Avatar billede JonathanW Nybegynder
21. august 2010 - 08:22 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Todo-liste, slette rækker og indsætte nye med formler

Eksempel: Jeg har 40 rækker i min todo-liste, med opgaver en uges tid fremad. Der er 14 kolonner.

Når opgaverne er 'done' får de en særlig kode, så de ikke ses mere den dag.

Ved fyraften sletter jeg f.eks. 10 rækker, med 'done-opgaverne'. Det gør jeg med CTRL og minustasten.

Så skal jeg indsætte nye rækker i stedet med formler i flere af cellerne. Det gør jeg med CTRL og +, det antal rækker jeg skal bruge. Så kopierer jeg den nederste række og bruger sæt ind på de nye rækker.

Det fungerer fint, men der er nok en smartere måde at gøre det på. Er der ikke ?
Avatar billede hcars Novice
21. august 2010 - 09:23 #1
Lav en macro, der indsætter 10 rækker.

Lav en anden macro, der slettet f. eks. 3 rækker (eller så mange, som du ved, du minimum skal slette hver dag).

Så trykker du bare på en knap eller taster en genvejskode, fx. Alt + s, når du skal køre handlingen.
Avatar billede JonathanW Nybegynder
21. august 2010 - 10:02 #2
Det har jeg nu gjort, men selvom jeg indspiller macroen præcis som jeg beskriver herover, så indsætter den kun rækker og ikke formler.

Jeg kan se i macroen, at den altid vil vælge at kopiere fra samme række og sætte ind samme sted, så det duer ikke til dette brug.

Nogen gange vil det f.eks. være fra række 20 jeg vil indsætte f.eks. 5 rækker. Andre gange fra række 33. Dermed varierer identiteten, fra gang til gang, på min nederste række som jeg skal hente formler fra.

Jeg kan godt lægge 1 eller f.eks. 5 rækker med formler over i et andet regneark i samme mappe, som 'kilde', hvis det kan hjælpe.

Det er OK at macroen konsekvent sætter 5 rækker ind ad gangen.

Andre forslag ?
Avatar billede hcars Novice
21. august 2010 - 13:58 #3
OK, 3 forslag:

1. Hvis du har en brugbar række forneden med formler, kan du også bare markere det, der skal kopieres (fx. A22 til og med G22)
sætte cursoren i krydset nederst til højre i G22 og så trække det nødvendige antal rækker ned. Så kommer formlerne med.

(hvis du ikke har en tom række, kan du kopiere den nederste linje og så tømme den for værdier, men selvfølgelig ikke for formlerne)

2. Lav en perfekt række, som du kan kopiere med Ctrl+C
Når du så har lavet Ctrl+V, kan du bruge gentage-funktionen F4 til at gentage handlingen.

3. du kan skrive formlerne i makroen for den første række og så stadig i makroen lave 4 kopier af den første række og så sætte dem ind nedenunder.
Makroen burde kunne sættes til at køre fra der, hvor cursoren aktuelt er anbragt.
Avatar billede JonathanW Nybegynder
22. august 2010 - 17:50 #4
Til hcars.

Tak for din indsats. Jeg ved nu at det skal være en makro jeg skal bruge. Jeg har lavet nogle forsøgsmakroer og de er alle bundet til en bestemt cellereference. Så det duer ikke. Men tak !
Avatar billede hcars Novice
22. august 2010 - 22:03 #5
Næste gang jeg kommer forbi en Excel-pc (bruger selv Open Office), skal jeg prøve, om jeg kan hjælpe med en makro. Det burde være muligt at komme udenom et "fast" begyndelsespunkt, så den kører fra, hvor du har placeret cursoren.

Engang var der hajer herinde, der kunne den slags i et snuptag, men de er her åbenbart ikke mere.
Avatar billede JonathanW Nybegynder
23. august 2010 - 15:10 #6
Til hcars:

Tak for din besked.

Jeg har oprettet et nyt spørgsmål: "Makro der indsætter formler". Her skriver jeg også, at interesserede kan få mailet et test-ark.

Det sender jeg naturligvis også gerne til dig, hvis du skulle være interesseret.