Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
24. september 2010 - 13:01 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Autosorter

Hej
Jeg har prøvet forskellige ting, men uden held.
Jeg har en data matrice i et excelark (A1:CE3021 - række 1 er overskrifter).
Det jeg godt kunne tænke mig er, at hele matricen automatisk sorteres efter værdierne i kolonne A (det er talværdier). Hvis det kunne lade sig gøre, at det skete ved hver indtastning i A, kunne det være fedt (måske bliver det for tungt). Alternativt, kan det også være, når jeg trykker på en bestemt tast, eller når jeg ctrl+s'er.

Det må være muligt, er det det?
24. september 2010 - 13:28 #1
En makro som denne, sorterer når projekmappen lukkes:

Sub Auto_Close()
    Range("A1:CE3021").Select
    Selection.Sort Key1:=Range("A2"), Order1:=xlAscending, Header:=xlGuess, _
        OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom, _
        DataOption1:=xlSortNormal
    Range("A1").Select
End Sub
Avatar billede jacob_lunding Nybegynder
24. september 2010 - 14:29 #2
Det var noget i den stil, jeg var ude efter. Men ikke helt. Svaret er sikkert, at makroen kan modificeres til det, jeg skal bruge den til. Men da jeg er helt blank udi makroer, kan jeg ikke lige selv gennemskue det.
Jeg ville helst, at den kunne autosortere, når jeg trykker gem eller når jeg trykker en bestemt tast.
Jeg har en datamatrice, som har anderledes 'løbenumre' end den stak sager (3020), den henviser til. Jeg er derfor nødt til manuelt at nummerer mit data, så det stemmer overens med mine udskrevne sagsagter - det er et tosset sisyfosarbejde, men nødvendigt.
Det kunne derfor være rart, hvis arken af og til opdaterede sorteringen, så jeg kunne se, hvor langt jeg var nået.
Avatar billede Jonas77 Nybegynder
24. september 2010 - 21:02 #3
Hej Jacob,

Hvis du vil have makroen til at køre hver gang du gemmer kan du tage indholdet i Eriks makro og kopiere ind som et Workbook_beforesave event.

Hvis du blot vil lave sorteringen for at se hvilket løbenummer kunne du et passende sted i arket indsætte formlen MAX('løbenummerkolonne') for at hele tiden få vist det højeste eksisterende løbenummer.

Jonas