Avatar billede playnice Nybegynder
20. september 2010 - 17:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Safari css fejl

Er der en der kan sige mig hvad fejlen er siden at min menu står lodret i safari men vandret i IE og FF ?

Det er på www.lokal.dk/privat
Avatar billede jokkejensen Novice
20. september 2010 - 17:59 #1
Jeg plejer ikke at referere til w3's validator, men din hovedmenus markup er altså noget fk :/

Få valideret det markup :)

/J
Avatar billede zips Juniormester
20. september 2010 - 23:47 #2
Som jokkejensen skriver, er fejlen at du ikke lukker dine div i din menu, dette som du har dur ikke <div class="clearfloat" /> det skal være <div class="clearfloat"></div>

Mange andre steder blander du xhtml ind i siden og med den doctype du har på er det html
Avatar billede jokkejensen Novice
22. september 2010 - 15:24 #3
et div må aldrig lukkes sådan der, lige som en script blok heller ikke må.

Husk når du arbejder i et xslt miljø, og har <xsl:output> sat til xml, så vil tomme noder lukkes sådan her /> og ikke <node></node>, med andre ord, skal du have dem ind i en <xsl:text disable-output-esvaping="yes"><![CDATA[<div class="clearfloat"></div>]]></xsl:text>

Personligt finder jeg det genialt at xslt lukker elementer sådan der, det tvinger markuppen til at holde en form for semantik, og man bliver nød til at finde alternativer som den gamle metode med at smide et clear:all blok element under flyndende blokelementer, for at deres container får en højde...  Brug følgende i stedet:

http://www.webtoolkit.info/css-clearfix.html

Og fjern det div.

/J
Avatar billede playnice Nybegynder
04. oktober 2010 - 19:05 #4
tak for hjælpen.
send lige et svar begge 2 ;-)
Avatar billede jokkejensen Novice
04. oktober 2010 - 19:48 #5
selv tak
Avatar billede playnice Nybegynder
04. oktober 2010 - 20:40 #6
Her er hele menu koden og jeg syntes da <div> er sluttet rigtigt ??

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE xsl:stylesheet [ <!ENTITY nbsp "&#x00A0;"> ]>
<xsl:stylesheet
    version="1.0"
    xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform"
    xmlns:msxml="urn:schemas-microsoft-com:xslt"
    xmlns:umbraco.library="urn:umbraco.library" xmlns:Exslt.ExsltCommon="urn:Exslt.ExsltCommon" xmlns:Exslt.ExsltDatesAndTimes="urn:Exslt.ExsltDatesAndTimes" xmlns:Exslt.ExsltMath="urn:Exslt.ExsltMath" xmlns:Exslt.ExsltRegularExpressions="urn:Exslt.ExsltRegularExpressions" xmlns:Exslt.ExsltStrings="urn:Exslt.ExsltStrings" xmlns:Exslt.ExsltSets="urn:Exslt.ExsltSets"
    exclude-result-prefixes="msxml umbraco.library Exslt.ExsltCommon Exslt.ExsltDatesAndTimes Exslt.ExsltMath Exslt.ExsltRegularExpressions Exslt.ExsltStrings Exslt.ExsltSets ">

<xsl:output method="xml" omit-xml-declaration="yes" />

<xsl:param name="currentPage"/>

<!-- Input the documenttype you want here -->
<!-- Typically '1' for topnavigtaion and '2' for 2nd level -->
<!-- Use div elements around this macro combined with css -->
<!-- for styling the navigation -->
<xsl:variable name="level" select="1"/>
<xsl:variable name="secondlevel" select="2"/>

<xsl:template match="/">

<!-- The fun starts here -->
<div id="topmenu">
<ul>
<xsl:for-each select="$currentPage/ancestor-or-self::node [@level=$level]/node [string(data [@alias='umbracoNaviHide']) != '1']">
    <li onclick="location.href='{umbraco.library:NiceUrl(@id)}'">
        <xsl:choose>
            <xsl:when test="$currentPage/ancestor-or-self::node/@id = current()/@id">
                <!-- we're under the item - you can do your own styling here -->
                <xsl:attribute name="class">active</xsl:attribute>
            </xsl:when>
            <xsl:otherwise>
                <xsl:attribute name="class">normal</xsl:attribute>
            </xsl:otherwise>
        </xsl:choose>
        <div class="topmenu_start"><xsl:text> </xsl:text></div><div class="topmenu_text"><div class="margin"><xsl:value-of select="@nodeName"/></div></div><div class="topmenu_end"><xsl:text> </xsl:text></div><div class="clearfloat"></div>
    </li>
</xsl:for-each>
</ul>
</div>
</xsl:template>

</xsl:stylesheet>