Avatar billede Dan-Mark Nybegynder
03. juni 2010 - 09:21 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Linux og anti-virus/anti-malware programmer

Hvorfor er det nu lige at anti-virus/anti-malware programmer til Linux ikke er nødvendige?

Det kan godt undre, at 6-7 firmaer alligevel laver sådanne programmer beregnet til Linux.
Avatar billede bmpi Nybegynder
03. juni 2010 - 11:35 #1
Det er heller ikke sådan, at virus ikke kan forekomme til Linux - det gør det bare ikke. Og det er der flere grunde til:

- Linux er meget lidt udbredt i forhold til Windows, så laver man en virus og ønsker at ramme flest muligt, skal man selvfølgelig lave det til Windows.
- I mange Linux-distributioner (heriblandt Ubuntu, som er den mest populære), er brugere ikke administrator (root) som standard, som man er i Windows. Du skal skrive dit kodeord, før noget kan installeres, og det gør, at virus ikke kan installere sig selv automatisk. Men selvfølgelig, narres folk til at installere noget, kan det selvfølgelig installeres. Derudover kan virussen heller ikke umiddelbart smitte fra maskine til maskine i netværket af denne årsag.
- Linux er, som det er bygget, teknisk set mere sikker. Fx har Ubuntu indbygget AppArmor i kernen til beskyttelse. Alle systemfiler er heller ikke tilgængelige for brugeren (man skal være root/administrator for at pille i dem), og det betyder bl.a. at virus ikke kan installere sig her og ændre i dem.

Når man alligevel kan få antivirus, og nogen rent faktisk bruger dem, er der også flere grunde til det:

- Selvom virussen ikke kan installere sig på Linux-maskinen, kan man godt komme til at sende virussen videre. Så for at beskytte hjemmenetværket, hvor der måske er Windows-PC'ere, kan man installere antivirus.
- Bruger man en mailklient som Evolution eller Thunderbird, kan et antivirusprogram være nyttig for at scanne mails for virus, inden man sender mails videre.
- Hvis du har en server, og skal beskytte den.
- For at være på den sikre side den dag der måske kommer en virus til Linux (som er en reel trussel).

Markedet for antivirus til servere er nu forholdsvist stor. For mens Linux kun har 1-2% af markedsandelene på verdensplan på PC'ere, så har det trods alt 40% markedsandele på servere. Og har man fx en mailserver, skal man jo bruge et antivirusprogram til at scanne mails.

Desuden laver flere af de antivirusproducenter til Linux også deres antivirusløsning til Windows, og har man lavet softwaren ordentligt, kræver det ingen større indsats at lave det så det virker på andet end Windows.
Avatar billede Dan-Mark Nybegynder
03. juni 2010 - 14:47 #2
Tak for svaret
Avatar billede Polle Juniormester
06. maj 2024 - 16:12 #3
Jeg synes at det er meget forvirrende med antivirus på Linux eller ej!
Nogle siger at det er nødvendigt og andre siger at det ikke er, og nærmest er skadeligt for et Linux system!
Så indtil videre må de vist siges at være blevet uafgjort?