Avatar billede langkiller Nybegynder
03. maj 2010 - 01:33 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

jep

He folkens :)

Har lige bakset lidt med en søgefukntion , men kan ikke få den til at virke .

her er html formen fra soeg.php :

<form name\"soeg\" method=\"POST\" action=\"soeg_indsaet.php\">
    <input type=\"text\" name=\"bruger\" cols=\"30\">

    <input type=\"submit\" name=\"soeg\" value=\"Søg\">
    </form>

Her er det mest væsentlige fra soeg_indsaet.php :

$bruger = $_POST["bruger"];

$soeg = mysql_query("SELECT * FROM brugere WHERE brugernavn LIKE '$brugere' ORDER BY brugernavn ASC") or die(mysql_error());

while ($vis = mysql_fetch_array($soeg))
{
print "<a href=\"../profil.php?id=$vis[id]\">".$vis["brugernavn"]."</a><font face=\"tahoma\" size=\"2\"> - ".$vis["erhverv"]."</font><br>";
}

Får ikke rigtig noget ud af min kode.. ved ikke hvad der er galt
Avatar billede dmcn Praktikant
03. maj 2010 - 01:50 #1
Du gør brug af $brugere i din SQL-sætning, men sætter variablen $bruger. Fjern e'et og se om det ikke gør en forskel.
Avatar billede olebole Juniormester
03. maj 2010 - 09:17 #2
<ole>

Prøv at overveje, hvormange brugere på Eksperten, der ser sig selv som eksperter på begrebet 'jep' - og hvormange, der overhovedet klikker ind på dit spørgsmål  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede repox Seniormester
03. maj 2010 - 09:20 #3
^^
Jeg faldt i... jeg ville gerne vide om spørgsmålet var lige så dårligt formuleret som emnet... ;)
Avatar billede langkiller Nybegynder
03. maj 2010 - 13:27 #4
haha ja det gik lidt hurtigt. Var mega træt da jeg skrev spørgsmål osv. Men blev nødt til at poste det inden jeg gik i seng :)

Jo det virkedde "Dmcn".. Dog ikke helt som planlagt. Meningen er at den skal søge efter brugere der indeholder det indtastede så man ikke behøver at indtaste brugernavnet 100 % ord ret.
Avatar billede dmcn Praktikant
03. maj 2010 - 13:31 #5
$soeg = mysql_query("SELECT * FROM brugere WHERE brugernavn LIKE '%$bruger%' ORDER BY brugernavn ASC") or die(mysql_error());

Så gør du sådan. :)
Avatar billede langkiller Nybegynder
03. maj 2010 - 14:01 #6
Aaahh mange tak :) det virkede jo perfekt. Du lægger bare et svar hvis du vil have points.

Er det besværligt at få markeret den del af resultatet som der blev søgt efter med fed... Altså, man kan jo ikke sætte html tags <b> ind i sgl sætningen.. og hvis jeg sætter den ind i min while løkke så bliver det hele jo bare markeret med fed..
Avatar billede dmcn Praktikant
03. maj 2010 - 14:09 #7
$bruger = $_POST["bruger"];

$soeg = mysql_query("SELECT * FROM brugere WHERE brugernavn LIKE '%$bruger%' ORDER BY brugernavn ASC") or die(mysql_error());

while ($vis = mysql_fetch_array($soeg))
{
$result = str_replace($bruger, '<b>'.$bruger.'</b>', $vis['brugernavn']);

print "<a href=\"../profil.php?id=$vis[id]\">".$result."</a><font face=\"tahoma\" size=\"2\"> - ".$vis["erhverv"]."</font><br>";
}

Mon ikke noget i den stil kunne gøre det? Frit fra hukommelsen, ikke testet.
Avatar billede langkiller Nybegynder
03. maj 2010 - 14:15 #8
Nej det gjorde ingen forskel fra før. Må lige sidder og eksperimentere lidt med det senere. Hvis du har løsningen på et tidspunkt, må du meget gerne poste det..
Avatar billede olebole Juniormester
03. maj 2010 - 14:27 #9
Gud ... Hej David! Jeg havde helt overset, at dmcn var din nye bruger  :D