Avatar billede safesite Nybegynder
13. september 2010 - 12:22 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde DVD-drev

Jeg har for et par dage siden prøvet og installere et spil på min XP Pro maskine - nærmere betegnet Call of Duty/World at War - og kunne ikke få alle filer installeret/pakket ud hvorfor jeg slettede mappen med de få installerede filer igen. Jeg prøvede så og installere et andet spil fra en DVD men så pludselig, at mit DVD-drev var blevet væk i mappen "Min Computer". Dvs. at ikonet for drevet slet ikke er synligt. På trods af det så virker drevet når jeg manuelt åbner og lukker det og der er ellers intet i vejen med den teknisk set.

Jeg har prøvet og følge nogle fremgangsmåder som jeg fandt her på eksperten som f.eks. at gå ind i registreringsdatabasen og slette lower filters som var den eneste entry der kunne slettes derinde (dvs. der var f.eks. ingen entry med higher filters). Men ej heller dette hjalp. Jeg har så skannet med alverdens antispyware og med antivirus men selv om jeg fandt en trojaner som lå i en fil men som jeg ikke mener var aktiveret var der ingen forandringer.

Er der nogen som har en idé hvad man kunne gøre her?

På forhånd tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2010 - 12:28 #1
Kan du se den i enhedshåndtering?
Hvis du kan, kan du prøve at slette drev, og genstarte pc.
Windows vil nu installaere det igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2010 - 12:31 #2
Kan se du ikke har fået hjælp i dine åbne spørgsmål. Har du fundet en løsning på disse?
Hvis du har så skulle du bare lukke dem igen, ved at lægge svar og selv acceptere.
Avatar billede safesite Nybegynder
13. september 2010 - 12:41 #3
Hej 220661,

tak for dit hurtige svar. :-)

1. Nej, jeg kan ikke se den i enhedshåndteringen. Det drejer sig om et Samsung DVD-drev men den del er helt væk også i enhedshåndteringen.

Har du nogle andre idéer?

2. Jeg ville gerne have lukket de åbne spørgsmål men kunne ikke finde ud af en løsning i indstillingerne. Jeg har ikke fået en løsning på nogle af dem men jeg prøver og lukke dem på den måde du beskrev. Tak for info. ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2010 - 12:49 #4
Er det en stationær computer?
Kan du se om drevet bliver fundet under opstart i bios?
Avatar billede safesite Nybegynder
13. september 2010 - 12:55 #5
Ja, det er en stationær computer.

Mht. BIOS så mener du jeg at taste F8 og så se efter om den er i selve BIOS'en. Korrekt forstået? :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2010 - 13:05 #6
Når du trykker F8 kommer du i fejlsikret tilstand.
Som regel kommer der et lille billede i starten (første skærmbillede), hvor man kan de om drevet er til stede.
Du kan også gå ind i selve bios og se om det kan ses her. Det står også i opstart, hvilken taste der skal trykkes på. De fleste gange er det "del" tasten. Lad være med at rette der inde, hvis du ikke har kendskab til bios.
Avatar billede safesite Nybegynder
13. september 2010 - 13:12 #7
Nå ja, selvfølgelig. Blandede lige de to ting sammen. Det andet er vist oftest del-knappen for, at komme ind i BIOS'en. *LOL* :-D

Sorry! :-)

Jeg tager lige et kig. Snart tilbage... ;-)
Avatar billede Timoddk Nybegynder
13. september 2010 - 13:17 #8
Mht. måden dit problem opstod på, lyder det for mig som om det er et registry problem. Hvis du som 220661 siger stadig kan se dit drev når du booter computeren, tyder det meget på det. Så vil jeg anbefale dig at bruge en registry cleaner istedet for at rydde op i dit registry manuelt.

Prøv evt. denne:
http://www.eusing.com/free_registry_cleaner/registry_cleaner.htm
Avatar billede safesite Nybegynder
13. september 2010 - 14:28 #9
Jeg har lige set efter. I BIOS'en står der under
Boot--> Boot sequence 1. Floppy drev, 2. Harddisk, 3. CD-ROM men...

...når jeg trykker på TAB for, at se bootsekvensen starte de enkelte enheder op inden Windows starter, så kommer først USB-controllere, keyboard og mus, SATA 1 harddisken - detected, men derefter SATA 4 - not detected hvilket jeg går ud fra er DVD-drevet som mangler.

Så i BIOS'en starter den altså heller ikke op.

Nogle idéer hvad man kan gøre i så tilfælde eller hvad det kunne skyldes?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2010 - 14:32 #10
Reset bios?
Disable dvd drev starte op. Lukke ned. connekte drev igen. genstart?
Avatar billede Selas Nybegynder
13. september 2010 - 14:52 #11
Lyder som et defekt drev.. Prøv det evt. på en anden maskine men hvis du ikke har prøvet det før må du nok hellere få hjælp af en PC kyndig. :)
De koster heller ikke så meget.
Avatar billede safesite Nybegynder
13. september 2010 - 15:10 #12
220661 <-- Kan du lige uddybe det lidt mere specifikt? Altså sådan mere a la punkt 1., punkt 2., punkt 3., osv. og så mere detaljeret mht. fremgangsmåden?

Takker! :-)

Selas <-- Ja tanken strejfede mig også men så igen..., jeg installerede bare et spil hvor installationen gik i koks og så spinder DVD'erne i den når man indsætter dem men der sker ikke yderligere. De to ting gør, at jeg er lidt skeptisk overfor den tanke men det kan selvfølgelig heller ikke udelukkes.

Og nej, koster ikke så meget men pc'en er lige ud over den 2-års garanti og det er lidt irriterende da jeg lige også måtte udskifte og betale for PSU'en hvor ventilatoren gik ned. Så lidt her og lidt der er også penge. Men jeg tænker på, at man - som du også nævner - burde afprøve den i en anden pc og så se om den virker der eller ej.

Jeg prøver lige og finde på noget. I mellemtiden må I gerne komme med yderligere kommentarer eller forslag skulle I have nogle. :-)
Avatar billede Selas Nybegynder
13. september 2010 - 15:25 #13
Tag strømmen fra drevet mens computeren er slukket

Start computeren og luk den igen.

Sæt strømmen til drevet.

Start computeren og se at det nok stadig ikke er der..

Prøv at sætte drevet til en anden maskine.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2010 - 15:26 #14
Reset bios?
Fjerne det lille batteri på bundkortet i ca 5-10 min, og herefter montere det igen. Starte computer, gå ind i bios og sætte bootrækkefølgen og justere tid (kan også gøres fra processlinie).
Se om windows finder drevet.
2:
Slukket computer: Tage kabinetside af, og fjerne det flade kabel fra dvd drev til bundkort. Starte computer op, og lad bios rette sig til den nye konfoguration. Lukke pc ned igen. Afmontere strøm. Montere det flade kabel igen, og starte pc op igen og se om drevet kommer til syne.

Men det kan jo sagtens være det er stået af som selas skriver, og så gavner disse ting ikke.
Det disse ting retter er hvis bios er kurrupt (forkvaklet).
Avatar billede Selas Nybegynder
14. september 2010 - 22:20 #15
Avatar billede safesite Nybegynder
15. september 2010 - 01:59 #16
Selas <-- Kanon...! Det virkede sgu! Fulgte dine anvisninger med og tage strømmen fra drevet og så efter genstart sætte strømmen til DVD-drevet igen. Og nu virker den perfekt igen. :-D

Tusinde tak! Også til dig 220661! :-D

Men spørgsmålet er nu bare..., hvorfor opfører den sig sådan? Jeg har aldrig nogensinde oplevet sådan noget med mine gamle pc'ere og det bekymrer mig da lidt, at den lige pludselig bare sådan mister forbindelsen til Windows. Er det noget som "kan ske" eller er det lidt usædvanligt?
Avatar billede Selas Nybegynder
15. september 2010 - 02:58 #17
Det er en driver ting, bedre kan jeg ik forklare det..  ;)

Hilsen Selas - den lokale mirakelmager!  xD
Avatar billede Selas Nybegynder
15. september 2010 - 11:50 #18
Jo efter lidt tid til at tænke kan jeg egentlig godt forklarer det:
Min teori var at driveren egentlig stadig var i windows den virkede bare ikke ordentligt, og windows slettede denn ikke selv da drevet stadig sad i. Derfor skulle computeren lige startes uden drevet så wndows selv kunne fjerne driveren og så startes op igen med drevet så det kunne auto installeres.  :D

Men det vigtigste er at det virker.  \o/
Men hvis den bliver ved med at gøre det må der nok penge til at løse problemet.
Avatar billede safesite Nybegynder
15. september 2010 - 14:26 #19
Super-duper! :-)

Jeg spørger lige efter hos min lokale pc-forhandler hvor jeg købte pc'en om hvordan det helt nøjagtigt forholder sig med Windows og driveren der går korrput men indtil da, tusinde tak til dig Selas og også til dig 220661.

Jeg håber, at det er i orden med dig 220661 at jeg giver Selas pointene fordi jeg brugte hans tip først og fordi den også virkede først.

Endnu engang mange tak til jer begge to og en god dag. :-)