Avatar billede michael_stim Ekspert
18. juni 2010 - 11:15 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke initialisere disk.

Hej,
Har en 1,8" ssd sata flash disc der har siddet i en Lenovo x300, hvor der pludselig ikke kunne bootes på mere. Tog så disken ud og satte den til i en anden (3 andre) maskine via en sata til usb adapter. Disken bliver fint fundet, men den kan ikke initialiseres, hvilket i sin tur betyder at jeg ikke kan tilgå dataen. Skal man ind i BIOS eller lignende og aktivere den? Den bliver jo fundet.
Avatar billede Blandy Praktikant
18. juni 2010 - 11:16 #1
du skal nogle gange inde og finde en disk manuelt i bios. Det skulle jeg med min nye 2.5" ssd fra kingston.

Den kunne godt findes i enhedshåntering, men systemet kunne på ingen måde boote fra den eller håndter den.

Fandt så min ssd i bios under lager og boot-devices.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. juni 2010 - 11:31 #2
Fandt den i boot devices, men det hjalp ikke noget. Og den er jo i diskhåndtering, kan bare ikke initialiseres :(
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. juni 2010 - 11:35 #3
I diskhåndtering får jeg fejlmeddelelsen "Forkert funktion", når jeg prøver at initialisere den. Desuden vises den ikke oppe i øverste rude, hvor hhd er med drev bogstav.
Avatar billede Blandy Praktikant
18. juni 2010 - 11:36 #4
Det kan være at din controller slet ikke kan genkende din disk. Hvor gammel er den bærbar? Kan være du skal have en firmware opgrade før den kan genkende den. Eller en nyere chipset driver.

Fulgte der ikke evt en cd med disken?
Avatar billede Blandy Praktikant
18. juni 2010 - 11:37 #5
Hmm det kan også være at den har smidt filtabellen. Så skal du formater den før du kan bruge den igen.
Avatar billede KlamHuggeren Nybegynder
18. juni 2010 - 11:40 #6
Prøv at åbne coomandprompt og skriv diskpart

i den nye commandpromt skriver du følgende;

List disk
Select disk #
List partition
Select partition 1
assign
exit

----------------------------

Hvor # er den disk som skal initialiseres.

og ved assign giver du den et bogstav som ikke er i brug fx K.

se omdet skulle hjælpe
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. juni 2010 - 11:45 #7
Den skriver så: "Der er ingen partitioner at vise på disken"
Avatar billede valbyly Nybegynder
18. juni 2010 - 12:00 #8
Blandy
#5 er forkert. Hvis filtabellen er væk, kan den gendannes. Mange programmer kan gøre det b.la. Testdisk.
http://testdisk.dk.malavida.com/d5094-download-gratis-windows
Hvis det er under windows, har helgec en anvisning:
http://helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. juni 2010 - 12:26 #9
Har nu fået den lokaliseret via IBM's "blå knap". Venter lige og ser om den kan kopiere alle filerne.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. juni 2010 - 13:26 #10
OK, fik reddet alle filerne via IBM's kontrolpanel og er nu ved at installere win 7. Tak for jeres tid og undskyld besværet.
Avatar billede valbyly Nybegynder
18. juni 2010 - 13:45 #11
Ja det var jo fint. Kan du ikke, bare kort, fortælle hvad IBM kontrolpanel er for noget.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. juni 2010 - 13:56 #12
IBM har en blå knap på deres laptops, som man kan trykke på under opstart. Så kommer man ind i et IBM udviklet miljø, der man kan restore, køre antivirus, sikkerhedskopiere osv.
Avatar billede valbyly Nybegynder
18. juni 2010 - 14:03 #13
Tak for info:)
Avatar billede Fred G Husby Novice
29. april 2017 - 20:42 #14
<b>BRUK DISKPART</b>
Min disk var helt forsvunnet, og div spesialverktøy klarte ikke gjøre noe. Windows Diskbehandling fant disken, men klarte ikke initialisere den på samme måte hos brukeren som opprettet denne tråden.
Jeg startet Ledetekst (CMD) som administrator og skrev følgende (søk etter, eller skriv cmd, høyreklikk og velg kjør som administrator)

<b>C:\WINDOWS\system32>diskpart</b>

Microsoft DiskPart version 10.0.14393.0
Copyright (C) 1999-2013 Microsoft Corporation.
On computer: 7560G

<b>DISKPART> list disk</b>

  Disk ###  Status        Size    Free    Dyn  Gpt
  --------  -------------  -------  -------  ---  ---
  Disk 0    Online          111 GB  3072 KB
  Disk 1    Online          931 GB      0 B
  Disk 2    Online            0 B      0 B
  Disk 3    Online          930 GB      0 B
  Disk 4    Online          931 GB      0 B

(Disk 2 har mistet alt ser det ut som)

<b>DISKPART> select disk 2</b>

Disk 2 is now the selected disk.

<b>DISKPART> list partition</b>

  Partition ###  Type              Size    Offset
  -------------  ----------------  -------  -------
  Partition 1    Primary            465 GB  1024 KB

<b>DISKPART> select partition 1</b>

Partition 1 is now the selected partition.

<b>DISKPART> active</b>

DiskPart marked the current partition as active.

<b>DISKPART> list disk</b>

  Disk ###  Status        Size    Free    Dyn  Gpt
  --------  -------------  -------  -------  ---  ---
  Disk 0    Online          111 GB  3072 KB
  Disk 1    Online          931 GB      0 B
* Disk 2    Online          465 GB  1024 KB
  Disk 3    Online          930 GB      0 B
  Disk 4    Online          931 GB      0 B

Som dere ser er den forsvunne disk 2 kommet tilbake med alle sine 465 GB
Lykke til.
Fred G
Avatar billede Fred G Husby Novice
29. april 2017 - 20:47 #15
<b> og </b> før og etter kommandoene skulle liksom være fet skrift, men det er bare å se bort i fra.