Avatar billede MLundager Nybegynder
26. juni 2010 - 18:12 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

C++ Gui

Hej jeg undrer mig lidt over hvordan man laver en gui en fra bunden af uden at bruge windows api er der nogle der ved hvordan man gør det?
Avatar billede ksoren Nybegynder
26. juni 2010 - 18:29 #1
Det er basalt set bare et stykke grafik, hvor man udfører en bestemt handling afhængigt af hvor på skærmen der bliver trykket.
Avatar billede MLundager Nybegynder
26. juni 2010 - 18:31 #2
Så man kan bare gøre det i Visual Studio? og kan du give et eksemple?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2010 - 19:05 #3
Win32 API er et ret low level API.

Hvis du vil længere ned skal du gå direkte på grafik kortet.

Det vil kræve:
- en del arbejde (*)
- høje rettigheder for programmet

Var det ikke bedre at gå den anden vej d.v.s. at finde et API som er højere oppe end Win32 API i.s.f. noget lavere??

*) hvis det skal laves prof gætter jeg på >10 mandår
Avatar billede MLundager Nybegynder
26. juni 2010 - 19:16 #4
Kender du Qt Creator?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2010 - 19:21 #5
No.

Mne jeg ved at Qt er et høj niveau API.
Avatar billede MLundager Nybegynder
26. juni 2010 - 19:26 #6
Okay jeg sidder lige og kigger på det men er der en måde at hvis man laver en Gui at man selv tegner knapperne og alt det der?
Avatar billede windcape Praktikant
27. juni 2010 - 00:49 #7
Hvis du vil have 100% kontrol over dit layout , så skal du kigge på Windows Presentation Foundation (WPF).

Det bruges i forbindelse med .NET, og primært i C#, men kan også bruges fra C++.NET

Her får du ultimative frihed til at lave et fornuftigt GUI, same gode muligheder for databindings, og alt der nu engang hører med.

Men du skal nok forberede sig på at bruge en del af din sommerferie på at lære det ;-) Der er ingen nem løsning til hvad du spørger (selvom jeg synes WPF er super nemt!)
Avatar billede MLundager Nybegynder
27. juni 2010 - 00:52 #8
okay tak det lyder godt! det vil jeg kigge på :D
Avatar billede windcape Praktikant
27. juni 2010 - 01:38 #9
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2010 - 03:45 #10
Jeg vil ikke anbefale WPF i C++.

Jeg tror at det bliver alt for svært at få hjælp til dette.

Principielt virker WPF vel lige så godt i C++/CLI som i C#, men der er bare 10000 gange så mange som laver det i C#.
Avatar billede windcape Praktikant
27. juni 2010 - 05:49 #11
@arne_v

Men i princippet er det ligeså svært at lave tilsvarende brugerflader ved hjælp af MFC eller QT.

Den bedste ide er nok at undgå komplicerede brugerflader i C++, medmindre det er til et spil, hvor DirectX og XNA så har tilsvarende fornuftige biblioteker til formålet.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2010 - 14:02 #12
Med MFC eller Qt vil man kunne finde andre som bruger samme API og sprog.
Avatar billede MLundager Nybegynder
05. juli 2010 - 01:50 #13
er MFC en høj niveau api?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2010 - 02:27 #14
mellem niveau er nok mere korrekt

de fleste native GUI på Windows bruger det

givet at MS satser på .NET så må man antage at brugen af MFC vil falde i de kommende år

MFC opdateres dog stadig - bl.a. blev ribbon interface tilføjet for et par år siden
Avatar billede MLundager Nybegynder
05. juli 2010 - 14:13 #15
Okay Tak for hjælpen smid et svar også giver jeg point
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2010 - 17:16 #16
svar