Avatar billede ClaireB Nybegynder
17. juni 2010 - 10:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Autocad måler forkert!!

Jeg sidder med en tegning i Autocad 2010 i Layout. Jeg har sat annotations scale til 1:100 både i model og i Layout. Jeg bruger Dimension style til at sætte et må af. Den sætter 100,0 af. Går jeg ind i modellen og sætter samme mål af, er den 10000mm.

Jeg forsøgte igen i en anden viewport i samme layuot. Her satte jeg annotation scale til 1:500 og nu sætter den ovenstående mål af til 20,0 ...

Hvorfor måler Autocad forkert og hvad skal jeg gøre for at få den til at måle rigtigt.
Avatar billede dla Praktikant
17. juni 2010 - 12:11 #1
Er du sikker på at du har dobbeltklikket i viewporten inden du satte mål på? Ellers er det jo kun papiret den måler, så målet ikke hænger fast på emnet.
Avatar billede ClaireB Nybegynder
17. juni 2010 - 12:20 #2
Man behøver jo netop ikke at skulle måle på tegningen i modellen - i Autocad 2008 kan man i hvertfald måle i viewport, således at målelignerne ikke ligger i selve tegningen, men kun på dette layout.
Avatar billede dla Praktikant
17. juni 2010 - 13:02 #3
Ja det kan man, men jeg synes nu ikke det er særlig hensigtsmæssigt, for man skal jo så sørge for at få målene med hvis man vil flytte rundt på sine viewports, og man kan ikke ændre skalaforhold. Men vi arbejder jo alle forskelligt.

Mvh Dorit
Avatar billede ClaireB Nybegynder
17. juni 2010 - 13:15 #4
Hej Dorit. Kan du svare på spørgsmål om hvordan jeg får Autocad til at måle rigtigt?
mvh.
Avatar billede dla Praktikant
17. juni 2010 - 14:32 #5
Nu har jeg version 2009, og den gør præcis det du efterspørger. Men jeg tror du skal ændre Dim Scale Linear til det samme som din viewport, bare negativt. Så hvis din viewport er 1:100 sætter du Dim Scale Linear på alle målene til -100.

Det er ikke lykkedes mig at finde ud af om man kan ændre det generelt, så den gør det automatisk.
Avatar billede ClaireB Nybegynder
17. juni 2010 - 15:02 #6
Det lyder umiddeltbart som en god løsning, men hvor gør man det henne?
Avatar billede dla Praktikant
17. juni 2010 - 16:19 #7
Sorry, jeg har først haft tid nu.

Det gør du i properties. Properties får du frem med Ctrl+1 eller, når du har markeret dine mål, højreklik og vælg Object Properties. Altså i version 2009. Men Ctrl+1 tror jeg bestemt er det samme, sådan har det været i de sidste mange versioner.