Avatar billede public2 Nybegynder
18. oktober 2010 - 22:17 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Valg af trådløs router med stor afsender styrke

Hej,

jeg skal købe en router til en 4-værelses lejlighed. Det er i sig selv ikke et større problem, men den router jeg tidligere har haft i lejligheden, havde problemer med at trænge lige godt igennem i alle rum, hvilket får mig til at tænke, at der måske er noget materiale i væggene der gør, at der kræves en større trådløs sende styrke.

Jeg leder efter nogle anbefalinger af en router som har en god sende styrke og kan give et godt signal. Vi snakker i en prisklasse op til omkring 1000 kroner.

Jeg har bedst erfaring med mærker som Cisco, Linksys (Cisco), D-link og ZyXEL, men råd og andre mærker tages også godt imod.

på forhånd tak for jeres hjælp
- Emil
Avatar billede knuf Nybegynder
18. oktober 2010 - 23:12 #1
Denne router kan anbefales:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=705766

Men du skal så også have nogle netkort, der matcher den.

Køb endelig en router der kan køre i N-mode.
Avatar billede Nereos Nybegynder
19. oktober 2010 - 15:31 #2
Det er i EU ikke tilladt at sende med mere end 100 mW.
Derfor man ikke sådan lige kan komme i nærheden af en router med en ordentlig sende styrke.

Hvem der lige skulle håndhæve det ved jeg ikke :D
- Men sådan er reglerne nu altså hehe...
Avatar billede Nereos Nybegynder
19. oktober 2010 - 15:33 #3
Du kan evt. købe en hvor det er muligt at skifte antennen ud.
Og så købe en ekstern antenne, de er nogenlunde til at finde til en ordentlig mønt.
Avatar billede public2 Nybegynder
19. oktober 2010 - 21:44 #4
Hej begge to og tak for jeres svar,

lige et spørgsmål til dig Knuf: Er det vigtigst at finde en router med N-mode / N-band? For dem er der et par stykker af på edbpriser og det ville da være oplagt at købe en af dem der ikke ligger helt oppe i den dyreste ende.

Og Nereos: Hvis jeg f.eks. valgte at købe en Linksys router med en standard antenne, er det så den / dem du mener er mulig(e) at skifte ud med en anden og mere kraftfuld antenne? Og i så fald, hvor får man erhvervet sig sådan en?

Tak igen for jeres svar
Avatar billede knuf Nybegynder
19. oktober 2010 - 23:22 #5
Med N-mode i router og netkort, eks USB, får du et hurtigere netværk med bedre signal.
Jeg skiftede fra en Linksys WRT54GS til en WRT160N og tilhørende WUSB600-netkort.
Det kunne mærkes i en stor lejlighed.
Hvis du køber en WRT610N, får du dual band også.
Avatar billede public2 Nybegynder
20. oktober 2010 - 09:58 #6
Hej Knuf,

tak for dit svar, det ser jo ud til at være en god løsning med sådan en WRT610N med godt signal og hurtigt netværk.

Har dog lige éeet til spørgsmål.. De computere der skal på netværket og dermed på nettet er udelukkende bærbar computere og drejer sig mellem 3-5 (i gennemsnit). Du siger at du skiftede dit netkort ud, men hvordan er det i forhold til en bærbar?

Nu er jeg ikke helt uden evner indenfor IT-ens verden, men lige netværk og dertilhørende hardware er ikke min store forté.

De bærbar computere tilstede er ikke alle af allernyeste standarder, men rangere fra ½-3/4 år tilbage i tiden.
Er der nogle problemer med at få dem på netværket, evt. med en opdatering af netværkskort drivere eller vil der ingen problemer være?
Avatar billede knuf Nybegynder
20. oktober 2010 - 11:20 #7
Med det antal pc'ere på nettet ville jeg helt klart tage en N-router med dual band.
Du kan sagtens køre med ikke-Nnetkort på en N-router, men du får så ikke den høje hastighed på op til 300 med må nøjes med 54. Men du får en bedre dækning med N-router.

Inden jeg fik N-router, ville mine børnebørn altid have kabel isf trådløst, når de var på besøg. Så jeg har et 35 m kabel i kælderen til at lægge på gulvet gennem lejligheden.
Men efter jeg fik N-router kører de trådløs, også med en bærbar, som ikke har N-kort.
Så det er mine erfaringer.

Du kunne jo købe en N-router med Dual band + evt eet WUSB600N.
Deaktiver det indbyggede trådløse netkort og installer WUSB600N. Så vil du se forskellen på hastigheden.
Men uden N-netkort, vil du få et bedre signal med N-router.

Nogle gange kan man finde en "pakkeløsning" med tilbud på router og netkort.

Jeg købte en bærbar for 1,5 år siden, og den har N-netkort, så det kan jo være du har det også uden du ved det? Prøv at læse manualerne.
Avatar billede public2 Nybegynder
21. oktober 2010 - 09:03 #8
Hej Knuf,

tusind tak for dit meget udførlige svar. Jeg tror at jeg vil gå efter en N-router når jeg skal have købt mig sådan en.

Smider du ikke et svar, så du kan få dine velfortjente point?
Avatar billede knuf Nybegynder
21. oktober 2010 - 20:09 #9
Tak.
Giver du en tilbagemelding senere?
Avatar billede Nereos Nybegynder
21. oktober 2010 - 21:16 #10
Hvis du ikke bruger N netværket på routeren, er der ingen forbedring. Så ligger forbedringen udelukkende i at den router du har købt er nyere/bedre med end bedre sende/modtage evne.

Jeg ville uden tvivl gå efter en hvor det er muligt at skifte antenne. Så kan du komme op på et sende signal der er 3-4 gange højere end standard.

Og der er masser af antenner, det er bare at finde en der passer:
http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?sp=all&nf=%2bspecifictaxonomy%3a%5e%22Netv%c3%a6rk%7c4%2fAccess+point%7c71%2fAntenne%7c216%22%24&s=popularity&cpath=1-4-71-216

Her er det vigtigt at kigge efter dBi, altså decibel. Husk når man regner i dB så er 3 dB en fordobling af signalet. Så hvis du har en antenne der forstærker med 9 dBi så er det altså en fordobling 3 gange! Det er meget... :)
Avatar billede public2 Nybegynder
26. oktober 2010 - 18:17 #11
Hej Knuf,

jeg skal nok give en tilbagemelding når routeren er købt og testet. Jeg vil prøve om jeg kan kombinere jeres råd og få en N-type router med udskiftelig antenne til en overkommelig pris.
Avatar billede public2 Nybegynder
19. november 2010 - 13:28 #12
Hej,

jeg lovede lige at vende tilbage med hvad der var sket og hvad der virkede.

Jeg besluttede at gå efter routeren Cisco Linksys E3000 og den blev sat op i går og kan kun anbefale den. Høj hastighed, hurtig installation og god signal styrke.

Har ikke testet den med de forskellige bands, men det hele virker til at køre godt og stabilt.