Avatar billede Rosenborg Praktikant
31. august 2010 - 10:56 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Er det muligt? hvis ja, hvordan?

Hej Eksperter...

Jeg har lavet et lille "program" i excel ark og har nogle beskrivende tekster forskellige steder..

Er det muligt at printe den ud dog at den ikke tager de beskrivende tekster med..

Altså om det er muligt at printe et excel indhold uden nogle bestem felter?

På forhånd tak
Avatar billede Thyge Nybegynder
31. august 2010 - 11:15 #1
Det kan du egentlig godt. Du kan definere udskriftsområdet under fanen "Sidelayout". Hvis dine kommentarer ligger uheldigt vil det dog give nogle skæve print.

Mig bekendt kan det ellers kun gøres un ad en bagvej, ved f.eks. ved at lave en makro der ændrer tekstfarven i de pågældende felter inden print, så teksten bliver "usynlig".

Alternativt kan du slette dine notater og i stedet skive dem som kommentarer - højreklik på en celle og vælg "Indsæt kommentar". Kommentarerne vil ikke komme ud ved print.
Avatar billede Rosenborg Praktikant
31. august 2010 - 11:47 #2
Ok, glemte at forklare at det er ældre mennesker som skal bruge dette excel ark, dvs hvis jeg bruger kommentar vil den jo ikke være synlig ud over en lille rød pil i højre øverste hjørne af feltet, og de flere af dem ser jo ikke særlig godt...

De beskrivende tekster der som en guide for dem, hver gang de åbner dem kan de læser hvad de skal, hvis de nu har glemt det..
Og nogle af de beskrivelser er rimelig lange, dvs at når man printer, så kommer man til at få flere sider ud end nødvendigt.. Da de beskrivende tekster stikker ud over selve det som skal printes ud :)
Avatar billede Bamma Nybegynder
31. august 2010 - 12:35 #3
kan du ikke bare markere de du vil have printet, så under udskriv, vælg markering.
du kan jo sagtens makerere og af makere enkelte områder, ved at holde ctrl nede
Avatar billede Rosenborg Praktikant
31. august 2010 - 13:38 #4
:) sød tanke, men desværre ikke nok...

Nu prøver jeg igen...

Det er ældre mennesker som ikke så meget med IT at gøre, de kan ikke huske hvad og hvordan de skal markerer... Det er dem som skal udprinte det de sidder og udfylder..
Avatar billede Thyge Nybegynder
31. august 2010 - 14:53 #5
Er du selv bekendt med at lave makroer? Ellers kan du prøve at sende det så kan jeg om ikke andet kigge på det.
Avatar billede store-morten Ekspert
31. august 2010 - 17:03 #6
" beskrivende tekster forskellige steder.."

Ville det være en løsning at denne "beskrivende tekst" poppede op når en celle blev markeret?
Avatar billede store-morten Ekspert
31. august 2010 - 17:18 #7
Jeg tænker på Data --> Datavalidering --> Fanebladet Meddelelse.
Flueben i "Vis en meddelelse når cellen er markeret"
beskrivende tekst skrives i ruden "meddelelse"
Når cellen markeres popper en gul seddel frem med den beskrivende tekst og forsvinder igen når man klikker videre.
Kommer ikke med på udskrift. (Kun testet i vis udskrift)
Avatar billede Rosenborg Praktikant
31. august 2010 - 19:42 #8
Afprøver det i morgen og ser hvad der sker.
Avatar billede perhol Seniormester
31. august 2010 - 22:18 #9
Der er også den mulighed at du skriver dine forklaringer i tekstbokse som du formaterer til ikke at blive skrebet med ud.
Man markerer tekstboksen, højreklikker på den punkterede ramme og vælger formater i højreklik-menuen.
Der kommer nu en dialogbols med mange faner frem, hvor du kan indstille forskellige egenskaber for tekstboksen.
Vælg her fanen 'Egenskaber' og sørg for at der IKKE er hak i afkrydsningsboksen 'Udskriv objekt'.
Jeg bruger det på mit arbejde til nogen forklaringer vedrørende arket, oven i købet med pile (autofigur) på der peger på cellen teksten vedrører. Autofigurer kan også indstilles til IKKE at blive udskrevet.
Avatar billede store-morten Ekspert
12. oktober 2010 - 15:35 #10
"Afprøver det i morgen og ser hvad der sker."

Hvad skete der?
Avatar billede Rosenborg Praktikant
25. november 2010 - 10:42 #11
Store morten og pehol kom med et svar så i kan få nogle point :)
Avatar billede store-morten Ekspert
25. november 2010 - 16:37 #12
Ok, her kommer et 'Svar'