Avatar billede graspman Nybegynder
14. oktober 2010 - 14:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Farvelæg celle hvis cellen indeholder et CPR der ikke overholder modulus 11 tjek

Hej,

Jeg kunne virklig godt bruge noget hjælp med at lave en funktion til excel der løber et ark igem for at se om der er celler (der indeholder cpr numre) og farver cellen (eller anden markering) hvis cpr ikke overholder modulus 11 tjek,

Jeg er desværre ikke den store excel haj så alt hjælp/kode vil jeg sætte meget pris på.

Jeg havde foirstillet mig en macro der løber en kolonne igennem og så farver den rød hvis cellen ikke indeholder et validt cpr.
Cpr. nummeret er uden "-".

Hilsen G
Avatar billede supertekst Ekspert
14. oktober 2010 - 15:37 #1
Hvilken kolonne skal testes?
Avatar billede nissen2630 Novice
14. oktober 2010 - 15:55 #2
Ville nok være en god ide at se lidt på denne liste:
http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/graspman

Du får nok hurtigere hjælp hvis du gider rydde op i den.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
14. oktober 2010 - 16:59 #3
Nu ved jeg af gode grunde ikke have arket skal bruges til, men se hvad der bl.a. står på Wikipedia:
"Første personnummer uden modulus-11-kontrol er tildelt den 1. oktober 2007, til en mand med et CPR-nummer, der begynder med 010165. CPR registret opfordrer derfor alle brugere af personnumre til at ændre deres IT-systemer, således at de ikke indeholder modulus kontrollen"
Avatar billede graspman Nybegynder
15. oktober 2010 - 08:30 #4
Hej,

Det er kolonne A jeg gerne vil genemsøge
Fx A1 til A250

Isskaarup: Mht. modulus kontrol af cpr så er det korrekt at man ikke kan garanterer at et cpr er validt baseret på modulus 11 kontrol. Det er dog meget begrænset med antal af cpr som ikke overholder modulus 11 tjekket (tror det er 0.05 % af befolkningen).
De cpr numre jeg skal tjekke er heldigvis "ældre" end 2007, så jeg håber ikke det bliver et problem.

Nissen2630 (politimand): Hvis du læser de fleste af spørgsmålene jeg har oprettet så vil du nok opdage at jeg ikke har fået løst mit problem og håber er på et tidspunkt er en der kan hjælpe.
Det er vel ikke en synd at bede om hjælp?
Avatar billede supertekst Ekspert
15. oktober 2010 - 08:38 #5
Ok - vender tilbage med et bud..
Avatar billede supertekst Ekspert
15. oktober 2010 - 09:07 #6
CPRNR forventes at være anført som tekst

Dim antalRækker As Integer, ræk As Integer, cprNr As String
Public Sub kontrolAfCpr()
    antalRækker = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).row

    For ræk = 1 To antalRækker
        cprNr = Range("A" & ræk)

        If CheckCprnr(cprNr) = False Then
            Range("A" & ræk).Interior.ColorIndex = 3
        Else
            Range("A" & ræk).Interior.ColorIndex = xlColorIndexNone
        End If
    Next ræk
End Sub
Public Function CheckCprnr(cprNr As String)
Dim cn, vgt(9), res(9), f, sum, rest, chkciff
    vgt(0) = 4
    vgt(1) = 3
    vgt(2) = 2
    vgt(3) = 7
    vgt(4) = 6
    vgt(5) = 5
    vgt(6) = 4
    vgt(7) = 3
    vgt(8) = 2

    cn = cprNr

    For f = 1 To 9
        res(f - 1) = Val(Mid(cn, f, 1)) * Val(vgt(f - 1))
    Next f

    sum = 0
    For f = 0 To 8
        sum = sum + res(f)
    Next f

    rest = sum Mod 11

    If rest = 0 Then
        chkciff = 0
    Else
        chkciff = 11 - rest
    End If

    If chkciff = Val(Right(cn, 1)) Then
        CheckCprnr = True
    Else
        CheckCprnr = False
    End If
End Function
Avatar billede graspman Nybegynder
15. oktober 2010 - 09:47 #7
Hej Supertekst.

Virklig flot arbejde - du lever op til dit navn :)

Det var præcist det jeg skulle bruge. Du har sparet mig meget tid og sved.
Tak for hurtig hjælp :)

Hilsen G
Avatar billede supertekst Ekspert
15. oktober 2010 - 09:52 #8
Hej G

Selv tak - en fornøjelse..
Avatar billede finb Ekspert
15. oktober 2010 - 11:35 #9
Enig med graspman, Nissen2630 kan dække sit sheriff-behov andetsteds.

"citat
(politimand): Hvis du læser de fleste af spørgsmålene jeg har oprettet så vil du nok opdage at jeg ikke har fået løst mit problem og håber er på et tidspunkt er en der kan hjælpe.
Det er vel ikke en synd at bede om hjælp"