Avatar billede flashdevil Nybegynder
10. juli 2010 - 14:02 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til struktur

Hej alle,

Jeg vil prøve at lave en lille database til et projekt jeg roder lidt med, men har brug for lidt hjælp til hvordan det skal bygges op.

Ps. Er ret Noob på dette område :-)

Situation:

Forstil jer et site med en bil database. Alle biler skal så kunne markes detaljeret op med alle mulige parametere.

Kategorier (Eks):

Mærke
Motor Størrelse
Farve

Jeg tænker så at jeg har brug for nogle separate tabeller som
inderholder alle de Mærker, Motor Størrelser og farver der findes.

Data (eks).

MÆRKE TABEL:
Opel
Nissan
Ford

FARVE TABEL:
Rød
Grøn
Blå

MOTOR TABEL:
1.6
1.7
1.8

Der skal så desuden være en SubKategori til alle. F.eks

MÆRKE SUB KATEGORI:

Vectra
Astra
Kadett

Brugeren skal så kunne vælge kun at se feks ( Via dropdowns).

Farve: RØD
Motor: 1.6
Mærke: Opel (Herefter vil der så komme en dropdown med Vectra, Astra, Kadet)

Hvordan bygges en database op bedst til sådan noget ?

Nogle ideer ?
Avatar billede danco Nybegynder
10. juli 2010 - 14:24 #1
Det jeg synes du skal prøve at arbejde med er som du allerede har begyndt på.
Dvs. en tabel der indeholder alle de forskellige data der er relevante for en bil. Producent, Model, Farve, og andre statiske data. Disse tabeller ser eksempelvis således ud:

id
producent

Derefter har så en tabel der ligesom samler det hele som kunne se således ud:

id
producent_id
Farve_id
Model_id
aargang
km

På den måde kan du få al data ud fra den sidstnævnte tabel med én enkelt join, og der er rig mulighed for udbygning med ganske simple midler.
Avatar billede flashdevil Nybegynder
10. juli 2010 - 16:09 #2
Ok, forstår Ihvertfald noget af det :-)

Mener du at jeg skal ha en tabel for hver "kategori"

Altså en for "Mærker", der indeholder noget ala:

ID    Producent
1      Opel
2      Nissan
3      Ford

Og så en anden for "Farve" der indeholder noget ala:

ID    Farve
1      Blå
2      Rød
3      Grøn

osv for alle "kategorier" ??

og hvordan syntes I jeg skal gøre med "subKategorierne" ??
Avatar billede danco Nybegynder
10. juli 2010 - 17:02 #3
Ja det er præcis det jeg mener.

I den tabel du laver der samler alle informationerne og dermed gør "hele bilen" har du alle id numrene fra de andre tabeller

Så det ser nogenlunde sådan her ud:

id  -  Producent    - Farve  - model    - km
1          2            3          2      130,200
2          1            8          10    100,000
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juli 2010 - 00:25 #4
Med et fixed antal attributter er det måden at gøre det på.
Avatar billede flashdevil Nybegynder
11. juli 2010 - 13:08 #5
Hejsa,

Det er helt perfekt. Mange tak. Har lige lavet det og det funker sku :-)

Tak.

Nu har jeg så fået mit første SQL udfordring med at trække data ud af "cars" tabellen.

Jeg har ca. 10 kategorier som brugeren vælger på site som der skal sorteres/filteres på. Nogle af dem kan man kun vælge en og andre kan man vælge flere indenfor samme kategori...ja og nogen kan man helt udlade at vælge.

Dvs. at jeg modtager noget ala Id'er i Parantes:

Mærke (3)
Motor Størrelse (4,5)
Farve (2,3,4,5)
Udstyr (tom)

Og skal så retunere en list at af alle de biler der passer til dette.

Hvordan dælen selecter jeg best og nemmest på det ?

Smider geren flere point på hvis der er..
Avatar billede danco Nybegynder
11. juli 2010 - 16:18 #6
jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit sidste spørgsmål.
Men forstår jeg det korrekt har du problemer med at bruge data du får ud.
Er det korrekt ?
Avatar billede flashdevil Nybegynder
11. juli 2010 - 18:56 #7
ja, jeg har i bund og grund faktisk bare brug for lidt tips til hvordan jeg skal lave min SQL Query optimal for at trække data ud på bilerne fra min fine nye database :-)

Ved ikke om det giver mening
Avatar billede danco Nybegynder
12. juli 2010 - 15:42 #8
Hvis du gider at poste hvordan dine tabeller ser ud, dvs med attributter og tabelnavne, så skal jeg prøve at strikke en SQL streng sammen til dig :)
Avatar billede flashdevil Nybegynder
05. august 2010 - 15:55 #9
Jeg vender lige tilbage, du må lige point Danco, 1000 Tak for hjælpen.
Avatar billede flashdevil Nybegynder
05. august 2010 - 15:56 #10
Hov....smider du lige er svar Danco
Avatar billede danco Nybegynder
05. august 2010 - 16:09 #11
Det gør jeg da ihvertfald.
Avatar billede flashdevil Nybegynder
05. september 2010 - 12:54 #12
Danco, Endnu engang tak for hjælpen.

Jeg er sku løbet ind et ny problem :-(

Hvis du gider må du da gerne lige kigge forbi:

http://www.eksperten.dk/spm/918060