Avatar billede sjomka2001 Nybegynder
08. april 2010 - 18:15 Der er 7 kommentarer

Automatisk nedtælling af tilbageværende dage

Jeg kan ikke rigtigt greje denne! Jeg skal have lavet et ark, hvor der automatisk beregnes hvor mange dage der er til at et givent antal point (bonusprogram hos flyselskab) udløber. Jeg har dato for tildeling af point f.eks. 08-04-2010 med udløb 31-08-2014. Jeg kan godt finde ud af, at beregne dagene mellem de to datoer, men jeg vil gerne have en formel der beregner de faktiske dage før udløb (altså baseret på dags dato på PC'en). Hvordan gør jeg det?
Avatar billede supertekst Ekspert
08. april 2010 - 18:28 #1
=E1-IDAG()
Avatar billede store-morten Ekspert
08. april 2010 - 18:29 #2
Dags dato formel:
=NU()

Returnerer serienummeret for den aktuelle dato eller det aktuelle klokkeslæt. Hvis celleformatet var Generelt, før funktionen blev anvendt, formateres resultatet som en dato.

Syntaks

NU( )

Bemærk!

I Microsoft Excel gemmes datoer som sekventielle serienumre, der kan laves beregninger på. Som standard er den 1. januar 1900 serienummer 1, og den 1. januar 2008 er serienummer 39448, fordi det er 39.448 dage efter den 1. januar 1900. I Microsoft Excel til Macintosh bruges som standard et andet datosystem.
Tal til højre for decimaltegnet i serienummeret repræsenterer klokkeslættet, mens tal til venstre repræsenterer datoen. Serienummeret 0,5 repræsenterer f.eks. klokkeslættet 12:00.
Funktionen NU ændres kun, når regnearket beregnes, eller når en makro, der indeholder funktionen, afspilles. Den opdateres ikke løbende.
Avatar billede store-morten Ekspert
08. april 2010 - 18:37 #3
supertekst kom først.

Sakset fra hjælp.

Tælle dage før en dato
Brug funktionen IDAG til denne opgave.

Regnearkseksempel:

A
Dato
Formel Beskrivelse (resultat)
=A2-IDAG() Antal dage fra aktuel dato til slutningen af 2007 (varierer)
=A2-A3 Antal dage fra 01-06-2007 til slutningen af 2007 (214)

Bemærkninger

I den første formel ovenfor hentes den aktuelle dato fra systemuret.
Hvis du i den sidste formel ovenfor vil have datoen vist som et tal, skal du markere cellen og klikke på Celler i menuen Formater. Klik på fanen Tal og derefter på Tal i boksen Kategori.
Avatar billede sjomka2001 Nybegynder
08. april 2010 - 18:51 #4
Tak for jeres hurtige svar. Hvis jeg forstår det rigtigt, bliver resultatet:

Optjent point pr 08-04-2010 (skrevet i D2)
Udløb af point sker 31-08-2014 (skrevet i E2)
Og resultatet skulle være E2-TODAY() skrevet i F2 og = 1.606 dage

Har jeg forstået det korrekt?
Avatar billede sjomka2001 Nybegynder
08. april 2010 - 19:30 #5
Og så lige et spørgsmål til! Og en lidt svær en!

Jeg har 5.175 points optjent pr. 08-04-2010, og skal optjene 20.000 point indenfor ét år for at nå Silver. Hvordan får jeg det regnet ud, sådan at jeg har én celle med antal point der mangler for at opnå Silver og én celle der angiver hvor mange dage der er tilbage for at opnå Silver?
Avatar billede store-morten Ekspert
09. april 2010 - 22:49 #6
Optjent point pr 08-04-2010 (skrevet i D2)
Udløb af point sker 31-08-2014 (skrevet i E2)
Og resultatet skulle være E2-TODAY() skrevet i F2 og = 1.606 dage

Ser rigtigt ud.

"Hvordan får jeg det regnet ud, sådan at jeg har én celle med antal point der mangler for at opnå Silver?"

Point til Silver =20000-D2 (skrevet i G2 = 14825 point)
Avatar billede supertekst Ekspert
09. april 2010 - 23:05 #7
ps: melder fra