Avatar billede tirdyr Nybegynder
07. juli 2010 - 13:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

database stuctur ved variabel antal felter

Hejsa eksperter,

jeg har brug for lidt hjælp, da jeg ikke kan gennemskue hvordan jeg skal opbygge min database til at gemme min datatype.

min class er som følger:

class opskrift:
{
  private string navn
  private list<keyValuePair<string, int> Raavarer;
  private string Description
  private int antal;
  private DataTime added;
  ...
}

Databasen:
opskriftID: int,
Navn: Varchar(100),
Raavarer list of ints?? <---- hvordan gør jeg dett.
Desccription: Varchar(MAX),
.....

Raavarer har naturligvis deres egen tabel, men hvordan tilføjer et ukendt antal raavarer til hver opskrift ?

håber der er nogen der kan hjælpe mig.. still endelig spørgsmål hvis jeg ikke har forklareret det ordentligt.

mvh

tirdyr
Avatar billede Syska Mester
07. juli 2010 - 13:17 #1
2 Tables
* Opskrift
* Råvarar

Råvarer har så et felt: OpskriftID som pejer på hvilket opskift den råvarer tilhører ...

Håber det var svar på dit spm.

mvh
Avatar billede tirdyr Nybegynder
07. juli 2010 - 13:22 #2
hmm.. men 1 råvare kan jo sagtens tilhøre flere opskrifter også..
så giver det da unødvendigt mange gentagelser af råvarer.
Avatar billede tirdyr Nybegynder
07. juli 2010 - 13:25 #3
og samtidig skal jeg gerne have angivet en mængde til hver råvare,
ligesom i min datatype KeyValuePair<string, int>
kunne fx være mælk, 2
Avatar billede Syska Mester
07. juli 2010 - 13:26 #4
ja ...

Så skal du have en mange-til-mange table

Opskrifter
Råvarer
Opskrifter2Råvarer

Opskrifter2Råvarer har så 2 ID's ... en til hver af de 2 andre tables.
Avatar billede Syska Mester
07. juli 2010 - 13:35 #5
Yes, så smid et ekstra felt ind i Opskrifter2Råvarer kaldet "Mængde", så er den jo speciel for hver råvare.
Avatar billede tirdyr Nybegynder
07. juli 2010 - 13:55 #6
Kanon.. det virker..

så er der barer problemmet med at koble en mængde på hver råvarer i opskriften, men det kan jeg vel egentlig bare gøre i Opskrifter2Råvarer...

smid et svar :)
Avatar billede Syska Mester
07. juli 2010 - 14:13 #7
jep, se min forige kommentar :-)

og svar.
Avatar billede tirdyr Nybegynder
07. juli 2010 - 14:16 #8
ja jeg så godt din sidste kommentar.. dog først efter at jeg havde skrevet min sidste kommentar :) jeg skal huske at opdatere ind i mellem...

Tak for hjælpen..