Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
29. september 2010 - 13:20 Der er 20 kommentarer

Internet kører langsomt, efter påbegyndelse af trådløst internet

Hej,

Jeg fik her igår - omsider - mit trådløse netværk til at kører. Jeg har StofaNET, og kører med en dLink DIR-635 router, som kører med Wireless N teknologi. Jeg har for nyligt også købt mig en VPN, hvilket skal siges, overhovedet ikke har rørt min hastighed.

Hos Stofa startede jeg med en 25/1 mbits forbindelse, og der kørte jeg med konstant 23-24 mbits over speedtest.net's hastighedstest. Eftersom jeg fik det trådløse til at kører igår, viser det sig, at jeg røg ned på 14-16 mbits forbindelse. Det gad jeg ikke finde mig i, så jeg fik igår lavet mit 25/1 mbits om til et 50/2 mbits, som rørte hastigheden lidt. Det røg op på de 25/1 mbits. Dvs, at jeg kører det halve af, hvad min forbindelse skal kunne.

Jeg er udemærket klar over, at det er trådløst og at jeg sidder 5-6 m. fra min router, men det skulle da helst ikke halvere min hastighed.

Derfor søger jeg hjælp til, hvordan jeg lige skal få det til at kører optimalt. Det skal siges at INGEN andre computere er tilkoblet mit internet.

Jeg var nede i en computer butik, og de spurgte ind til om min HP computer kørte med en N-teknologis netkort, og jeg måtte melde blankt. Men min HP er en Pavilion DV6-2160, men jeg kom til at spekulere over at man skal have en dLink n-teknologi i siden af sin computer (USB)? Eller hvad gør jeg lige?

Jeg håber, at der skulle være en venlig sjæl, som kan hjælpe mig! På forhånd tak! :o)
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
29. september 2010 - 13:50 #1
Det skal lige siges, at jeg lige har testet min hastighed via. TDC's hastigstest, og der viste den, 30mbits forbindelse, og 3mbits upload, så jeg bliver stadig lidt snydt for de sidste 20mbits. Kan jeg komme op på 40-45 mbits så er jeg tilfreds! :o)
Avatar billede Nereos Nybegynder
29. september 2010 - 13:50 #2
Lige først.
N teknologien skal selvfølgelig være BÅDE på din router og på din PC før det virker.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=576821
Hvis det her er den rigtige computer, så burde du have "802.11n".

Prøv lige at gå ind under netværks og delingscenter.
Vælg din trådløse og kig under hastighed, - hvad står der?
Billedet skal se sådan ud: http://www.dumpt.com/img/viewer.php?file=vttjxmb72gp6kwe8kghm.png

Står der 300 eller sådan noget? Højere end mit i hvert fald :)

Trådløs hastighed reel hastighed er altid lidt spøjst. Det bliver forstyret af MASSER af ting omkring os, - bluetooth, naboer med wifi, metal af enhver art, microbølgeovne... Ja alt muligt.
Du kan selv tage højde for de fleste ting. Prøv at hente NetStumbler - http://www.netstumbler.com/downloads/
Der kan du se hvilke kanaler folk omkring dig kører på, - og så ændre din egen så den ikke ligger for tæt på.
Se evt. dette billed som forklarer lidt om WIFI kanaler...:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2.4_GHz_Wi-Fi_channels_(802.11b,g_WLAN).png
Avatar billede Nereos Nybegynder
29. september 2010 - 13:54 #4
Må jeg i øvrigt spørge hvor du bor?
Kun i visse dele af kbh, odense og århus man kan komme op på de hastigheder.
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
29. september 2010 - 13:58 #5
Neroes >

Her kan du se min netværkshastighed:
http://img828.imageshack.us/img828/3824/statusfortrdlsnetvrksfo.png
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
29. september 2010 - 13:58 #6
Jeg bor i Aalborg C :o)
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
29. september 2010 - 14:37 #7
Jeg er kommet til at trykke noget forkert inde i Admin på dlink, så nu virker nettet slet ikke :S (er logget på min nabos)
Avatar billede spijon Nybegynder
29. september 2010 - 14:47 #8
Avatar billede Nereos Nybegynder
29. september 2010 - 14:57 #9
kasper - hvis du stadig har problemer vil jeg gerne kigge dine indstillinger igennem, med f.eks. teamviewer.
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
29. september 2010 - 14:57 #10
Jeg har reset' den bagpå, men den vil overhovedet ingenting :S
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
29. september 2010 - 14:58 #11
Meget gerne. Jeg henter lige teamviewer.
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
29. september 2010 - 15:01 #12
Så har jeg teamviewer, hvad så? teamviewier ID: 234 472 794
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
29. september 2010 - 15:05 #13
8300 adgangskode.
Avatar billede Nereos Nybegynder
29. september 2010 - 18:14 #14
Jeg er klar nu.. :)
Avatar billede spijon Nybegynder
29. september 2010 - 18:16 #15
Hvad med i brugte intern besked funktionen til at sende oplysninger osv. :)
Avatar billede aners Nybegynder
29. september 2010 - 18:44 #16
Du når ikke meget mere end 20-25Mbps på 2.4GHz båndet, uanset om du benytter dig af N eller B/G.

For at opnå høj hastighed skal du have A-radioer i dit udstyr, disse opererer i 5GHz-båndet.

Man kan sagtens anvende N på 2.4GHz, det giver bare hverken mening eller performance.
Avatar billede Nereos Nybegynder
29. september 2010 - 18:56 #17
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n-2009#40.C2.A0MHz_in_2.4.C2.A0GHz

Det har ikke noget at gøre med båndet.
5Ghz båndet kan skyde længere udendøres, fordi det ikke bliver så påvirket af afstand i sig selv - tilgengæld er det meget mere følsomt over for mure, stål og vand.

Det har tilgengæld noget at gøre med frekvensbredden - altså de 40Mhz som N kan.
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
29. september 2010 - 19:10 #18
Min nabo har løst problemt. Så jeg takker for jeres hjælp! :o)
Avatar billede aners Nybegynder
29. september 2010 - 19:25 #19
#17

Som du selv ender med at skrive har det noget med båndet at gøre. Afstanden mellem 'kanalerne' er fordoblet, hvilket vil betyde at du tvinger overlap i 2.4GHz for at opnå samme bredde.
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
29. april 2011 - 20:42 #20
Nereos, du er den der har hjulpet mig allerbedst selvom problemet ikke er løst,så hvis du vil sende et "svar" ind, så kan du få dine point! ;o)