Avatar billede soreno Praktikant
29. juni 2010 - 21:14 Der er 13 kommentarer

Ekstra antenne på bil

Jeg har efterhånden set en del biler med en ekstra antenne på taget.

Først synes jeg det var overvejende polske biler der havde denne ekstra antenne, men nu synes jeg også at se den på en del danske biler.

Ekstra antennen står typisk helt lodret på taget.

Hvad er det for en slags antenne - hvad er formålet ?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juni 2010 - 21:20 #1
beskriv - er det en 4m høj ting, eller noget på 20cm du har set?
Avatar billede soreno Praktikant
29. juni 2010 - 21:23 #2
Svært at vurdere, måske en lille smule mindre end 4m..

Jeg vil gætte på 50-75 cm.
Avatar billede vejmand Juniormester
29. juni 2010 - 21:28 #3
Mon ikke bare det er en ekstern antenne til mobilen.  :-)
Avatar billede soreno Praktikant
29. juni 2010 - 21:31 #4
Tjaaa, måske - jeg har også mange gæt, men jeg kunne godt tænke mig lidt mere kvalificerede/begrundede gæt.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juni 2010 - 21:34 #5
det kunne være noget, folk har købt for at 'forstærke' signal til mobiltelefon. Næppe noget, du har brug for.
se fx http://www.cellphonesbooster.com/omni-antenna.html
11 Inches = 30cm.
Avatar billede vejmand Juniormester
29. juni 2010 - 21:34 #6
Okay, det må du undskylde.....mente ellers det var et "kvalificeret gæt".....  :-)
Avatar billede soreno Praktikant
29. juni 2010 - 21:42 #7
claes57: Ja, det kunne godt ligne sådan en type antenne

Lader lige spørgsmålet stå, hvis andre har input
Avatar billede frem-ad Professor
29. juni 2010 - 22:06 #8
De små er helt klar til mobil.
De store kan være til flere ting. Det kan enten være til radio for der kan du få en antenne forstærker på så du vil kunne tage meget svagere signal ind. (Der er ikke ret mange af de standard antender der kan klare en forstærker)
En af de andre muligheder (især ved udlanske biller) det er at det er til samtale radio så flere kan snakke sammen. Lidt ligende lastvogne.
Avatar billede Herg Nybegynder
30. juni 2010 - 10:59 #9
Nogle monterer ekstra antenne til et radio samtale anlæg, Campister der kører i gruppe har gjort brug af det, lidt ala politi :)

det kan jo godt gøres uden en stor grim antenne, men det er nok en billigere løsning.

så er der også nogle der bruger det til at opfange politradio, men synes at ideen er lidt væk hvis politiet kan se at du har en monster stang på taget, så er man lige som afsløret :)
Avatar billede frem-ad Professor
30. juni 2010 - 16:32 #10
Herg citat:så er der også nogle der bruger det til at opfange politradio, men synes at ideen er lidt væk hvis politiet kan se at du har en monster stang på taget, så er man lige som afsløret :)

Det kan du jo slet ikke længere efter de forskellige beredskab gik over til SINE signal radio læs bla. mere her:
http://politiken.dk/indland/article617717.ece
http://politiken.dk/indland/article755860.ece

Det kan stadig til nød lade sig gøre men så skal du jo have fat i en meget speciel modtager og den kan også opfange mobil samtaler og meget mere jeg mener det heder noget med Com/soft. Men der er vi noget at gøre med  der nem giver et ophold i hotel gitterly.
Avatar billede Herg Nybegynder
01. juli 2010 - 11:19 #11
mon ikke politiet i Polen stadig bruger gamle radioer?

men ja det er meget man kan bruge en antenne til, evt. tørre sine badebukser på vej hjem fra stranden?
Avatar billede js_delphi Nybegynder
02. juli 2010 - 09:30 #12
Mine to polske kolleger mener ogsaa, at der er tale om antenner til kortboelge-radioer, som aabenbart er ret udbredt i Polen.
De bruger dem bl.a. til at advare hinanden om politi, koer osv.
Avatar billede frem-ad Professor
17. juli 2010 - 08:53 #13
Blev du klogere???