Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
17. juni 2010 - 10:09 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

DBML eller ej...

Hej eksperter

Jeg arbejder et sted hvor vi anvender MS SQL 2005. Af flere forskellige årsager er en masse af vores BL bygget ind i stored procedures bl.a. fordi det giver os mulighed for at fortage ændringer i vores BL uden at skulle recompile og release vores website.

Nu er situationen den at vi har fået en ny medarbejder, som hævder at alle de stored procedures "dræber" DB serveren og at DBML er den absolut eneste vej frem. På den anden side har vi en anden kollega som mener at DBML dels skaber utrolig meget "overhead" og samtidig kræver uhensigtsmæssig meget vedligeholdelse (vi tilføjer tit nye tabeller eller koloner til eksisterende tabeller).

Jeg må indrømme at jeg ikke selv har nogen erfaring med DBML og dermed heller ikke fordele og ulemper, og det er så her at i, eksperter, kommer ind i billedet. Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres holdninger og erfaringer på området.

Afslutningsvis skylder jeg måske lige at nævne at vores system har kørt rigtig udmærket indtil at vores nye kollega begyndte at "liste DBML ind ad bagdøren", hvorefter vi oplever at vores DB server til tider har svært ved at følge med (jeg er ikke sikker på om dette skyldes denne delvise implementering af DBML). Vores ledelse har udstukket instrukser om at vi skal fremad, dvs. udvikle ny funktionalitet og ikke atm. bruge tid på at ændre ting som egentlig fungerer.

I bund og grund er mit spørgsmål vel egentlig, hvor vidt vores nye kollega har ret når han siger, at man ikke kan leve uden DBML?

Dette er noget vi i nær fremtid skal træffe en beslutning om, og point vil blive fordelt mellem argumenter og synspunkter som ender med at indgå i vores beslutning.

NB. Jeg går på ferie imorgen d. 18. og er væk 3 uger, så det er tvivlsomt hvor meget jeg er online i denne tid, men bare rolig, jeg har ikke glemt jer. Glæder mig til at høre jeres respons
Avatar billede Syska Mester
17. juni 2010 - 15:17 #1
Jeg er tabt ...

Er din henvisning til DBML "Linq2SQL"?

Missing Indexes makes bad quries.

BL skal efter min mening ikke være i databasen. DATAbasen er til data.

"Sql Server Profiler" er din ven ... man kan ikke bruge alt det gæt værk til noget, som det lyder til at i basere jeres begrundelse på lige nu hvorfor jeres database er langsom.

Begge lejre ...
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
01. oktober 2010 - 10:55 #2
Tak for input, da du var den eneste så smid et svar.
Avatar billede Syska Mester
01. oktober 2010 - 12:22 #3
svar