Avatar billede warg Nybegynder
17. juni 2010 - 18:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan en filserver virke som en ekstra harddisk?

Hej alle!
Jeg er i øjeblikket i gang med at opsætte en multi-purpose server, som også meget gerne må virke som en filserver.

Jeg kunne også godt tænke mig, at det virkede på den måde, at hvis jeg går ind i 'Computer' på en af netværkets computere, at den så stod som en harddisk, og at jeg så kan browse, skrive og læse, som om at det var en intern/ekstern harddisk.
Findes der et lille program der gør dette?

Serveren kører Windows server 2003, og computererne der skal bruge filserveren kører Windows 7.
Tak for hjælpen
Avatar billede warg Nybegynder
17. juni 2010 - 18:36 #1
PS. Har ikke rigtigt leget med Windows server endnu. Så i må ikke pege fingre af mig hvis det er indbygget eller sådan noget :P
Avatar billede karser Nybegynder
17. juni 2010 - 18:40 #2
Du skal først ind på serveren og "dele" en mappe (AKA Lave et Share). Dette "share" får et navn. Eks. SERVERMAPPE. Herefter skal du over på din "netværkscomputer"...

På din "Netværkscomputer" gør du følgende:

Klik på START
Klik på RUN (Kør)
Skriv CMD - og tryk ENTER
Sriv NET USE S: \\SERVERNAVN\SHARENAVN -Persistent:YES - tryk ENTER

Så har du nu et drev i "Computer" som hedder S: og som kan bruges som var det en ekstern HDD.

Det kræver at den bruger du er logget på med, på computeren, er oprettet med samme brugernavn og password på serveren.

NB! Det er et krav at brugeren har et password.

/K
Avatar billede karser Nybegynder
17. juni 2010 - 18:41 #3
PS.

Brugeren skal have skriverettigheder på det "share" som du opretter på serveren.

/K
Avatar billede warg Nybegynder
17. juni 2010 - 18:48 #4
Tak!
læg et svar.
Og btw, vil det ikke også virke hvis man går ind på computer og trykker på "Map network drive"? Der kan man nemlig skrive sti og det hele... ;)
Avatar billede warg Nybegynder
17. juni 2010 - 19:01 #5
Og så lige en sidste ting! Er det muligt at få den til at virke i Ubuntu?
Avatar billede karser Nybegynder
17. juni 2010 - 19:19 #6
"Map network drive" er fuldstændig samme operation... Bare nemmere at lave guide med commandline! :O) Det er helt op til dig, om du vli bruge "Map..."!

Ubuntu er ikke mit "domæne"... der melder jeg pass!

/K
Avatar billede warg Nybegynder
17. juni 2010 - 19:43 #7
Nå, men tak for hjælpen :)
Avatar billede skau Nybegynder
18. juni 2010 - 09:28 #8
Hej ja du kan sagtens få det til at virke i ubuntu - der er 2 filsystem typer der kan læse Microsoft shares - det ene er sambafs det andet er cifs.

Der er en kommando for at sambamounte

for at mounte det i din ubuntu kan du som root skrive:

smbmount //SERVERIP/SHARENAVN /mnt -o username=BRUGERNAVN,password=PASSWORD,rw

Det vil mounte dit share ind i /mnt
Avatar billede warg Nybegynder
18. juni 2010 - 10:12 #9
Tak, skau!
Men skal username og passwordet være det som brugeren på ubuntu har? Det regner jeg med.
Og kommer den så frem som en harddisk i "steder"?
Avatar billede skau Nybegynder
18. juni 2010 - 10:33 #10
Du skal bruge det username og password du har på filserveren.

Nej den kommer ikke frem i "steder"

hvis du bruger GUI, kan du eventuelt bare bookmarke den så vil den være under steder

Den her guide er med engelsk GUI - da det er det jeg bruger.
Places -> Computer
Go -> Location
indtast smb://SERVERIP/SHARENAVN  (indtast brugernavn, domæne og password)
Når den viser indholdet af dit share skal du bookmarke den (tryk CTRL-D)
Herefter vil den være i "Steder"
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2011 - 18:57 #11
det dur ik NET USE S: \\SERVERNAVN\SHARENAVN -Persistent:YES -