Avatar billede bahne2000 Novice
17. september 2010 - 00:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

find unik tekst i en kolonne ud fra kriterie som findes flere gange i kolonne 2

medlem    ugedag
11    mandag
12    tirsdag
13    onsdag
14    torsdag
13    onsdag
14    fredag
14    mandag
12    tirsdag

medlems nr 13

Jeg ønsker at finde ud af hvor mange unikke ugedage der står i kolonnen ugedag ved siden af de celler i kolonne medlem som indeholder kriteriet medlemsnr
Avatar billede bahne2000 Novice
17. september 2010 - 00:38 #1
denne her virker.. næsten...

=TÆL(HVIS(A1:A201=E18;HVIS(FREKVENS(HVIS(LÆNGDE(B1:B200)>0;SAMMENLIGN(B1:B200;B1:B200;0);"");HVIS(LÆNGDE(B1:B200)>0;SAMMENLIGN(B1:B200;B1:B200;0);""))>0;1)))

indrømmer den er copy pastet fra et andet spørgsmål så jeg er ik helt 100% hvad den gør men lader til den tæller antal tegn? og nogle ugedage har samme antal tegn og så bliver de ikke opfattet som unikke fra hinanden.

kolonne A medlemmer
kolonne B ugedage
E18 - cellen med det medlemsnr der skal søges unikke ugedage på.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2010 - 07:30 #2
Matriksformel:

=SUM((SAMMENLIGN(medlem&ugedag;medlem&ugedag;0)=RÆKKE($1:$8)*(medlem=D1))*1)

hvor medlem og ugedag er navngivne områder (alternativt kan du selvfølgelig bruge de aktuelle områder) og D1 indeholder kriteriet.

Alternativt, hvis du kan leve med en hjælpekolonne (og du har dine data i A1:B8):

i C1: =A1&B1

Kopier ned til C8 og brug herefter følgende (ikke matriksformel):

=SUMPRODUKT(TAL(--VENSTRE(C1:C8;2)=D1))
Avatar billede bahne2000 Novice
19. september 2010 - 18:19 #3
ok... fik det til at virke i et ark.. men nu crapper det op i et andet ark og giver mig #I/T

=SUM(1*(SAMMENLIGN(K$1:K$3963:L$1:L$3963;K$1:K$3963:L$1:L$3963;0)=RÆKKE($1:$3000)*(K$1:K$3963=I2)))

kan simpelthen ik finde ud af hvorfor.
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2010 - 13:06 #4
"...simpelthen ik finde ud af hvorfor .."

Fordi du ikke bruger samme syntaks som i den formel jeg foreslog.

Der er to fejl i din formel:
1. Du skal bruge et &-tegn (i stedet for kolon) i SAMMENLIGN-formlen.
2. Du skal bruge =RÆKKE($1:$3963 ) og ikke =RÆKKE($1:$3000)

Det vil sige, din formel skal se sådan her ud:
=SUM(1*(SAMMENLIGN($K$1:$K$3963&$L$1:$L$3963;$K$1:$K$3963&$L$1:$L$3963;0)=RÆKKE($1:$3963)*(K$1:K$3963=I2)))
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2010 - 07:50 #5
Sig mig en gang - har du aldrig læst Ekspertens netiquette, blandt andet det der står her:

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1
Avatar billede bahne2000 Novice
22. september 2010 - 17:03 #6
øh jo jo ro på mester, jeg har knoklet på det her mega ark i snart 2 uger ... 18MB :P er først blevet færdig idag, det har lige været prioriteret lidt højere ;)

sorry hvis mit arbejde kommer i første række uanset hvor lidt der ligger i lige at markere svar og trykke på en knap så har mit hoved været andre steder :)

men rigtig mange tak for hjælpen, vil dog tilføje at brug det varsomt... at sætte den formel til at arbejde på 2 kolonner med 8000 celler lukker din excel ned i ca 1 time lige meget hvad der skal opdateres i arket :D hvilket også har påvirket tiden der er gået :)
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2010 - 17:49 #7
Du skriver:

... vil dog tilføje at brug det varsomt... at sætte den formel til at arbejde på 2 kolonner med 8000 celler lukker din excel ned i ca 1 time lige meget hvad der skal opdateres i arket :D hvilket også har påvirket tiden der er gået :)

Det er en god ide i spørgsmålet at anføre hvor mange rækker det drejer sig om.
Har du i øvrigt gjort dig den ulejlighed at afprøve de alternative formler (ikke matriksformler) jeg foreslog i #2? Jeg kan selvfølgelig ikke vide hvad du ellers måtte have af formler mv. i din 18 mb fil som sløver Excel, men i hvert fald vil de (ikke matriksformler) jeg har foreslået ikke i sig selv lukke Excel ned i cirka en time, overhovedet ikke.

Du behøver ikke at undskylde over for mig, at dit arbejde kommer i første række, det har jeg fuld forståelse for, men stadigvæk - det tager dig mindre en 20 sekunder at sende en besked i retning af: "vender tilbage om cirka en uge" eller noget i den retning.

Hans
Avatar billede bahne2000 Novice
04. oktober 2010 - 13:04 #8
Ku du ik smide en kommentar markeret som svar så jeg rent faktisk kan acceptere dit svar? :)
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2010 - 09:37 #9
OK
Hans