Avatar billede hcars Novice
20. september 2010 - 16:07 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Formatering af ny harddisk i HP bærbar

Gammel Samsung harddisk er brændt sammen og en ny helt mage til er installeret.
Det er ikke lykkedes at få PC'en til at melde andet end "Operativsystem ikke fundet".
Jeg er klar over, at disken skal formateres (helst i NTFS, men er efterhånden desparat nok til at acceptere FAT32 eller Linux eller...) og har ændret, så der bootes fra CD-drevet, men ligegyldig hvilken CD, jeg giver den, kommer den nævnte fejlmeddelelse.
Jeg kan ikke få fat i de gamle filer, da harddisken som sagt er brændt helt sammen, jeg har ikke nogen recovery fra HP, så jeg har forsøgt med hhv. en Windows Me installations-CD og et Ubuntu-image, men stdig ingen formateringsmuligheder.
20. september 2010 - 17:14 #1
Velkommen til SATA 'helvedet' ...

Du skal i BIOS og sætte din Harddisk indstillinger til AHCI eller IDE ...

Hvilket OS / Styresystem har du tænkt dig at instalere ??? Har du en original CD/DVD dertil ?
Avatar billede Selas Nybegynder
20. september 2010 - 17:55 #2
Kan du se hdd i BIOS?
Kan du mærke på en måde at den laver spin up(ryster en smule)
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
20. september 2010 - 21:02 #3
Det vil være en fordel at nævne hvilken computer du har, hvis det er et kendt problem med den, er der med garanti andre der har samme problem når det nu er en HP.
Avatar billede hcars Novice
20. september 2010 - 21:26 #4
1. Prøver at ændre i BIOS.

2. OS: Har Windows Me-CD og Ubuntu-ISO-CD. Overvejer at købe en Recovery Disc fra HP, som de skal have 300 kr. for.

3. Arbejder på at se den i BIOS.

4. Yes, den nye, uformaterede HDD prøver at starte op.

5. HP Pavilion DV9741EO

Tak for hjælpen so far. Det er en andens PC, så det er lidt med fjernbetjening på.
Avatar billede hcars Novice
20. september 2010 - 21:27 #5
Recovery Disken vil være Vista, da det er det oprindelige OS.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
20. september 2010 - 21:36 #6
Du kan finde en Vista DVD på nettet hvis du ønsker det, eneste du så skal gøre er at brænde den iso fil du får og sætte i CD-rom drevet.

Husk i det tilfælde at finde den korrekte version af Vista..

Eg. Windows Vista Home Premium
28. september 2010 - 08:47 #7
(Er du stadig igang ?)
Avatar billede hcars Novice
29. september 2010 - 12:33 #8
Yes, Larry. Jeg skal over at se til computeren i dag, og så vil jeg prøve nogen af jeres forslag. Ejeren har ikke selv haft held med noget.

Jeg overvejer at bruge harddisk-program fra Samsung eller andre til at formattere med, så vi kan komme i gang.

Jeg har ikke kunnet finde en Vista DVD på nettet. Jeg er ikke god til at finde de der "halv-lovlige" ting, kan jeg endnu en gang konstatere.
Avatar billede hcars Novice
05. oktober 2010 - 12:22 #9
Desværre er pc'en begyndt at volde problemer mht. at komme ind i BIOS, så projektet er sat lidt i bero.

Jeg takker for indsatsen.

Er der nogen, der vil have points, smider de bare et svar.
Avatar billede Selas Nybegynder
05. oktober 2010 - 12:30 #10
Lyder som et defekt bundkort.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
05. oktober 2010 - 12:37 #11
Evt. en bios reset, måske kan løse det? men lyder som et defekt bundkort ja
Avatar billede Selas Nybegynder
05. oktober 2010 - 14:08 #12
Eller bios update..