Avatar billede sarcar Praktikant
31. maj 2010 - 23:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ændre billedstørrelse på parset rss-feed

På sitet http://herald.dk/ bliver der på forsiden trukket rss-feedet fra tv-2 ind. For nylig er billederne i feedet blevet meget større end de plejede at være.

Er der en måde man tilpasse billederne størrelse på? Feedet bliver sat ind i en kolonne på en tabel.
Avatar billede keysersoze Guru
01. juni 2010 - 07:36 #1
Den simple måde er at sætte en height og/eller width på dine img-tags - alternativ skal du bruge en serverside-teknologi som fx PHP eller ASP.NET til at downloade og manipulere med billeder så de kommer til at ligge på din egen server.
Avatar billede sarcar Praktikant
01. juni 2010 - 13:13 #2
Hej Soze

Tak for svaret.

Sagen er bare den, at billederne ligger i det fremmede rss-feed. Det er også her billedstørrelsen er angivet. Det jeg tænkte på er, om man på en måde kan "overrule" deres oprindelige størrelse? Nemmest ville det være, hvis man gennem tabellen kunne tvinge billedet ned i størrelse.
Avatar billede keysersoze Guru
01. juni 2010 - 18:13 #3
Nu kender jeg selvfølgelig ikke din kode, men normalt når man læser fra et RSS-feed har man jo fuldt kontrol over hvad man vil vise og hvordan - så hvis du vil overrule et billedes størrelse undlader du jo bare at benytte værdierne fra feedet og sætter dine egne styles/attributter på img-tagget.
Avatar billede keysersoze Guru
27. juni 2010 - 11:24 #4
Lukketid?
Avatar billede sarcar Praktikant
04. juli 2010 - 23:41 #5
Hej Soze

Beklager det sene svar. Jeg har en emailadresse tilknytte kontoen her som jeg ikke læser så ofte:-(

Problemet er, at jeg benytter et wordpress-plugin som gør det hele automatisk. Jeg tror bare ikke at koden definerer noget med størrelsen på billeder. Man kan vælge om der skal være billeder i det hele taget eller ej. Og egentlig har jeg ikke noget behov for at definere billedstørrelser i feeds, men kunne bare godt tænke mig, at forhindre dem i at blive for store.

Og så var det egentlig bare jeg håbede på, at man uden at skulle gå ind og rette i pluginkoden bare kunne rette i den tabel som omgiver feeds som bliver hentet med plugin'et. Altså vha. html tvinge billedstørrelsen på plads.
Avatar billede keysersoze Guru
05. juli 2010 - 18:06 #6
du kan, som nævnt i #1 sætte height og width på img-tagget - men da det jo nok ligger i dit plugin er det ikke en option. Eneste mulighed du har derudover er at kunne styre det vha CSS, fx;

.dintabelmedfeed img
{
  width: 100px;
}
Avatar billede sarcar Praktikant
06. juli 2010 - 10:19 #7
Hej Kim

Mange tak for svaret. Det var lige præcis sådan noget jeg havde håbet på at man kunne. Og jeg har nu prøvet. Og det virker med en "span class" rundt om feedet. Jeg var lidt opgivende overfor problemstillingen, med heldigvis lykkedes det. Og i virkeligheden var det så enkelt. Fedt at du tog dig tid til at komme med forslag.