Mbit/s = 37.5 Mbyte/s

8 bit = 1 byte, så regnestykket er simpelt. :)
Avatar billede preppydude Nybegynder
23. marts 2010 - 22:25 #2
... glemte at tilføje at 2.75MB/s svarer til en 22 Mbit forbindelse.
Avatar billede nikolai19 Praktikant
23. marts 2010 - 22:28 #3
Ok, så dvs. at Mbit = Mbps?
Hmm, gad vide hvor problemet så ligger? Det må vel næsten være netkortet der ikke understøtter højere hastigheder end 2,75 MB/s
Avatar billede preppydude Nybegynder
23. marts 2010 - 22:31 #4
Skal ikke gøre mig klog på det, men ja, det tyder på det er dit trådløse netkort.
Avatar billede cosmo21 Novice
11. februar 2013 - 10:57 #5
Hopper lige ind her , svarer det til at når jeg ser 130 mbps som min mulige hastighed så svarer den til min 20 mbit forbindelse ?
Avatar billede Gerner Rasmussen Praktikant
17. juni 2016 - 11:18 #6
300 Mbps forstod jeg ikke helt hvad sender ud..
Hvis jeg nu har en 90/90 mbit forbindelse, og køber den her router hvor der står på
* 2.4 GHz
* 300 Mbps

Hvad sender den så ud som max?
Avatar billede Slater Ekspert
17. juni 2016 - 11:56 #7
#6: Altid laveste fællesnævner. Hvis en del af udstyret kan klare 90 Mbit og en anden kan klare 300, så får du 90.

GHz kan ikke direkte oversættes til en båndbredde. Det er bare frekvensen af det trådløse signal. Men med moderne 802.11n wi-fi teknologi, skulle det gerne understøtte op til 600 Mbit.
Avatar billede Uvanga Ekspert
17. juni 2016 - 12:40 #8
Trådløs forbindelse giver ca 30% mindre download end kabel. Se vedlagte citat fra Computerworld:

Computerworld 23-04-2015
Kabler slår stadig WiFi
Selvom de potentielle hastigheder med WiFi stiger, så er der stadig et generelt problem med, at en del af internethastigheden går tabt, når man skifter kablerne ud med en trådløs router.
WiFi brugere mister i gennemsnit omkring 30% af download hastighed, og rammes af en 10-20% højere latency (forsinkelse) end det er tilfældet, hvis man i stedet kobler på med et kabel.
**
MHz=Analog båndbredde("Antal spor på motorvejen")
mbit=Digital båndbredde("Antal biler på motorvejen")
Altså to forskellige ting ;-)
Avatar billede Hevring Praktikant
14. marts 2021 - 09:43 #9
Hej. hvad svare 46,1 Mbps til
og 30,4 Mbps
Købt 300/300 ved udbyder (fiber)
Mvh.Hevring.
Avatar billede Uvanga Ekspert
14. marts 2021 - 10:17 #10
Jeg ser tilfældigvis at en tråd jeg har deltaget i for 5 år siden er dukket op. Jeg vil lige korrigere det med WiFi kontra kabel er 30% i forskel:
Computerworld har oplyst at undersøgelsen var foretaget i UK, og ikke lever op til DK teststandarder. Målinger blev b.la. taget på kontorer adskilte af tykke vægge. Hvis man kan "se" sit modem/router er der ingen forskel i download. Lille forskel i latency. Jeg har selv efterfølgende foretaget mange målinger for at sammenligne, og konstateret at WiFi og kabel er lige gode.
Iøvrigt: Korrekt at 8bit=1Byte