Avatar billede living8671 Nybegynder
05. oktober 2010 - 19:16 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

SUMPRODUCT ell SUMIF med flere variabler - hjælp!

Hej Eksperter,

Jeg har et regneark med 5 kolonner (A til E) og i nedenstående eksempel 9 rækker med data.
Har brug for en formel som leder efter "Cykel" i kolonne A, "Normal" i kolonne B, "Kontant" i kolonne C og i kolonne D følgende kriterier "Kbh" & "Odense" & "Ballerup" & "Vejle" & "Næstved" - når disse kriterier er opfyldt lægges tallene i kolonne E sammen ... i eksemplet bliver det 28.000 men hvordan ser formlen ud?

På forhånd tak for hjælpen

A    B    C     D    E
Type:    Salg:    Salgstype:    Lager:    Beløb:
Bil    Afventer    Kontant    Ballerup    1000
Cykel    Normal    Kontant    Kbh    2000
Cykel    Normal    Kontant    Odense    3000
GoKart    Normal    Kort    Vejle    4000
Bil    Afventer    Check    Maribo    5000
Cykel    Normal    Kontant    Ballerup    6000
Cykel    Normal    Check    Lyngby    7000
Cykel    Normal    Kontant    Vejle    8000
Cykel    Normal    Kontant    Næstved    9000
Avatar billede anlu Nybegynder
05. oktober 2010 - 19:37 #1
Du kan bruge en "array"-formel.

Indtast følgende formel:

=SUM((A2:A10="Cykel")*(B2:B10="Normal")*(C2:C10="Kontant")*OR(D2:D10="Kbh";D2:D10="Ballerup";D2:D10="Odense";D2:D10="Næstved";D2:D10="Vejle")*E2:E10)

Hold Ctrl+Shift nede og tryk Enter. Du kan se at det er en array formel ved at der er krøllede parenteser om formlen i formellinjen.

Husk også at trykke Ctrl+Shift+Enter når du retter i formlen.
Avatar billede living8671 Nybegynder
05. oktober 2010 - 19:47 #2
Genialt - og det virker, mange tak
Avatar billede natkatten Mester
05. oktober 2010 - 20:09 #3
For fuldstændighedens skyld så kan SUMPRODUCT også anvendes. Formlen ser sådan ud:

=SUMPRODUCT((A2:A10="Cykel")*(B2:B10="Normal")*(C2:C10="Kontant")*(D2:D10={"Kbh";"Ballerup";"Odense";"Næstved";"Vejle"})*(E2:E10))

Bemærk Tuborg-paranteserne om bynavnene!
Avatar billede living8671 Nybegynder
05. oktober 2010 - 20:39 #4
Virker også - genialt x 2
Tak
Avatar billede living8671 Nybegynder
07. oktober 2010 - 07:57 #5
Sender du et svar?
Avatar billede anlu Nybegynder
07. oktober 2010 - 08:09 #6
Synes det vil være fair om natkatten fik mindst halvdelen af pointene - jeg lærte nemlig også noget (kendte ikke syntaksen med de krøllede parenteser) :o)
Avatar billede natkatten Mester
07. oktober 2010 - 20:15 #7
Tak, men du var først med løsningen. Så jeg afstår. Og fint at du kunne bruge de krøllede paranteser.